Wat is er nieuw

Bijtjes bij garnalen

• Onderwerp starter Onderwerp starter psychodad
  • Startdatum Startdatum
P

psychodad

Guest
Gaat mijn zoon een paar dagen weg, pas ik op zijn aquaria....Kom ik op de slaapkamer en zie ik bijtjes in het aquarium van de christal red garnalen zitten en zie ik nog 2 dooie garnalen waar de bijtjes zich mee vermaken.

Blijkt de Aquarium speciaalzaak mijn zoon (12) te hebben wijsgemaakt dat bijtjes prima in een gezelschapsaquarium kunnen en dat ze ook prima bij Christal red garnalen in kunnen.

Ik bellen. En wat denk je? "wij nemen geen vissen terug meneer" en "u zegt dat wij dat gezegd hebben, was u daar zelf bij?"

Bijtjes moeten eigenlijk op brak water dus die zullen het ook wel niet zo gek lang meer maken op zacht zoet water op de PH verlagende bodem.

Suggesties zijn welkom.

Bijtjes kunnen de garnalen misschien te grazen nemen. Ik heb daar zelf geen ervaring mee.
In de lfs hier zitten ze ook op gewoon leidingwater dus ze kunnen best daar een poosje tegen denk ik dan. Het zoutgehalte schommelt in de natuur ook nogal lees ik hier:

http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... a-bijtje-2

Ik zou ze dan of in een aparte bak plaatsen als dat kan en anders naar een andere winkel brengen die ze misschien wel wil aannemen. Ze horen niet echt thuis in zoetwater zoals je kunt lezen en ook al weet.
Of je kan ze op Marktplaats misschien te koop zetten.

jessicapilon zei:
Bijtjes kunnen de garnalen misschien te grazen nemen.

Laten we zeggen dat deze bijtjes zich het goed hebben laten smaken. Op het moment dat de garnaal vervelt is ie zacht en dat weten de bijtjes heel goed. We hebben nu een bak met alleen nog bijtjes.

Marktplaats is een goeie.

Nou dat is snel gegaan dus. Weer een voorbeeld van verkeerde voorlichting die de winkel heeft gegeven.
Zelf zou ik ze dit wel even gaan duidelijk maken. Waarschijnlijk hebben ze dan ook de niet vervelde garnalen weggesnoept want anders hadden de garnalen die niet waren vervelt nog wel in de bak aanwezig geweest.
En je hebt alleen nog maar de Bijtjes in de bak dus alles is weg. Daar zal je zoon niet blij mee zijn denk ik.

Nee,dat zal niet.
Maar ,ook een fout van hem,om niet eerst te kijken,hoe of wat.

Hij zal ze leuk gevonden hebben.

Ik heb ook bijtjes, maar niet bij garnalen.

Dus, ik zou zeggen, nog een bakje erbij, voor de Bijtjes.

jessicapilon zei:
En je hebt alleen nog maar de Bijtjes in de bak dus alles is weg. Daar zal je zoon niet blij mee zijn denk ik.

Ik denk dat niet blij een understatement is. Hij heeft ze zelf betaald (Bijtjes ook trouwens) Wel een dure les: Niet kopen op "oh maar dat ziet er leuk uit" maar gedegen plannen, inlezen en vooraf keuzes maken. (fout heb ik zelf ook wel een paar keer gemaakt)

Die verkoper verdient een schop onder zijn hol. Wel het geld van een kind aanpakken en dan loopt het zo af. Bahhh.

Ik vind het een beetje raar om te zeggen dat die jongen (12!) zich beter had moeten inlezen. Ik durf te wedden dat 90% van de leden op dit forum hetzelfde wel eens is overkomen, want je gaat er ook niet vanuit dat er in de winkel verkeerd advies wordt gegeven. En veel mensen zijn deze hobby begonnen met een (veel) te klein aquarium of vissenkom met goudvissen (ik ook). Inmiddels heb ik al veel geleerd en dit is een wijze les voor de jongen. Voortaan goed lezen en jezelf laten informeren op internet, fora en/of boeken voordat je iets koopt.

Ik zou de keuze aan hem overlaten, of het aquarium opnieuw inrichten voor de bijtjes, of de vissen weg doen en nieuwe garnalen kopen.

Suzanne93 zei:
Ik vind het een beetje raar om te zeggen dat die jongen (12!) zich beter had moeten inlezen. Ik durf te wedden dat 90% van de leden op dit forum hetzelfde wel eens is overkomen, want je gaat er ook niet vanuit dat er in de winkel verkeerd advies wordt gegeven. En veel mensen zijn deze hobby begonnen met een (veel) te klein aquarium of vissenkom met goudvissen (ik ook). Inmiddels heb ik al veel geleerd en dit is een wijze les voor de jongen. Voortaan goed lezen en jezelf laten informeren op internet, fora en/of boeken voordat je iets koopt.

Ik zou de keuze aan hem overlaten, of het aquarium opnieuw inrichten voor de bijtjes, of de vissen weg doen en nieuwe garnalen kopen.
:thumbs:

Fouten maken we allemaal en al helemaal als je net begint. De verkoper had hier zeker beter moeten weten vind ik en mag daarom ook flink aangesproken worden ben ik van mening.
Dit kun je een kind van 12 zeker niet toerekenen nee.

Het wordt gewoon tijd dat het wettelijk verboden wordt om te verkopen aan personen onder 16 jaar zoals bijvoorbeeld in Duitsland al geregeld is. Tevens is het daar verplicht om (gevraagd en ongevraagd) schriftelijk de nodige info te geven hoe de dieren gehouden moeten worden. Helaas gaat dat hier in Nederland (zoals gewoonlijk) nog wel een tijdje duren

Dit soort zaken kom je meermalen per week tegen Peter. Of het peil van de verkopers is in sommige winkels ver beneden alle peil of ze denken alleen aan de eigen portemonnee.
Maar het is en blijft erg triest.

Bij ons in de plaatselijke lfs worden ook geen dieren verkocht aan mensen onder de 16 jaar. Vind ik ook niet meer dan normaal.

Biologist zei:
Bij ons in de plaatselijke lfs worden ook geen dieren verkocht aan mensen onder de 16 jaar. Vind ik ook niet meer dan normaal.

Dat ja. Ik heb een jaar lang reptielen verkocht,ik mocht ook niks verkopen aan <16 jaar. Wel een keer gedaan overigens, jochie noemde mij zo alle Latijnse namen op van wat ie in z'n terrarium had :thumbs:

Dat had ook hiermee te maken:

Hoe draai ik een aankoop door mijn minderjarige kind terug?

Sluit uw minderjarige kind een koopovereenkomst zonder uw toestemming �n gaat het om een aankoop die gezien de leeftijd van het kind niet gangbaar is? Dan is de koopovereenkomst �vernietigbaar�.
Let op:

De koopovereenkomst is niet automatisch ongeldig omdat uw kind minderjarig is. U moet ervoor in actie komen. Schrijf een aangetekende brief aan het bedrijf (verkoper) waar uw kind de aankoop deed. Zet daarin duidelijk:

Om welke aankoop het gaat en wanneer deze aankoop is gedaan;
Dat uw kind minderjarig is (vermeld leeftijd) en geen toestemming van u had om de aankoop te doen;
Dat de leverancier/verkoper er niet van uit mocht gaan dat er toestemming was van de ouder(s), nu de aankoop niet gangbaar is voor een kind van die leeftijd;
Dat u daarom de overeenkomst vernietigt.

Gaat de leverancier niet akkoord of over tot incassomaatregelen? Vraag dan de rechter om de overeenkomst te vernietigen.

Heeft uw kind iets gekocht dat gezien zijn leeftijd wordt gezien als een gangbare aankoop, dan kunt u deze koopovereenkomst niet vernietigen, tenzij u bij de verkoper vooraf of ter plekke had aangegeven dat uw kind geen toestemming heeft/had voor de koop.

https://www.juridischloket.nl/consument ... -kinderen/

Addertje onder het gras is natuurlijk de laatste alinea : Wat is een gangbare aankoop ? Een visje van een paar euro wordt dan natuurlijk al snel gebagatelliseerd.

De wet in Duitsland is wat dat betreft gewoon helder : geen verkoop van dieren aan personen beneden 16 jaar

Ik denk dat de bijtjes weggaan en dat ie overnieuw begint met de Christal reds. (zal wel weer een sponsoractie van papa worden) Het is een dure en sneue les voor mijn mannetje. Hij was net zo lekker op weg met zijn Christal red garnalen en dan zijn ze ineens weg.

Maar de les is inderdaad dat je een verkoper niet op zijn blauwe ogen moet vertrouwen. Impulsaankopen zijn een risico. Zelf onderzoek doen. We hebben hier internet en we weten hoe we google moeten gebruiken (en anders kan ie het mij ook vragen)

Bij deze winkel gaan we niet snel weer wat kopen.

Tja het is en blijft jammer hoor. Je kan op MP vaak voor niet teveel geld mooie cr s kopen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan