Moeten we niet een verschil maken tussen een minimum en een constant lagere temperatuur?
Als je naar de kardinaaltetra kijkt staan er ook temperaturen van 23 graden en soms nog lager, terwijl Ivo mij laatst een wetenschappelijk artikel heeft gestuurd waarin duidelijk wordt aangegeven dat bij die lagere temperaturen de sterfte vele malen hoger was dan bij hogere. Kortom : Een tijdelijke / geleidelijke daling ('s nachts bijvoorbeeld) tot 20 graden zullen veel vissen niet deren (ik denk zelfs dat het goed voor ze is) , maar als je ze dagelijks op deze temperaturen houdt zou dat wel problemen kunnen opleveren in mijn beleving. Kortom : De minimum en maximumtemperaturen in diverse databasen zijn extremen in mijn beleving.
NB : Zoals al eerder gezegd denk ik dat we veel vissen te warm houden en al helemaal op een te vaste temperatuur.
Ik heb een aantal onverwarmde bakken (in een kamer die rond de 20 graden wordt gehouden door o.a. de andere bakken).
Koperzalmen, Ancistrussen, Corydoras Aeneus en Panda, etc.... doen het echt perfect.
Ik ben dus zeker voorstander van kamertemperatuur, maar betwijfel echt of dat voor bijlzalmen geldt.
Groet,
Aad