Binnenfilter capaciteit uitbreiden


P

poecillia

Guest
Ik heb een Juwel Vision 450 gekocht die ik ga inrichten als Malawi bak. In dit type aquarium zit een binnenfilter (Bioplus XL). Ik wil dit filter integreren in een zelf te maken achterwand/overhangende steen Tegelijk overweeg ik de capaciteit van het filter te vergroten door het na het normale filter in de ruimte van de overhangende steen door een extra filtermedium te voeren (bv keramische pijpjes). Ik heb even gezocht, maar kon hierover geen informatie vinden. Is dit uberhaupt zinvol, gezien de eigenschappen van het binnenfilter?
 
Ik zou aanraden dit filmpje eerst eens te bekijken.

Thx, leerzaam filmpje. Begrijp ik in ieder geval de opbouw van het filter en de typen filtermedia daarbij. Hij gebruikt 'biogravel', dat wordt hier niet veel aangeboden volgens mij. Wat is het alternatief?

Ik wil nog eens goed kijken naar het filter. De waterflow spreekt me niet aan. Misschien laat ik de hele constructie wel los en maak ik zelf een grotere ruimte die plaats biedt aan de pomp en verwarming.
 
Er zijn genoeg alternatieven te vinden bij iedere speciaalzaak, bijvoorbeeld bacto stones van HS aqua. De waterflow van die filters is best degelijk mits goed onderhouden. Of het toereikend is voor een malawi bak durf ik niet te zeggen, je moet er altijd veel van houden om de agressie te spreiden en ze zijn nogal vervuilers.
 
Thx, leerzaam filmpje. Begrijp ik in ieder geval de opbouw van het filter en de typen filtermedia daarbij. Hij gebruikt 'biogravel', dat wordt hier niet veel aangeboden volgens mij. Wat is het alternatief?

Ik wil nog eens goed kijken naar het filter. De waterflow spreekt me niet aan. Misschien laat ik de hele constructie wel los en maak ik zelf een grotere ruimte die plaats biedt aan de pomp en verwarming.
Biogravel is ook zijn eigen merk. Daarom praat die er ook zoveel over.
 
Ik heb een Juwel Vision 450 gekocht die ik ga inrichten als Malawi bak. In dit type aquarium zit een binnenfilter (Bioplus XL). Ik wil dit filter integreren in een zelf te maken achterwand/overhangende steen Tegelijk overweeg ik de capaciteit van het filter te vergroten door het na het normale filter in de ruimte van de overhangende steen door een extra filtermedium te voeren (bv keramische pijpjes). Ik heb even gezocht, maar kon hierover geen informatie vinden. Is dit uberhaupt zinvol, gezien de eigenschappen van het binnenfilter?

Het standard binnenfilter is niet op deze manier echt geschikt voor Malawi vissen, onderste houder kan je gewoon vol doen met Siporax of Bactoring etc etc.. maar je zal een sterkere pomp los moeten kopen ..standard zit er een 1000liter per uur pomp in deze kan je upgraden naar een 1500liter per uur dan zou je voldoende stroming krijgen.
Echter Maliwi zijn echte vervuilers dus je zal redelijk vaak dit filter moeten reinigen eens in de 2-4weken om de sponzen en filtervlies/watten uit te spoelen.
Dus ik raad persoonlijk aan dit filter wel te houden met een externfilter erbij of enkel maar met 2 externfilter te gaan filteren, je kan beter wat over capaciteid hebben als onder capaciteid bij Chiclides en met name Maliwi houden van wat stroming en helder water hard water dus ik zou in het externfilter over lavasteen/puim filteren om de mineralen in het water goed op peil te houden..
 
Ik kan me voorstellen dat je het onderstaande een beetje rigoureus zou vinden maar met jouw plannen zou ik er eigenlijk voor kiezen om het interne filter te verwijderen uit de bak en voor een extern filter te gaan. Zoals hierboven ook geschreven wordt is het standaard filter onvoldoende voor de plannen die je met de bak hebt. Bovendien hou je wat meer ruimte over in je bak en is de techniek meer uit het zicht als je gaat werken met een externe pomp. Al kun je hem ook aardig 'wegwerken' door er een achterwand voor/omheen te laten vallen.

Je kunt ook dit filter gewoon aanhouden natuurlijk, maar dan zou ik wel overwegen om er een ander visbestand in te houden als ik eerlijk ben. :daisy:
 

Terug
Bovenaan