Bijna alle vissen dood


peters0076

Active member
Lid geworden
23 augustus 2020
Berichten
37
Leeftijd
48
Vandaag bij thuiskomst trof ik een erg troosteloos aquarium aan.
zag 1 molly op zijn rug liggen bij nadere inspectie lagen bijna alle vissen
Dood in de bak.
De paar levende er uit geschept en apart gezet.
Er kwam een verschrikkelijke geur van af geen idee wat hier gebeurt is.
Ook mijn geliefde ancistrus dood keek altijd graag naar dit beestje
Was mijn favoriet had hem vanaf baby
Gelukkig leven me helena slakken nog wel

Ik heb gelijk water gewisseld en de filters schoon gemaakt.
Alle lijkjes er uitgehaald.
heel veel planten met groene alg verwijdert
Boden aantal weken terug omgewoeld nu maar weer gedaan
Kan geen water testen
Maar is een 60 liter aquarium met guppen molly s platy s en ancistrus
(tot vandaag)en valesneria en wat drijfplantjes
2 interne filters
Ververs trouw iedere week 50% water en spoel de filters uit
Temperatuur 24 graden
Dit gaat al jaren goed tot nu.
Waarom? durf nu even geen nieuwe vissen erbij te doen
Denk morgen nogmaals verversen?
IMG_2118.JPG
IMG_2122.JPG
IMG_2127.JPG
IMG_2128.JPG
IMG_2131.JPG


Gr Peter
 
Oh vreselijk!

Het eerste dat je moet doen is een testkoffer aanschaffen.
Het zou kunnen dat je een ammonia of nitrietpiek gehad hebt.
Sowieso geen dieren toevoegen tot je water getest is.
Bodem omwoelen moet je eigenlijk nooit doen, daarmee kun je je bacterie cultuur verstoren, wat tot een piek kan keiden.

Heb je niets aan he vissen gezien de afgelopen dagen?
Heb je normaal gevoerd, of iets anders gegeven dan anders?
Heb je geen bodemrot?
Kan het zijn dat er iets in je water terecht is gekomen wat er niet in hoort?

Overigens moet ik er wel bijzeggen dat 60cm erg klein is voor een Ancistrus, dit sijn flinke dieren en ook flinke vervuilerd.
 
Zal idd. een triest gezicht zijn....en apart dat het nu na lange tijd niet goed gaat en ineens zoveel doden.
Misschien nu tijd voor een grote schoonmaak en opnieuw beginnen met een verse bodem ed. en ook eens nadenken over een ander filter deze lijkt mij vrij klein.
 
Jakkie bakkie. :( De nachtmerrie van elke vissenhouder.

Wat is hieraan voorafgegaan? Was er iets anders dan anders, bijvoorbeeld dat je op vakantie bent geweest of.... een uitgebreide schoonmaakbeurt eerder deze week, zulke dingen. Stroomuitval. Je kleine neefje die de vissen gevoerd heeft, ik noem maar wat. Een bak die lekker gaat verandert niet zomaar in een slagveld.
 
Ben er ook beroerd van
Alles is de afgelopen dagen gegaan als altijd ook het voeren.
Mischien idd een idee de overige visjes in mijn andere aquarium te parkeren
En grote schoonmaak te houden en opnieuw te beginnen met deze.
test koffer ook gelijk aanschaffen
 
Tja als ik het zo bekijk zou ik opnieuw gaan starten. Ik zou die grove bodem vervangen voor een fijnere want hier kan veel vuil in gaan zitten en ook al die ornamenten zou ik eruit gooien en vervangen voor echte planten.
Dat filtertje kan op een 60cm mits de belasting lag is en ik zou deze ook vervangen voor het liefst een extern filter. Ergens zal iets zijn mis gegaan maar dat is achteraf vaak lastig nog vast te stellen.
 
Morgen @peters0076 .

Wat een ellendige thuiskomst. Ik heb hetzelfde meegemaakt maar dan met een Co2 vergiftiging. Hét rotgevoel dat je hebt bij het eruit scheppen van de dode vissen is me dus al te goed bekend. Omdat ik toen daarna fouten heb.gemaakt wil ik je toch ook wat praktische informatie geven.

Je hebt een 60 liter bak. Wanneer je er een nieuwe bodem in doet, deco en 2 binnenfilters dan hou je al snel een netto inhoud over van een 45 liter vrees ik. Daar moet je dus rekening mee houden bij het herbevolken. De wekelijkse waterwissel is bij een draaiende bak met bewoners goed maar spoelen van de filters hoeft alleen bij minder doorstroming. Op die manier bewaar je beter de hulpdiensten die je helpen om de afvalstoffen te verwerken. Die hulpverleners zitten dan zowel in de bodem als in het filter.

Wat al genoemd is, een groter aquarium. Ik denk dat je huidige een 60 cm is, een optie om te overwegen is bijvoorbeeld een 80 cm of nog liever een meterbak.

Ga je door met deze bak dan zou ik ook eerder een buitenfilter in overweging nemen als ik jouw was. In principe is dat ook aan te bevelen bij een grotere bak.

Bij gebruik van de huidige 2 binnenfilter dan zou ik een van de filters vullen met mini siporax. Kies je bijvoorbeeld een groter binnenfilter dan zou ik de helft vullen met mini siporax en de andere helft met blauwe spons maar een buitenfilter heeft meer filtervolume en neemt geen plaats in.

En vooral goed doen wat ik fout deed rustig de tijd nemen voor jezelf en het aquarium. Tijd om het aquarium dat je wilt gebruiken goed in te laten draaien. En veel planten helpen ook, snelle groeiers helpt zeker bij de opstart.

 
Laatst bewerkt:
Ik lees even snel dat je met vakantie bent geweest en iemand anders de vissen heeft gevoerd? Ben je er zeker van dat deze niet veel en veel te veel heeft gevoerd?

Dat is doodsoorzaak nummer 1 bij mensen die thuiskomen met een “bak” ellende.
 
Nee ben juist niet op vakantie geweest
Ja naar de Veluwe en voor het voeren even terug gereden.
Er is juist niets anders dan normaal gebeurt.

Maar ik ga deze bak opnieuw starten zoals meerdere mensen adviseerde
Zal hier ook de tijd voor gaan nemen.
Het was een beplante bak en ga hier ook weer planten in terug zetten
Ook de filters en de nieuwe bewoners zal ik onder de loep nemen.
Wat voor testkoffer gebruiken jullie? merk ed?
 
ik zou de overblijvende vissen in iedergevakl niet in mijn andere aqarium doen.
als er spraken is van een ziekte wil je die niet ook in je andere bak.

ik zou ze even in de grootste plasic bak zetten die je in huis hebt of er daarvoor 1 schoren bij de blokker of zo.
filters uitspoelen en in die bak aansluiten , planten die nog over zijn afspoelen en er bij.

je 60 liter bak helemaal leeg halen.en opnieuw opstarten.
 
ik zou ze even in de grootste plasic bak zetten die je in huis hebt of er daarvoor 1 schoren bij de blokker of zo.
filters uitspoelen en in die bak aansluiten , planten die nog over zijn afspoelen en er bij.
Ja inderdaad, heb ik laatst ook gedaan. Een grote opbergbox bij de Action gehaald, kost een paar euro. Filtertje en verwarming erin en dan kunnen de vissen (en planten) prima een tijdje in verblijven. Wel spaarzaam voeren.
 
Nee ben juist niet op vakantie geweest
Ja naar de Veluwe en voor het voeren even terug gereden.
Er is juist niets anders dan normaal gebeurt.

Maar ik ga deze bak opnieuw starten zoals meerdere mensen adviseerde
Zal hier ook de tijd voor gaan nemen.
Het was een beplante bak en ga hier ook weer planten in terug zetten
Ook de filters en de nieuwe bewoners zal ik onder de loep nemen.
Wat voor testkoffer gebruiken jullie? merk ed?
Allereerst heel erg triest dat zoiets is gebeurd. Dat is echt niet leuk.

Heb je niet toevallig gedacht ik geef deze ene dag iets meer voer, want ze krijgen nu een paar dagen niets??
Want daarin gaat het heel vaak mis.

Het kan ook zomaar toeval zijn. Dat er toevallig een visje is gestorven. En dat dit nu juist net het kantelpunt was.
De helena slakken weten wel raad met een gestorven of zwak visje.
En een ancistrus durft daar ook nog wel van te snoepen.

Wat ik bedoel te zeggen. Je bak balanseerde eigenlijk al een hele lange tijd op het randje van een crash.

60 cm is niet veel. Er zaten best aardig wat bewoners in. Niet alleen vissen, maar ook de slakken.
Daarnaast zijn die filtertjes mijn inziens alleen geschikt voor nano bakken. Met dito bezetting.

Die bodem is ook heel erg grof. Daarin verzameld heel veel vuil. Op zich dus wel goed dat je die af en toe schoonmaakt.
Alleen moet je er dan niet in roeren.
Je moet dan een hevelklok gebruiken. En de smurrie eruit zuigen en afghevelen in een emmer.
Zo belast je het aquarium niet.
Maar doe dit natuurlijk niet wekelijks.

Met deze visbezetting had je er zeker een extern filter op moeten hebben. Of een groot intern filter waar ook iets van gesinterd glas (siporax, substraat, micromec) in kan. Dat behoud de bacterien ook bij uitspoelen van je filter.
Een spons raakt bij schoonmaak veel bacterien kwijt.

Ik ben het eens met bovenstaande adviezen. Koop in ieder geval wat water testen.
En begin helemaal opnieuw.
Kies een minder grove bodem (zand of fijn grind).
Neem een beter filter.
En als je er plaats voor hebt en budget, neem een iets groter aquarium. Maar stop daar niet meer vissen in.

Veel succes.
 
Ben alvast begonnen
Ik heb de overgebleven vissen in een klein bakje gedaan wat nog over was.
Zuurstof plantjes gehaald en er in gezet ook 1 filter uitgespoeld en er ingezet.
Verwarming erbij en een deel oude bodem.

Het 60 liter aquarium wil ik behouden maar met aanpassingen
De bodem heb ik verwijdert en het aquarium met water uitgespoeld
Nieuwe fijn grind voor op de bodem gehaald 1 goede plant schoongespoeld en her gebruikt.
Allemaal nieuwe planten gekocht en gepoot 3 ornamentjes blijven deze gereinigd.

De filters wil ik tzt veranderen voor nu heb ik de 1/2 gevuld met korrels en 1/2 blauwe filtermatjes.
ook nog wat drijfplantjes gehaald.
Het vis bestand ga ik niets aan veranderen de overgebleven vissen worden de bewoners samen
Met de overgebleven slakjes.

Nu maar wachten en watertestkoffer bestellen
Dank allen voor de goede raad.

Gr Peter
IMG_2136.JPG
IMG_2138.JPG
IMG_2139.JPG
IMG_2143.JPG
 
Dat ziet er alweer een stuk frisser uit! Nice. :D Je hebt veel werk verzet. Nu kun je weer een tijd vooruit.
Wat heb je trouwens voor soort zand/grind genomen als vragen mag? Lijkt erg op wat ik laatst bij de hornbach heb besteld, 1-2 mm.
 
Goed bezig hoor! Vallisneria is ook een favootjuh van mij. Niet te diep plaatsen, rustig w88, de tijd geven en als die gaat gaat ie als een speer. Ook leuk de gekozen drijfplant, hoop dat dat lukt. Ziet er echt geweldig uit. En de gekozen plan van aanpak is om te beginnen zeker een verbetering.

Kortom....wowsers!
 

Terug
Bovenaan