"Binnen vijver" 425 liter omtoveren in een 1000 liter Aquarium

Discussie in 'Zelfbouw projecten' gestart door Leo Z, 24 sep 2018.

View Users: View Users
  1. TS
    TS
    Leo Z

Leo Z

Lid geworden:
    25 aug 2018
    Daar zit idd wat in, weet jij welk merk van de zeewaterpompen doorgaans een goed merk is?

EDIT: moet de bioloog onder het waterniveau van de overloop/aquarium staan of maakt dit niet uit ivm de pomp die het water toch al aanzuigt?

Laatst bewerkt: 1 dec 2018
  2. tuinkabouter

tuinkabouter

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Bioloog lager=pomp in bioloog
    Bioloog hoger=pomp in aquarium

Maar hoor weinig slechts over jebao, alleen sommige reefers hebben het niet op Aziatische merken

Leo Z vindt dit leuk.
  3. TS
    TS
    Leo Z

Leo Z

Lid geworden:
    25 aug 2018
    Super, bedankt. Neem aan dat het bij een waterniveau op gelijke hoogte allebij mag. :)

4. TS
    TS
    Leo Z

Leo Z

Lid geworden:
    25 aug 2018
    https://zeeaquarium-winkel.nl/jebao-opvoerpomp-dcp15000-incl-controller

Dit gaat hem waarschijnlijk worden. Misschien een overkill, maar mocht hij echt veel te sterk zijn kan ik zoals je al zei hem met stapjes van 1% terug brengen van (max) 15000l/u naar (min) 4500l/u.

:smitten:

tuinkabouter vindt dit leuk.
  5. TS
    TS
    Leo Z

Leo Z

Lid geworden:
    25 aug 2018
    Heeft iemand hier enig ervaring met glas dikte en manier van slijpen? Ik wilde zelf met 12mm extra helder glas gaan (145x130x70). Ik dacht dat dit wel een goede dikte was, aangezien Joe voor zijn veel grotere Roggentank (bron: ) 0,5 inch glas gebruikt, dit komt neer op 1,27 cm. Ik denk dat dit 12mm is, aangezien 13mm niet echt een standaard maat is.

- Deze (http://theaquatools.com/building-your-aquarium/) calculator geeft met een safety factor van 3.8 aan dat ik 15mm moet gebruiken.
    - Deze (https://www.thesprucepets.com/saltwater-aquariums-charts-diagrams-4122023) met safety factor 2,4 geeft aan 12mm voldoende is.

De vraag is; welke safety factor is voldoende? Ik zal het aquarium met een eurobrace verstevigen (zelfde dikte glas)

Ook kan ik het glas in facet laten slijpen of in platpoly, geen idee wat voor een aquarium de beste keuze tussen deze 2 is...

PS. Sorry voor de veelvoud aan vragen! :sorry:

Laatst bewerkt: 5 dec 2018 om 17:23
  6. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    Je hebt wel een flink volume die op het glas drukt natuurlijk, maar vooral de hoogte is van belang.

wat ga je als waterhoogte aanhouden?

7. TS
    TS
    Leo Z

Leo Z

Lid geworden:
    25 aug 2018
    Heb daar eerlijk gezegt nog niet echt over nagedacht, dat zal waarschijnlijk zo'n 65cm zijn?

Laatst bewerkt: 5 dec 2018 om 22:59
  8. Nicolientje-W

Nicolientje-W

Lid geworden:
    30 jan 2018
    Hoe hoger het aquarium, hoe dikker je het glas moet nemen, met 65 cm kom je niet toe met 12 mm

Leo Z vindt dit leuk.
  9. Roy1986

Roy1986

Lid geworden:
    17 jan 2017
    tof idee. Mij lijkt een binnenvijver met koi echt super, helaas denkt mijn vriendin daar anders over

Leo Z vindt dit leuk.
  10. TS
    TS
    Leo Z

Leo Z

Lid geworden:
    25 aug 2018
    Met 12mm zou ik op een safety factor van 2.6 moete zitten.

Volgens deze bron moet dat genoeg zijn: https://www.google.com/amp/s/coldwatermarine.wordpress.com/2016/01/31/glass-thickness/amp/

De reden dat ik het graag op 12mm wil houden is prijs en gewicht van het glas. Mocht het echt nodig zijn ik de overweging maken om óf 15mm glas te nemen óf de wande te verlagen naar 65cm en eventueel max 60cm

Laatst bewerkt: 6 dec 2018 om 11:21
  11. Nicolientje-W

Nicolientje-W

Lid geworden:
    30 jan 2018
    Ja ik ben niet zo van dat soort websites en hou het liever bij de glashandel geadviseerde diktes

12. TS
    TS
    Leo Z

Leo Z

Lid geworden:
    25 aug 2018
    Hmm, welke glashandel zou je adviseren? Ik zag net op mijn offerte dat 15mm het dubbele kost tegenover 12mm. (extra helder)

Ik vind dat toch een beetje te gek worden...

13. Nicolientje-W

Nicolientje-W

Lid geworden:
    30 jan 2018
    Ikzelf haal mijn spullen bij Van Wolferen, en het mag je dan te gek zijn qua kosten, als je bak binnen het jaar klapt door verkeerde zuinigheid lijkt mij dat veel erger eigenlijk

Leo Z vindt dit leuk.
  14. TS
    TS
    Leo Z

Leo Z

Lid geworden:
    25 aug 2018
    Ja snap ik, ik bedoelde eigelijk dat ik dan nog eerder de stap zal maken in een lagere bak dan dat ik 15mm glas neem met de huidige afmetingen.

Nicolientje-W vindt dit leuk.
  15. Nicolientje-W

Nicolientje-W

Lid geworden:
    30 jan 2018
    Ja dat kan ook inderdaad

16. caddyladdy

caddyladdy

Lid geworden:
    11 nov 2012
    mijn bak had ook een waterhoogte van 65 cm met 12 mm dikte geen probleem. Heb zelfs weleens een misstap gehad met een ikea krukje, en pakte van schrik de rand van m'n bak, geen centje pijn, de bak niet en ik niet

17. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    mijn bak van 230x70x70cm (wh +/- 60cm) heeft 12mm glas overigens.
    jouw bak heeft dan wel minder lengte, maar wel weer veel meer diepte.
    durf niet te zeggen hoeveel die diepte van belang is voor de glasdikte in dit geval, tis toch een wat "afwijkende" maat.

van Wolferen doet bij bakken van 70cm toch 12mm glas gebruiken?

Leo Z vindt dit leuk.
  18. tuinkabouter

tuinkabouter

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Dacht idd dat mijn bak van 70 hoog 12mm was

Ff offerte van Aqualife bekeken maar hun doen ook 12mm

Laatst bewerkt: 7 dec 2018 om 08:56
    Leo Z vindt dit leuk.
  19. Nicolientje-W

Nicolientje-W

Lid geworden:
    30 jan 2018
    Dat weet ik niet (niet in verdiept) mijn bakken zijn 35 hoog

Leo Z vindt dit leuk.
  20. TS
    TS
    Leo Z

Leo Z

Lid geworden:
    25 aug 2018
    Dat klopt, het is idd een afwijkende maat, maar volgens deze calculator zit ik met 12mm op een safety factor van 2,6 wat doorgaans als genoeg wordt gezien.

https://www.easycalculation.com/measurement/aquarium-glass-thickness-calculator.php

Wat denken jullie van de calculator?

EDIT: Overigens zit ik te twijfelen om 1 paneel van normaal float glas te laten maken ipv " extra helder" aangezien ik hier toch een wand tegenaan zal plaatsen. Het glas van de eurobrace overigens ook. Wat denken jullie, zal dat een gek gezicht geven of prima kunnen?

De randen van normaal float glas zijn namelijk wat groeniger als het extra heldere glas.

21. tuinkabouter

tuinkabouter

Lid geworden:
    18 jan 2010
    De randen van je brace vallen achter je lichtkap normaalgesproken..
    Weet niet hoe dat zit bij jouw vijver maar zou alsnog een sierlijst erop zetten zodat je er niet konstant naar kijkt.
    Ook kan je makkelijk alle panelen waar je toch niet doorheen kijkt maken van float, scheelt allicht in de centen

Leo Z vindt dit leuk.
  22. TS
    TS
    Leo Z

Leo Z

Lid geworden:
    25 aug 2018
    Een sierlijst is wel zo mooi inderdaad. Ik denk dat ik dan idd gewoon voor de float gaat. Bedankt :)

Nicolientje-W vindt dit leuk.