Zo kwam ik onder andere op het idee. Hoe komt het in de sloot, jawel de bemesting van het land.
Hier wordt ook gesteld dat all in one soms niet toereikend is.
Daarom ben ik aan het experimenteren geslagen.
Waar Gedoornd hoornblad rijkelijk groeit kan je vanuit gaan dat er redelijk veel fosfaat en nitraten in het water zitten en een genoeg kalium + ijzer.
Ik woon in een boomkwekerij dorp en hier wordt bemest het gehele jaar door en dat kan je ook prima terug vinden met veel kroost en rijkelijk waterplanten groei maar of het wijs is dit water voor je aquarium te gaan gebruiken is de vraag omdat er ook bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.
Ik haal al jaren in het voorjaar en zomer water zo uit de sloot hier en zeef het door een doek om ongewenste gasten tegen te gaan en geen nadelen ondervonden aan de vissen, planten doen het prima op dit water met een weekelijkse verversing met slootwater.
Kleibollen etc etc werken prima bij moerasplanten maar er is een beter alternatief en dat is enkel E15 ijzer tabs en Osmoscote bolletjes voor de tuin bij de wortels doen N+P+K en spoor elementen dan komen ze hier echt niet aan te kort, alleen echte water planten hebben er weinig aan als ze in de bodem zitten.
Oplossing ik gooi 1 a 2 bolletjes zo los in het aquarium die dan deze stoffen afgeven en na 4weken haal ik ze eruit en doe er nieuwe in, hier werkt dat veel beter dan al die vloeibare plantenmest zoals profito en het is nog goedkoper om zo te doen.
Nadeel is wel dat je moet uitzoeken hoeveel fosfaat de osmoscote bollen bevatten ooit wel eens 4 bolletjes zo erin gegooid en na 2 dagen zat het fosfaat op ruim 4mg de liter op 180liter water, met 2 bolletjes blijft het hangen zo rond 2mg en nitraat 30-50mg beetje hoog maar blijkbaar voor mijn aquarium geen probleem.
Zodra zwaardplanten stelen gaan maken naar de oppervlakte en daar ontstaan nieuwe plantjes op dan weet je dat de plant het naar zijn zin heeft en groeit als kool, ook andere planten is dit dan terug te vinden in prima groei.
Er zijn genoeg alternatieven voor bemesting dan een EI methode of uit een flesje en nog goedkoper en ook gewoon werkt.