Binnen paar dagen alg op glas


arnoldg

Well-known member
Lid geworden
29 november 2020
Berichten
94
Leeftijd
52
Locatie
Almelo
Afgelopen zondag ons aquarium schoongemaakt.
Water waardes gemeten en NO3, PO4, basis voeding en carbo toegevoegd.
En nu enkele dagen zit er al weer alg op het glas, wordt hier moedeloos van.
Het water oogt gelukkig nog wel helder.

de waardes van afgelopen meeting zijn :
no3=5
gh=10
kh=7
ph=7,5
po4=0,5
NH3/4=0
NO2=0

Zie hieronder een foto waarop de alg op het glas te zien is.




Alg op glas.jpg
 
Heb je uitgebreid in de bodem zitten scharrelen?

Vermits je easycarbo gebruikt neem ik aan dat je geen CO2 gebruikt, dan is het best om je licht wat te dimmen.
Hoe lang geef je licht per dag?
 
Wij hebben tijdens het onderhoud kleibolletjes in de bodem gedrukt, dit op advies van mede gebruikers hier :) echt veel woelen niet nee.

Licht brand volop van 11:00 tot 19:30, loop al een tijd met het idee om toch CO2 toe te voegen maar is dat de oplossing ?
Het liefst zouden wij ook meer licht willen ?

het licht wat er nu in zit is van Eheim, 6500K, 1740 lumen
 
nog een weekje vol houden ivm met je groene waas , daarna no3/po4 naar 20/2 brengen en iets meer verlichten
 
nog een weekje vol houden ivm met je groene waas , daarna no3/po4 naar 20/2 brengen en iets meer verlichten
Gaan we doen, is het wij om vandaag nog eens te testen wat de water waardes zijn, water is nu (nog) redelijk helder.

is 20/2 niet veel te hoog ?
 
mogelijk zal je fosfaat gehalte zelfs nog verdubbelen om die alg op je ruit te laten weg blijven
Deze snap ik niet, moet ik de PO4 dan nog hoger dan 2 hebben, of doel je op 2 en kan dit geen kwaad voor de vissen ?
 
Fosfaatgehalte heeft geen impact op je vissen; alleen op je plantgroei en al dan niet aanwezigheid van alg. De alg die je lijkt te hebben ontstaat door een tekort aan fosfaat en het verbruik daarvan in je bak. Triple doelt dat daarin nog iets te verbeteren valt als je die alg permanent weg wil hebben.
 
Ongeveer 240 liter en wat bedoel je met een totaaltje
 
Het kan ook liggen aan te lange belichting. Mijn licht staat maar 6 uur per dag aan!
 
Net nog even getest, dit zijn nu de waardes:
no3=5
gh=11
kh=6
ph=7,5
po4=1

no3 naar 20 verhogen en po4 naar 2
 
Is nu niet van toepassing voor de TS

MAAR 6uur uur verlichten kan zeker, inperken tot 4 uur en zelfs nog iets minder moet kunnen .
Dit zie ik als alternatief voor een totale black-out en kun je over een langere tijd volhouden.
Dit moet je zien als planten laten groeien/overleven

Maar ga je dan naar zeer zwaar verlichte bakken kijken met1watt of plus per liter gaan die soms bewust met een korte lichtperiode werken.
 
Is nu niet van toepassing voor de TS

MAAR 6uur uur verlichten kan zeker, inperken tot 4 uur en zelfs nog iets minder moet kunnen .
Dit zie ik als alternatief voor een totale black-out en kun je over een langere tijd volhouden.
Dit moet je zien als planten laten groeien/overleven

Maar ga je dan naar zeer zwaar verlichte bakken kijken met1watt of plus per liter gaan die soms bewust met een korte lichtperiode werken.
1watt of meer per liter is ook wel bietje extreem. 0,5 watt per liter geldt in de hobby al als intens/hoog. Zoveel watt met zo'n korte belichtingstijd dient natuurlijk een heel ander doeleinde dan gewoon dagelijks van je bak kunnen genieten en de visjes kunnen zien rondzwemmen.
 
1watt of meer per liter is ook wel bietje extreem. 0,5 watt per liter geldt in de hobby al als intens/hoog. Zoveel watt met zo'n korte belichtingstijd dient natuurlijk een heel ander doeleinde dan gewoon dagelijks van je bak kunnen genieten en de visjes kunnen zien rondzwemmen.
Dit is jou en ook wel beetje mijn visie over aquarium houden .
Maar zowel een echte waldstad tot +1w/l licht horen er bij ik vind het leuk maar vooral leerzaam hoe ze aankijken tegen de onderwater hobby
 

Terug
Bovenaan