Wat is er nieuw

Bijlzalmpjes en betta's dood

chrisq

Active member
Lid geworden
21 januari 2025
Leeftijd
60
hallo forum
in een tijdsbestek van ca 10 dagen zijn al mijn bijlzalmpjes (ca 10-12) en betta's op 1 na (1 man, 4 vrouwen) dood gegaan.
Allemaal vissen die al lang in de bak zaten ( 6 maanden tot een paar jaar).
OP een of 2 dode neons na, lijken geen van de andere vissen enig probleem te hebben. Het is een gezelschapsaquarium van 350ltr, met platys, neons/kardinalen, zwaardragers, wat goeramis, wat appelslakken, etc.
Aan de dode vissen (voordat ze aangegeten werden) heb ik niets bijzonders gezien.
Ik heb CO2 injectie, dus daar eerst naar gekeken. Maar pH blijft netjes 6-8-7.0, de lange termijn indicators zijn groen, (2 stuks in de bak) , en de vissen zitten niet allemaal bovenin adem te happen.
De enige recente wijziging is dat ik er 2 weken geleden wel een nieuwe, kleine, maanvis/scalaris in hebt gezet, naast een oude, grote. Maar die zie ik niet agressief doen (in het verleden hapten ze soms in de vinnen van een kempvisman, maar dat heb ik niet gezien).
Ik heb afgelopen weekend maar 40% van het water ververst, en er een actief kool filter in gestopt, ,maar daarna zijn nog de laatste paar bijlzalmen overleden.
Erg jammer want bijlzalmen zijn amper nog vast te krijgen met de nieuwe 'wildvang' regels.

heeft iemand een idee wat zoiets bij slechts 2 vissoorten tegelijk zou verklaren. Bovenzwemmers en labyrinthvis

Hoe is de ontlasting van de vissen?
Wit, transparant, kleur van het voer?

Heb je wat goede foto's van zowel levende als dode vissen?
Toevallig in de kieuwen gekeken van de dode vissen of daar parasieten of schade te zien was?

Als het er 2 of 3 waren zou ouderdom een mogelijkheid kunnen zijn maar dit zijn er wel wat meer in korte tijd.

Zou er misschien iets met de elektriciteit mis kunnen zijn? Lampen of verwarming een bloot contact?

hi
bedankt voor de reakties.
ik heb geen fotos van de dode vissen, die zijn allemaal in de eeuwige zwemvelden (het toilet) verdwenen.
voor een paar dode vissen had ik geen post geplaatst, maar omdat het alleen 2 soorten zijn, en dan allemaal, dan klinkt het heel specifiek voor die soorten.
ontlasting - van de andere , vrolijk zwemmende vissen of van de dode? niets bezonders gezien, maar ook niet diep bestudeerd.
fotos van levende andere vissen - zou ik kunnen maken, een soort in het bijzonder?
ik heb een logger voor pH /TDS/ temperatuur permanent in het water hangen en de historie terugkijken - niets bijzonders.
elektriciteit - zouden dan alleen 2 soorten dood gaan (over een periode van 10 dagen) en alle andere nog leven?
wat denken jullie?

Als je een tds en ph pen er in hebt hangen zonder gekke afwijkingen lijkt mij lekstroom niet voor de hand liggend.
Het kan echter zijn ph pennen nogal gevoelig voor lekspanning.
De ene vis soort is wel gevoeliger dan de ander voor lekspanning.

Witte of slijmerige ontlasting kan een teken zijn van interne parasieten.

Maak maar een overzichtsfoto en wat detailfotos van de vissen die je hebt zwemmen.

Heb je de waterwaardes toevallig ook getest?

Nieuwe maanvis toegevoegd.... waarschijnlijk is er meer dan enkel de maanvis meegekomen.

Je bent niet toevallig aan het verven/beitsen geweest?
Bij een vriend gingen toen ook de oppervlakte vissen dood. Hij had maar een klein klusje gedaan en dacht dat dat geen kwaad kon.

Nieuwe maanvis toegevoegd.... waarschijnlijk is er meer dan enkel de maanvis meegekomen.
Dat zou ik ook denken en zelf zou ik geen maanvis hebben toegevoegd want die moet je in een groep houden van min 5-6. Maar goed dat laatste terzijde.

hallo allen

dank voor de reakties.
parasieten samen met de maanvis gekomen: alles is mogelijk maar zowel de maanvissen als de clown platys die ik gelijk met elkaar gekocht heb, zwemmen nog vrolijk rond. en vallen parasieten alleen bovenzwemmers en labyrint vissen aan?
ok weet niet af van zulke klusjes met gifdampen.
waterwaarden: net gemeten: KH=8 (gemeten met titratievloeistof), pH=6.8 (sonde en papier), TDS=140 (sonde), met teststrip: Cl=0, NO3~25, NO2<0.5, GH~20. Dat zijn de waardes die ik al 20 jaar heb. (in de zomer een beetje lagere kH dan in de winter, want dan gebruik ik regenwater)

toen ik gister avond van werk thuis kwam had ik wel een dode modderkruiper. (ik vrees mijn laatste). die was nog niet aangevreten dus een lijkfoto gemaakt. ik zie er niets aan. Mogelijk unrelated aan de bijlzalm/kempvis epidemie want er gaat altijd wel een visje dood. (de modderkruiper minimaal al 2 jr in de bak).
ik heb geprobeerd wat visfotos te maken. Ik snap niet hoe jullie dat lukt, ze willen niet stilzitten om te poseren 🙂

bijgaand fotos van

-dode kuhli
20251008_183258.jpg

corydorissen
20251009_065139.jpg

glaswellen
20251009_064916.jpg
20251009_064941.jpg

babies black mollies en een baby zwaarddragen in kweekbakje. Ik wacht dat ze groot genoeg zijn om maanvisproof te zijn.
20251009_065022.jpg

wat mollies / platy
20251009_065049.jpg
20251009_065038.jpg

mijn enig overgebleven (super sterke?) betta vrouw
20251009_064927.jpg

als dit want brengt?

Het zou ook nog kunnen dat er oorlog is uitgebroken tussen de betta's, waarbij de bijlzalmpjes dan dus klemgezeten hebben. Maar dit is wel een wilde gok hoor, misschien iemand met kennis van betta's die dat kan bevestigen of ontkrachten?

Blijf bij virus/bacterie of parasiet meegekomen met nieuwe bewoner. Vissen lijken op de foto's niet beschadigd.

Als bijlzalmen achterna gezeten worden zullen ze alles doen om uit je aquarium te springen, daarnaast zijn ze supersnel denk niet dat een betta ze bijhoudt.

Afhankelijk van de grootte van het aquarium is dat zeker denkbaar dat knokken, maar bijlzalmen laten zich niet snel wegdrukken, zijn rap

Het levert wel stress op voor ze en dat kan wel dodelijk zijn. Maar goed, misschien komen we het wel nooit te weten....

Heb je ook druppels voor nh3/4 en no2?
Het is een beetje zorgelijk dat de teststrip namelijk verkleuring aangeeft op de no2.
Want iets verkleuring op zo'n strip kan met druppels nog wel eens vele malen hoger zijn.

Ik vermoed ook dat er wat meegekomen is met de nieuwe aanwinst en dat de oudjes als eerste omvallen door een verminderde weerstand.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan