Wat is er nieuw

Bijtje (Brachygobius Xanthozonus) in 20 liter?

• Onderwerp starter Onderwerp starter olivierw
  • Startdatum Startdatum
O

olivierw

Guest
Hallo!

Ik lees vaak dat als iemand zegt dat hij/zij een aquarium van 20 liter heeft, diegene daar geen vissen in kan houden. Maar nu las ook andere topics over 'Bijtjes'. Ik begrijp dat dit niet geschikt is voor beginners, maar ik zou graag willen kijken of het voor mij wel een mogelijkheid is.
Als ik zo naar een aantal plaatjes kijk en zover ik lees, blijkt dat ze niet zo groot worden:
3DDiyhuVw2BSWvR1KZ3hiCvxA7A-3Lai.jpeg

Klopt het dat je deze beestjes ook solitair kan houden? En vinden jullie 20 liter dan te weinig of niet? Zou je hetzelfde filter kunnen gebruiken, of wordt het zout er dan uitgefilterd (de visjes moeten volgens mij op brakwater)?
Ik las dat ze enkel levendvoer eten, maar is diepvriesvoer ook goed?

Ja,hoor, Als jij de Oppervlaktewater lang maakt.
Dan verdeel je het water in de lengte.
Hoeft niet perse erg brak te zijn.
Ze eten artimea diepvries.
De ontdooi ik in een kommetje,en doe er wat zoutwater bij, anders eten ze het niet.
Heb ik nog va de artimea kweek.

Waterhoogte 15 -20 cm is al goed.
Heb er zelf een ECCO 2032 op staan.

Deze vissen zou ik niet solitair houden ook al hebben ze ieder hun eigen territorium. klinkt misschien raar maar dan zou ik eerder kijken of je een harem kunt krijgen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat het aquairum hier weer te klein voor is.
wat de betreft de filtering kan ik je weinig vertellen heb geen verstand van brak water.

Dit soort aquairums zijn uitermate geschikt voor garnalen en of slakjes maar voor vissen zou ik ze niet aanraden hoe klein ze dan ook zijn 🙂 er zijn zelfs visjes die kleiner blijven en de hebben nog een groter aquairum nodig. onder deze vissen vallen bijvoorbeeld de Boraras brigittae of Boraras Merah.

Wil je het toch gaan proberen met de bijtjes dan zou ik een aquairum van minimaal 60cm aanraden. Hierin zijn ook de waterwardes al iets makkelijker te handhaven dan in bijvoorbeeld het 20 Liter aquairum. Hoe kleiner het aquairum hoe moeilijker het is je waterwaardes stabiel te houden.

Hoop dat je er iets aan hebt en dat andere forumleden je nog meer info kunnen geven.

Gr. Kevin

Tja, meer water is altijd beter.
50 cm zou ook kunnen.
Zijn geen zwemmers,he.
Eenmaal een plekje,is dat hun plekje.

Ja dat is ook weer zo haha ze zijn liever lui dan moe maar toch uit principe zeg ik toch maar gaan voor een iets groter aquairum.

Zitten er 15 rechts,en 5 links in de bak.
SOMs gaat er 1 op bezoek bij de andere,voor 2 tellen,wordt gelijk teruggestuurd.

Dan is het rechts gezelliger vermoed ik hahaha. Territoriaal zijn ze inderdaad wel maar staat eigenlijk ook overal wel beschreven.

Ja,daar hebben ze Ijsselstenen huizen,he.
utBhZH8vcbLyroiJ56ij4yqQ3z0HARww.jpeg

hahahaha dat zal het zijn denk ik 😛

Ja, Jaloers,he. Hun wel wij niet.
Zal er nog 2 maken,voor hun.
Lekker gaatjes boren,eerst 9, dan 12.mm dan 115 mm. Anders barsten de stenen.

ja inderdaad laten we terug gaan naar de oertijd dan hebben wij het ook 😛
Da is wel het slimste die stenen willen inderdaad nog wel eens barsten als je ineens een te grote boor pakt.

Hartelijk bedankt voor alle antwoorden!
Khoppie zei:
Deze vissen zou ik niet solitair houden ook al hebben ze ieder hun eigen territorium. klinkt misschien raar maar dan zou ik eerder kijken of je een harem kunt krijgen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat het aquairum hier weer te klein voor is.
wat de betreft de filtering kan ik je weinig vertellen heb geen verstand van brak water.

Dit soort aquairums zijn uitermate geschikt voor garnalen en of slakjes maar voor vissen zou ik ze niet aanraden hoe klein ze dan ook zijn 🙂 er zijn zelfs visjes die kleiner blijven en de hebben nog een groter aquairum nodig. onder deze vissen vallen bijvoorbeeld de Boraras brigittae of Boraras Merah.

Wil je het toch gaan proberen met de bijtjes dan zou ik een aquairum van minimaal 60cm aanraden. Hierin zijn ook de waterwardes al iets makkelijker te handhaven dan in bijvoorbeeld het 20 Liter aquairum. Hoe kleiner het aquairum hoe moeilijker het is je waterwaardes stabiel te houden.

Hoop dat je er iets aan hebt en dat andere forumleden je nog meer info kunnen geven.

Gr. Kevin
Bedankt voor je reactie! Dat begrijp ik, maar volgens mij is het gedrag ook wel erg belangrijk. Het klopt toch dat de Boraras Brigittae en de Boraras Merah scholen? En volgens mij zijn die vissen veel actiever dan Bijtjes (als ik het fout heb, zeg het dan! 😉 )
Op filmpjes en foto's zag ik ze vaak liggen op de bodem, is dit normaal?
Ik heb het 20 liter aquarium al, dus vandaar. Ok�, maar is het wel mogelijk? Zijn er misschien mensen op het forum die dit doen? En hoeveel zou ik dan moeten verversen?

Heb je een foto van het bakje?
Bijtjes zwemmen niet zo,blijven meer op hen eigen stekje.
Zou het met 1 man,2 vrouwen proberen.

Ik heb hem aan iemand uitgeleend en deze week krijg ik hem terug, helaas heb ik dus geen foto.

Het is een Aqua20:
klein1.jpg

(Helaas wordt dit aquarium verkocht als 'Goldfish kit'! Echt verschikkelijk!! Ik kon helaas geen betere foto vinden)

Is 35 x 22,5 x 23,5 cm.
Kennet. hoor.

Zet er een Eheim 2011 op, kan het best.

Maar GEEN goudvis.

Bertus zei:
Is 35 x 22,5 x 23,5 cm.
Kennet. hoor.

Zet er een Eheim 2011 op, kan het best.

Maar GEEN goudvis.
Ja, bedankt!
Ik ga er nog even over nadenken, en ik ben ook zeer benieuwd naar de mening van anderen/ ervaringen!

Een Eheim 2011? Is dat niet een beetje overpowerd?
En volgens mij is die niet meer in de verkoop? Er zit als het goed is al een filter bij, een Aqua-Flow 100 volgens mij, maar kan ook een Aqua-Flow 50 zijn.

Nee, die binnenfiltertjes is niets.
Die zuigen vuil op,moet je weer schoonmaken.
Extern is toch betr.
Maar,is jouw keuze.
Water hoeft niet echt brak te zijn hoor.
Op de 20 l maak je 1 l met 35 gram zout,in HEET water,moet goed oplossen. dan afkoelen,en telkens beetje erin.
Kan je er ook de planten inzetten.
OP MP vind je ze nog wel ,hoor.

Bertus zei:
Nee, die binnenfiltertjes is niets.
Die zuigen vuil op,moet je weer schoonmaken.
Extern is toch betr.
Maar,is jouw keuze.
Water hoeft niet echt brak te zijn hoor.
Op de 20 l maak je 1 l met 35 gram zout,in HEET water,moet goed oplossen. dan afkoelen,en telkens beetje erin.
Kan je er ook de planten inzetten.
OP MP vind je ze nog wel ,hoor.
Bedankt voor je reactie 😉
Een extern filter zuigt toch ook vuil op en dat moet je toch ook schoonmaken? Of is dat anders (sorry als ik nu iets doms zeg 😉 )
De Aqua-Flow 100 filtert 200 liter per uur, dus behoorlijk wat toch? Dan filtert hij het bakje 10 x per uur!
Ok�, dus 35 gram op 20 liter water is genoeg? Gewoon keukenzout zonder jodium?

Jawel maar een buitenfilter is makkelijker schoon te maken en raakt niet zo snel verstopt als bijvoorbeeld een aqua flow. Ik denk dat Bertus dat er meer mee bedoeld.
Ik heb in mijn nano aquarium ook altijd een aqua flow 100 gehad en als er dan teveel vuil aan de onderkant kwam te hangen moest je deze al schoonmaken omdat hij anders niet goed meer doorliep en is bij een extern filter toch een stuk minder snel. Tevens is een extern filter beter schoon te maken omdat het filter zich buiten het aquarium bevind. In mijn juwel rio 125 zat een standaard binnenfilter van juwel. Echt een verschrikking zo'n filter. Heel het aquarium mooi schoongemaakt en de bodem mooi afgeheveld schakel je het filter terug in (moest wel uit omdat aanzuiging bovin aquarium zat) Schoot zo al het vuil dat zich in je filter had verzameld het aquarium in. Alles voor niks gedaan wen weer een vuil aquarium.
Heb nu een buitenfilter op mijn trofis colisa 1200 en is een hele verbetering. Geen vuil meer in het aquarium en zoals eerder gezegd makkelijker in onderhoud. Filter van de stroom af, kraantjes dichtzetten, koppelstuk losmaken en je kunt zo heel het filter meenemen naar de wasbak ofzo of naar buiten en dan schoonmaken in een emmer aquariumwater.
Ook weet ik niet of een aqua flow wel zo goed bestand is tegen zout. Vond degene die ik had nogal gammel om het zo maar te noemen en snel problemen met aanlopen van het rotortje.
En zoveel als dat hun aangeven zal hij niet filteren hoor 😛 Dit is volgens mij een indicatie. Als er eenmaal een beetje vuil of iets in zit gaat hij al snel veel minder aanzuigen omdat het filter materiaal verzadigd raakt. Daarom kun je beter een flinke over capaciteit hebben 😛

Maar de keuze ligt inderdaad bij jou ik geef alleen maar advies 😛

Gr. Kevin

Khoppie zei:
Jawel maar een buitenfilter is makkelijker schoon te maken en raakt niet zo snel verstopt als bijvoorbeeld een aqua flow. Ik denk dat Bertus dat er meer mee bedoeld.
Ik heb in mijn nano aquarium ook altijd een aqua flow 100 gehad en als er dan teveel vuil aan de onderkant kwam te hangen moest je deze al schoonmaken omdat hij anders niet goed meer doorliep en is bij een extern filter toch een stuk minder snel. Tevens is een extern filter beter schoon te maken omdat het filter zich buiten het aquarium bevind. In mijn juwel rio 125 zat een standaard binnenfilter van juwel. Echt een verschrikking zo'n filter. Heel het aquarium mooi schoongemaakt en de bodem mooi afgeheveld schakel je het filter terug in (moest wel uit omdat aanzuiging bovin aquarium zat) Schoot zo al het vuil dat zich in je filter had verzameld het aquarium in. Alles voor niks gedaan wen weer een vuil aquarium.
Heb nu een buitenfilter op mijn trofis colisa 1200 en is een hele verbetering. Geen vuil meer in het aquarium en zoals eerder gezegd makkelijker in onderhoud. Filter van de stroom af, kraantjes dichtzetten, koppelstuk losmaken en je kunt zo heel het filter meenemen naar de wasbak ofzo of naar buiten en dan schoonmaken in een emmer aquariumwater.
Ook weet ik niet of een aqua flow wel zo goed bestand is tegen zout. Vond degene die ik had nogal gammel om het zo maar te noemen en snel problemen met aanlopen van het rotortje.
En zoveel als dat hun aangeven zal hij niet filteren hoor 😛 Dit is volgens mij een indicatie. Als er eenmaal een beetje vuil of iets in zit gaat hij al snel veel minder aanzuigen omdat het filter materiaal verzadigd raakt. Daarom kun je beter een flinke over capaciteit hebben 😛

Maar de keuze ligt inderdaad bij jou ik geef alleen maar advies 😛

Gr. Kevin
Heel erg bedankt voor het bericht met uitleg en ervaring! Dat waardeer ik zeer!
Ik denk dat ik toch maar niet besluit om Bijtjes te nemen, ik vind het aquariumpje daar denk ik toch echt te klein voor.
Misschien een groepje vuurgarnalen 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan