Bijlzalmen duiken naar de bodem


S

Steven v Velden

Guest
Sinds 1 week heb ik 4 bijlzalmen in mijn aquarium van 35 liter zitten. Het bestand bestaat verder nog uit 6 kardinaaltetra's (ik heb al te horen gekregen dat dit echt de max is). Nu is het zo dat de bijlzalmen over het algemeen mooi in de bovenste waterlaag zwemmen. Soms schieten ze echter ook opeens naar de onderste waterlaag om daar te blijven zitten.

Ik heb ze vandaag een dagje geobserveerd en dit hebben ze 2x gedaan, nadat ik gevoerd had. Zodra ik de klep open doe en voer geef (droogvoer en diepvriesvoer) beginnen ze goed te eten. Als het voer op is, of er soms zelfs nog voer ligt schieten ze opeens richting de bodem en blijven ze daar zitten, wel stuiteren ze een soort op en neer.

Nu heb ik net wat geëxperimenteerd en het licht uitgedaan zodat het helemaal donker was. Toen ik na 5 minuten het licht weer aan deed zaten er 2 bovenaan maar die schoten gelijk weer onrustig naar beneden en door de bak. Na ongeveer een kwartier in het donker zaten ze alle 4 boven en bleven ze redelijk rustig en in de bovenste waterlaag.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn voor dit gedrag of wat de oplossing kan zijn?
Ik heb echt geen idee wat ik moet doen en word er zelf ook niet blij van.:help:

Groetjes,
Steven:petjeaf:
 
In de bak liggen een aantal kleine lavastenen en een aantal planten. Het licht (een blauw/wit led) heb ik al gedimt omdat ik denk dat ze daar rustiger van worden. De uitstroom van de pomp staat gericht op de linkervoorhoek en komt vanaf rechtsmidden. De temperatuur ligt rond de 28°C.
 
Misschien wat drijfplanten, maar bij mij zoeken zwemmen ze weleens wat lager in de bak, dus dat komt voor
 
Misschien wat drijfplanten, maar bij mij zoeken zwemmen ze weleens wat lager in de bak, dus dat komt voor

Zijn ze bij jou dan ook zo druk? Want ze lijken heel geschrokken en kunnen dan de hele bak door schieten.
 
Nee ze zijn niet druk, maar ik heb geen led.
Het zal mij dan ook niet verbazen dat de ledverlichting wat teveel licht voor ze is.
Je had kennelijk zelf dat idee al omdat je de verlichting wat hebt verminderd.
Ze houden niet van stroming, bij mij zwemmen ze in het gebied waar geen stroming aan de oppervlakte is.
 
Dankjewel voor je reactie. Dan denk ik dat ik wat ga proberen met andere verlichting en de stroomrichting aanpassen. Vooral omdat ik een kleine bak heb is er nu overal stroming.

En er gaat ook wel een nieuwe bak komen want deze vind ik een beetje klein worden na een jaar.:engel:
 
Lijkt mij een verstandige beslissing. De bijlzalmen zitten ook graag wat groter dan 30 cm
 
Sinds 1 week heb ik 4 bijlzalmen in mijn aquarium van 35 liter zitten. Het bestand bestaat verder nog uit 6 kardinaaltetra's (ik heb al te horen gekregen dat dit echt de max is).Steven:petjeaf:

Is niet de max maar zijn vissen die absoluut niet geschikt zijn voor zo'n formaat en is heel wat anders :sorry:
 
De temperatuur is voor bijltjes wel aan de erg hoge kant! 28* C is de maximum temperatuur wat ze kunnen hebben. Omdat het koudbloedige dieren zijn, staat hun metabolisme voortdurend op de turbostand, Dat is niet bevorderlijk voor hun welzijn. Ik raad je aan om de temperatuur te verlagen naar 25* C. Verder zou ik met een stuk donker hard plastic o.i.d. een kwart van de oppervlakte verdonkeren, je zult zien dat de vissen zich dan daar gaan ophouden en zich ook veiliger zullen voelen.
Vergeet niet dat deze visjes in de natuur met zijn duizenden tegelijk zwemmen....!
 
Dankjewel Bigsmoke,

Ik ga dan zeker zorgen dat er een donkere plaats komt voor deze bijlzalmen en zal de temperatuur wat verlagen.
 
Ik zou zeker een grotere bak halen. Het is niet leuk om te zeggen maar deze soorten in zo'n klein bakje stoppen komt in de buurt van dierenmishandeling (deze soorten zijn ook nog eens wildvang).

Voor 2 tientjes heb je vaak al een leuk 60cm bakje via marktplaats.

In de zomer zal zo'n madurodambakje ook heel warm worden.
 
Persoonlijk is mijn mening dat er in een bak van 35 liter eigenlijk geen visjes kunnen behalve wellicht een Betta of wat kleine Rasbora soortjes. Misschien iets om wat mee te doen en zoals al is aangegeven heb je voor een paar centen vaak al een grotere bak op Marktplaats.
 
Bedankt allemaal, ben gelijk even aan het kijken gegaan op marktplaats en heb al wat leuke bakjes gezien van 60-80 cm. Dus ga zeker een nieuwe bak aanschaffen.
 
Doe jezelf dan gelijk een plezier en ga voor een 80 cm, daar kan je meer vissoorten naar keuze voor vinden dan in een 60 cm.
 
Persoonlijk is mijn mening dat er in een bak van 35 liter eigenlijk geen visjes kunnen behalve wellicht een Betta of wat kleine Rasbora soortjes.
Wat voor Rasbora's bedoel je dan precies? En zouden er bij een Betta nog wel algeneters of een enkele bodemvis kunnen?
 
Kleine lavastenen die denk ik zo'n 3 liter innemen, maar deze gaan er uit in ruil voor een hele dunne achterwand van ongeveer 2 cm.
 

Terug
Bovenaan