Bewoner bestand voor oase 300


rdman84

Member
Lid geworden
11 augustus 2019
Berichten
6
Leeftijd
40
Hoi!

Ben na lange tijd weer terug in de aquariumhobby en heb een Oase Highline 300 gekocht (115 x 50 x 56 cm).
Heb aan techniek de Filter Oase biomaster 350 met seachem matrix bio media, CO2 injectie, verlichting is 2x HighLine Classic LED daylight 100.

Aan planten heb ik op het moment;
- Crypto Wendtii Groen
- Crypto Wendtii Bruin
- Leptochilus pteropus
- Hygrophila pinnatifida
- Ludwigia repens
- Nymphaea lotus
- Eleocharis parvula
- Bolbitus heudelotti

Hardscape is drijfhout en dragon stone.

Nu ben ik aan het kijken naar een leuk vissenbestand en heb hierbij toch wel eventjes wat hulp nodig voordat ik tot aanschaf over ga.

Een aantal vissen die ik als optie heb zijn:
- Paracheirodon axelrodi (Cardinaal Tetras)
- Colisa lalia (Dwerg gourami)
- Melanotaeniidae (regenboogvis)
- Hyphessobrycon serpae (serpae tetra)
- Apistogramma cacatuoides ( dwergcichlide)
- Mikrogeophagus altispinosus (Boliviaanse ram)
- Ancictrus (Borstelneus pleco)
- Gyrinocheilus aymonieri (siamese algeneter)

- Japonica garnaal
- Crystal red garnaal
- Neritina turrita (zebra renslak)
- Clithon corona (gewei slak)

Hoop dat dit een beetje afdoende informatie is om de mensen met meer verstand dan ik een beeld te geven!
Als iemand nog leuke suggesties heeft voor eventuele andere vissen, of een voorstel kan doen van wat eventueel goed samen gaat, of nog belangrijker juist niet samengaat zou dat te gek zijn.

Fijne dag allen!

Groeten,
Ronald

Bak in huidige staat na 1 week
IMG_20200924_140523.jpg

IMG_20200928_181602.jpg
 
Laatst bewerkt:
Leuke bak kun je een boel mee, ik zou geen verschillende cichlides samenvoegen dus max 1 soortje, daarnaast zou ik die siamese algeneter ook niet doen want die zijn best agressief naarmate ze groter groeien en qua scholenvisjes voor d emiddenzone vind ik het persoonlijk mooier om 1 soortje te nemen en niet meerdere groepen want 1 groep oogt mooier en rustiger dan al die verschillende soortjes door elkaar
 
Leuke bak kun je een boel mee, ik zou geen verschillende cichlides samenvoegen dus max 1 soortje, daarnaast zou ik die siamese algeneter ook niet doen want die zijn best agressief naarmate ze groter groeien en qua scholenvisjes voor d emiddenzone vind ik het persoonlijk mooier om 1 soortje te nemen en niet meerdere groepen want 1 groep oogt mooier en rustiger dan al die verschillende soortjes door elkaar
ook de colisa laila zou ik niet aanraden, oveleven zelden lang ( iridovirus)

een alternatief zou Colisa Chuna kunnen zijn.

1 scholenvis is inderdaad rustiger ,mooier
 
Dank voor jullie reacties Antje en Wout, als ik geen algeneter vissen gebruik zijn de garnalen en slakken voldoende om het ergste een beetje onder controle te houden?

Aantallen vind ik ook altijd een lastige, want ik heb liever iets minder dan teveel als het op vissen aankomt. Zie wat verschillende nummers langskomen wat betreft hoeveelheden voor tetras en gourami bijvoorbeeld.
Wat ik nu aan informatie heb zegt dat ik minimaal 5 gourami moet hebben met 1 mannetje tov 2/3 vrouwtjes (ga ervan uit dat dit hetzelfde is voor honing gourami). En minimaal 30 tetras, kunnen jullie je hier ook in vinden?
 
Qua algeneters kun je best een ancistrus doen, daar voorzie ik geen problemen mee, zou geen koppel doen want de ancistrus kweekt erg makkelijk maar 2 mannen of 2 vrouwen kan prima

Qua aantallen zou 30 tetra's vrij veel zijn ikzelf zou er max 20 doen, over je gouramievraag kan ik niks zinnigs zeggen (geen ervaring mee)
 
Wij houden van een rustige niet al te hoge bezetting.
Daarom hebben wij op een 130x50x50 1 koppel honing gourami's. Die gebruiken als koppel ook de hele bak. Verder hebben we hier zo'n 25 ember tetra's. Dat vinden wij een mooie groep qua grootte. Iets meer had eventueel gekund. Verder hebben we nog posthoornslakken, zo'n 30 japonica-garnalen, 8 of 9 pygmeus corydoras, 10 corydoras habrosus en momenteel 2 ancistrus dames.

De Ancistrus dames daar hebben we veel plezier in, die zien we de hele dag door. Maar tegen alg vind ik ze niet effectief. Ze eten er soms van, maar de ruit wordt er niet schoon van.

Wat dat betreft doen de slakken en japonica's hier volgens mij veel meer.

Het is maar een voorbeeld van wat mensen zo in hun bak houden :)

Wat wij leuk vinden aan onze bezetting is de verhouding.
Veel mensen plaatsen in een grotere bak grotere vissen.
Wanneer je kleine vissen in een "grote" bak plaatst, lijkt de bak enorm groot :)
 
Bedankt voor jullie inzicht GCJ & Antje!

Ik ga nog even door met puzzelen :)
 
Slakken als Clithon en Neritina en Japonicagarnalen (caridina multidentata) zijn de beste algeneters/opruimers die je kunt hebben imo, en stellen erg weinig eisen. Siamese algeneters worden vaak aggressief/opdringerig wat ze moeilijkere te combineren maakt, andere soorten hebben vaak een voorkeur voor sterk stromend en/of relatief koel water etc.

Kwa inrichting kun je best veel kanten op, Ik weet niet wat je waterwaarden zijn, (pH, ec/tds/gh?) ook nogal belangrijk.
er vanuit gaande dat je kraanwater gebruikt zijn regenboogvissen geschikt, die doen het goed op wat harder water. Met een kantlengte van 115 kom je dan wel in de wat kleiner blijvende soorten, Melanotaenia preacox bijvoorbeeld. pseudomugils zijn ook leuk en opzich kun je een schooltje van beide houden. grondels uit australie/nieuw guinea zijn ook het houden wel waard.
 

Terug
Bovenaan