Bijlzalm


Hans D

Active member
Lid geworden
22 januari 2024
Berichten
32
Leeftijd
70
Ja ik vlieg van de hak op de tak omdat ik nog niet definitief besloten heb welke vissen in het aquarium wil hebben. Gelukkig heb ik enige tijd voordat de eerste bewoners het aquarium gaan bezetten. Nu viel mijn oog op de Bijlzalm. Een heel leuk apart gebouwd visje wat aan de oppervlakte van het water zwemt. Is dit visje voor een beginneling als ik wel geschikt? Ik heb gelezen is dat het visje in een schooltje


g
1706250821346.png
gehouden moet worden. Mocht het een geschikt visje voor mij zijn , dan ben ik van plan meerdere exemplaren te kopen. ( 6 stuks) . Ook vliegen ze in hun enthousiasme weleens de bak uit. Is het afdoende dat mijn aquarium bedekt is met de lichtkap? Ook wordt het visje betiteld als erg nerveus. Hoe gaat het met voeren? De zalm zwemt onder de directe oppervlakte en het voer zinkt naar de bodem,
Ik vind het een heel leuk visje wat in de bovenste waterlaag leeft. Ik neem aan dat het kan met Neon Tetras, PLaty,s, en guppen. Waar moet ik nog aan denken?
 
Combinatie bijlzalmen en tetra's gaat heel goed.
Combinatie guppen en platy's ook.
Maar ik zou die vier niet bij elkaar zetten, dat wordt rommelig (optisch, en mening 😉

Bestand zou kunnen zijn:
Bijlzalmen bovenin
Tetra's in de midden
Corydoras op de bodem
Evt nog een ancistrus soort erbij
(Aantallen afhankelijk van de bakmaat)
 
Combinatie bijlzalmen en tetra's gaat heel goed.
Combinatie guppen en platy's ook.
Maar ik zou die vier niet bij elkaar zetten, dat wordt rommelig (optisch, en mening 😉

Bestand zou kunnen zijn:
Bijlzalmen bovenin
Tetra's in de midden
Corydoras op de bodem
Evt nog een ancistrus soort erbij
(Aantallen afhankelijk van de bakmaat)
Weer wat wijzer geworden. Bedankt
 
Een lichtkap is voldoende voor bijzalmen, daar komen ze niet doorheen. Ik denk dat je ze wel een plezier doet met een wat rustigere omgeving. Bijv de samenstelling wat Lagerwerf aangeeft. Guppen zwemmen ook vaak boven en zullen de bijlzalmen misschien steeds storen. Daar worden ze niet rustiger van. Wat betreft het voeren, is het van belang dat je drijvend voer hebt waar ze van kunnen eten. Ik denk dat je ze ook een plezier doet als het licht niet te fel is. Anders hebben ze een zonnebril nodig.
 
Daarmee belandt je direct in het "hoofdstuk" inrichting.
Voor corydoras kun je het beste zand gebruiken. Als je bijv 0.4mm filter zand van bijv Wilkamp of Hornbach pakt krijg je het mooiste gedrag te zien qua grondelen. Op wat grover of zand doen ze opzich wel het zelfde, maar zand "duiken" ze echt met hun halve kop in.

Ook de Paracheidon Simulans of Inessi heeft wat beschutting nodig in de vorm van planten en/of hout. Hiervoor kun je bijvoorbeeld een Vallisneria of Echinodorus soort gebruiken.

Voor de bijlzalmen kun je bijvoorbeeld gebruikmaken overhangend hout, of een plantje als Braziliaanse klimop, en deze gebruiken als drijfplant.

Bovengenoemde planten kunnen ook met relatief weinig licht en zonder co2 af.
 
Ben je inmiddels van de discussen afgestapt? Ik zie ze niet meer in je lijstje staan?
 
Marmerbijlzalmen hebben een groot verspreidingsgebied, het is dus goed mogelijk om een biotoopcorrecte combinatie te creëren met andere soorten die je aanspreken. Aangezien je ook al hebt aangegeven interesse te hebben in dwergcichliden heb ik even gekeken naar mogelijkheden. In de Rio Orioco nabij Puerto Carreno komt de marmerbijlzalm voor samen voor met kardinaaltetra's en Apistogramma macmasteri. Dan heb je denk ik een heel mooi bestand.
 
Ben je inmiddels van de discussen afgestapt? Ik zie ze niet meer in je lijstje staan?
Ik ben nog wat aan het zoeken wat voor vissen. Ik ben een beginner en wil eerst wat ervaring opdoen en niet te ambitieus zijn.
 
Daarmee belandt je direct in het "hoofdstuk" inrichting.
Voor corydoras kun je het beste zand gebruiken. Als je bijv 0.4mm filter zand van bijv Wilkamp of Hornbach pakt krijg je het mooiste gedrag te zien qua grondelen. Op wat grover of zand doen ze opzich wel het zelfde, maar zand "duiken" ze echt met hun halve kop in.

Ook de Paracheidon Simulans of Inessi heeft wat beschutting nodig in de vorm van planten en/of hout. Hiervoor kun je bijvoorbeeld een Vallisneria of Echinodorus soort gebruiken.

Voor de bijlzalmen kun je bijvoorbeeld gebruikmaken overhangend hout, of een plantje als Braziliaanse klimop, en deze gebruiken als drijfplant.

Bovengenoemde planten kunnen ook met relatief weinig licht en zonder co2 af.
Leuke reactie. Hier kan ik wat mee. Ik ben nog wat aan het zoeken naar het vissenbestand. Corydoras komen er echt wel in. Dat lijkt me zo,n actief visje.
 
Een lichtkap is voldoende voor bijzalmen, daar komen ze niet doorheen. Ik denk dat je ze wel een plezier doet met een wat rustigere omgeving. Bijv de samenstelling wat Lagerwerf aangeeft. Guppen zwemmen ook vaak boven en zullen de bijlzalmen misschien steeds storen. Daar worden ze niet rustiger van. Wat betreft het voeren, is het van belang dat je drijvend voer hebt waar ze van kunnen eten. Ik denk dat je ze ook een plezier doet als het licht niet te fel is. Anders hebben ze een zonnebril nodig.
Dus geen guppen. Waren eigenlijk al afgevallen omdat ze zich met de regelmaat van de klok vermenigvuldigen.
 
Och, in combinatie met een vis die niet vies is van een jong visje, kunnen ze leuk zijn. Ik heb zelf Xyphophorus helleri, de wildvariant van de zwaarddrager en die worden goed in toom gehouden door mijn Thorichthys elliotti's.
 
Levendbarenden zijn best mooie visjes maar ja je moet wel vissen erbij hebben om de hoeveelheid een beetje in toom te houden.
 
Marmerbijlzalmen zijn op dit moment niet of nauwelijks te krijgen. Twee groothandels (Ruinemans en Jarathana) kan ze al weken niet leveren.
 
Marmerbijlzalmen zijn op dit moment niet of nauwelijks te krijgen. Twee groothandels (Ruinemans en Jarathana) kan ze al weken niet leveren.
Oke .... Hier in Veenendaal heeft een speciaalzaak in aquaria nog 6 a 7 stuks zitten. IK moet er dan wel op tijd bij zijn , natuurlijk
 
Aangezien je nog volop bezig bent met het keuzeproces, zou ik ze toch nog niet reserveren of gaan halen. Dan zit je daaraan vast en als je dan uiteindelijk besluit tot iets waar dan niet door mogelijk is, wat je bij nader zien liever hebt dan de bijlzalmen, zit je in de knoei.
 
Gaat het nou over een evt toekomstig "visbestand" ?
Ik ben inderdaad nog in een orienterende fase. Ik ben me nog aan het inlezen en wil beslagen ten ijs komen. Een paar dingen staan al vast. Gezien ik een beginner ben drink ik op dit moment informatie.
 
Aangezien je nog volop bezig bent met het keuzeproces, zou ik ze toch nog niet reserveren of gaan halen. Dan zit je daaraan vast en als je dan uiteindelijk besluit tot iets waar dan niet door mogelijk is, wat je bij nader zien liever hebt dan de bijlzalmen, zit je in de knoei.
Helemaal gelijk. Ik doe niets overhaast.
 
Goed dat je je orienteerd Hans want zo kun je vaak vervelende ervaringen voorkomen. Tevaak doen mensen impulsaankopen en dat is op elk vlak zo.
 
Begin je al een idee te krijgen welke vissen je mooi vindt en/ of je aanspreken? Dan kunnen we suggesties op maat doen in de lijn van je voorkeuren.
Ja, ik begin al een idee te vormen. Ik start met een gemakkelijk aquarium. Neon Tetra,s, Vuurneons, Bijlzalmen, Corrydoras . Ik wil zeker de bak niet te vol proppen met alle gevolgen van dien. Misschien nog een garnaaltje om alles een beetje schoon te houden. Ik sta altijd open voor suggesties. Bedankt voor het aanbod.
 
Suggestie (als ik de maat van je bak goed heb onthouden: 1.50 x 60x 70?): in plaats van de neontetra's of de vuur neons: Melanotaenia praecox. (die moet je dan pas wel toevoegen als je garnalenkolonie goed gesetteld is. Of een andere melanotaenia: boesmani bijv...
 
(Marmer)bijlzalmen, leuke vissen. Wel een schooltje minimaal 6. Goede zwemmers aparte bewegingen. Leuk om naar te kijken. Bij mij waren ze goed actief bij zons op en ondergang. In de dag kunnen ze uren tegen de stroom in hangen. Stroming voor ze is wel belangrijk!!
 
Suggestie (als ik de maat van je bak goed heb onthouden: 1.50 x 60x 70?): in plaats van de neontetra's of de vuur neons: Melanotaenia praecox. (die moet je dan pas wel toevoegen als je garnalenkolonie goed gesetteld is. Of een andere melanotaenia: boesmani bijv...
Interessante suggestie. Om precies te zijn.... Mijn bak is 71,5 lang, 51,7 diep en 65 hoog. 200 Liter.
 
Mijn excuses, dan heb ik de maten van jouw bak verkeerd onthouden. Vergeet die suggestie maar, die zijn wat al erg actief voor jouw bak.
 
Mooie vissen, niet perse stroming nodig en vallen andere vissen niet lastig, behalve een soortgenoot die ze niet mogen, die kunnen ze vakkundig wegwerken.

Enige aanbeveling, dicht alle gaten waar ze mogelijk uit kunnen springen, dit doen ze anders vroeg of laat!
 
Mooie vissen, niet perse stroming nodig en vallen andere vissen niet lastig, behalve een soortgenoot die ze niet mogen, die kunnen ze vakkundig wegwerken.

Enige aanbeveling, dicht alle gaten waar ze mogelijk uit kunnen springen, dit doen ze anders vroeg of laat!
Ik heb een kap over het aquarium. Misschien is dit niet afdoende????
 

Terug
Bovenaan