Binnenfilter vervangen voor buitenfilter (nieuw filter in draaiend aquarium)


florisv

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 juli 2019
Berichten
133
Leeftijd
26
Goedemiddag iedereen,

Sinds begin juni heb ik mijn eerste aquarium (105 Liter), met een Fluval u3 binnenfilter. Graag zou ik het binnen filter willen vervangen voor een Eheim classic 250 buitenfilter zodat de vissen meer zwem ruimte hebben.
Nu ben ik benieuwd hoe dit in zijn werking gaat aangezien een nieuw filter eerst moet indraaien. Draaien beide filters tegelijkertijd of is het mogelijk om een gedeelte van het oude filtermateriaal in de nieuwe pomp te doen?

Iemand die hier ervaring mee heeft?
 
Filtermateriaal mee overzetten kan helpen.
In elk geval, de filter is niet de enigste plaats waar je bacteriën zitten. In je bodem, op je planten zitten er ook.

Wel even de waarden controleren in de dagen na de wissel.
 
Wat je ook kan doen is een spons uit de oude licht uitknijpen in het water zodat daar weer bacterien van in de nieuwe gaan nestelen.
 
UPDATE

Zojuist een nieuw filter besteld de Eheim classic 250, gisteren avond de hele avond bezig geweest met installeren maar hij draait nu. Er was alleen één probleem het oude filter en het nieuwe filter past niet samen in de bak. Ik heb nu een gedeelte van het oude filtermateriaal in de pomp gedaan en de rest heb ik uitgeknepen in de pomp. Is er iets waar ik de komende dagen op moet letten, en hoe vaak zouden jullie de komende tijd water wisselen?
 
ik zou wel elke dag a 2 dagen meten. is het goed prima is het niet goed dan 50% wisselen of meer ligt eraan hoeveel nitriet je meet.
 
De eerste 2 weken zuinig voeren.
En de nitriet in de gaten houden.
Maar meestal gaat het gewoon goed.
 
De eerste 2 weken zuinig voeren.
En de nitriet in de gaten houden.
Maar meestal gaat het gewoon goed.

Mee eens want je bodem bevat ook een heel groot deel van de bacterien en die zullen dus veel kunnen opvangen. Gewoon even zuinig voeren.
 

Terug
Bovenaan