Binnenkant slangen buitenfilter


Thijs.ariens

Well-known member
Lid geworden
27 april 2024
Berichten
144
Leeftijd
23
Hoi,

Ik zie allemaal bruin aan de binnenkant van mijn waterslangen. Doen jullie hier iets mee?
 
Nee hoor, lekker laten zitten zou ik zeggen. :) Dat zijn filterbacteriƫn die je aan het helpen zijn. Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat een slang erdoor verstopt raakte.
 
Je hebt daar van die slangenborstels voor:
https://www.aquaplantsonline.nl/aqua-nova-flexibele-reinigingsborstel-160-cm.html

Maar op zich kan het geen kwaad. Als de doorstroming verminderd (en het komt niet door het filter zelf) wordt het wel een keer tijd.
Nu heb ik zelf alles voorzien van dikkere PVC buizen en heb ik er sowieso geen last meer van.
 
Verstoppen doen ze niet echt snel maar na verloop van tijd heb je wel minder debiet dus 2-3x per jaar rag ik ze schoon.
 
Misschien dat dat nog samenhangt met de waterwaarden of met de hoeveelheid belasting of zo, geen idee. :) Hier stelt het in ieder geval nooit veel voor, hoeveel drab er na jaren gebruik uit die slangen/buizen komt.
 
Misschien dat dat nog samenhangt met de waterwaarden of met de hoeveelheid belasting of zo, geen idee. :) Hier stelt het in ieder geval nooit veel voor, hoeveel drab er na jaren gebruik uit die slangen/buizen komt.
Ik heb de indruk dat het ook met name alg aanslag is. Bij mijn vorige huis en aquarium kwam er aardig wat licht op de slangen en was het duidelijk aanwezig.
Nu heb ik nog een paar korte stukjes slang onder in een donkere kast en zie ik geen aanslag. Overigens ik ook de filtering compleet anders.
 
Uit een andere topic https://aquaforum.nl/threads/mijn-rio-180-van-tls.179954/page-2#post-2505243

Heb zelf ook een vermindering van doorstroom gehad, ik meet deze regelmatig met een 1L maatbeker en een stopwatch bij de uitstroom in aquarium, zat toen op 1L/13sec terwijl het 1L/7sec behoorde te zijn.

Voorfilter vervuiling leek mij logisch, daarna filtermedia, toen pomp en CO2 reactor echter zonder noemenswaardige verbetering in doorstroom.

De slangen leken in eerste instantie visueel goed, zag natuurlijk wel iets aanslag aan binnenzijdeā€¦ā€¦ā€¦

ā€¦.. maar pas nadat ik ze toch maar demonteerde om schoon te maken was ik enorm verbaasd over de enorme hoeveelheid dikke ā€œsmurrieā€ die er uit kwam.

Na montage slangen zat ik gewoon weer op 1L/7sec (~500L/uur voor een OASE Biomaster 350T en een CO2-reactor na filter)
Vervuilde slangen zorgden voor bijna 50% verminderde doorstroom.

Moet wel bekennen dat dit tijdens indraaien nieuw ingerichte aquarium gebeurde, hopelijk incidenteel

Controle slangen staat nu op mijn onderhoud checklist.
 
Ik heb ze in twee jaar tijd nog maar een keer schoongemaakt. Het is een beetje soppen.
 
Donkers slangen kopen dan valt het minder op.
Ik heb ze zelf nog nooit schoon gemaakt in elk geval.
Gelukkig waren ze ook nooit echt goed zichtbaar hier zodat ik me er ook niet aan kon storen.
 
Lijkt vooral bruinalg. Stoort me inderdaad niet.
 
Maakt het eigenlijk veel verschil in de slangen als je meer sponzen gebruikt in je filter dan biologisch materiaal? Houden sponzen de slangen beter zuiver vanbinnen?
 
Maakt het eigenlijk veel verschil in de slangen als je meer sponzen gebruikt in je filter dan biologisch materiaal? Houden sponzen de slangen beter zuiver vanbinnen?
Nee, niet veel. Het zit iets anders in elkaar.

Er gaat na verloop van tijd overal in je bak een filmlaagje met micro organisme nestelen.
Ze maken deel uit van de biocultuur in je bak en ze groeien overal: bodem, binnenkant glas, op je techniek Ć©n natuurlijk in het filter en je filterslangen.

Het kan opzich geen kwaad.
Maar... bruinalgen (en ander soorten algen) groeien er heel graag op. Daarom vind ik het belangrijk om elke week de binnenkant van je ramen schoon te maken, om de paar weken de filterslangen en de hardscape schoon borsteld met een tandenborstel oid.
Dit heeft alleen ten doel om die aanslag te reduceren in het kader van algpreventie. Die losgekomen aanslag word dmv een waterwissel gereduceerd.
Het zit dus ook in je filterslangen, in- en uitlaat. Omdat daar licht kan komen groeit deze aanslag snel. Want ze zijn fotoautotroof: ze doen aan fotosynthese om hun eigen voedingsstoffen te fabriceren. (hoe transparanter de slang hoe meer licht het doorlaat).
 
Ik maak de binnenkant van de slangen altijd elke 2 weken schoon.
Ook de in- en uitlaat
Wat als je dit inderdaad niet schoonmaakt? Zoals sommige doen?
 
De doorstroming is even beter, maar er komt vanzelf weer wat drab in als je het niet bijhoudt. Mijn waaierhandgarnalen zijn altijd flink aan het wapperen nadat ik een waterwissel gedaan heb en dus de pomp even heeft stilgestaan: na aanzetten komt er altijd wat troep uit de uitlaat. Ook de Etroplus kan dat beetje troep wel waarderen, lijkt het.
 
Wat als je dit inderdaad niet schoonmaakt?
Dan krijg ik een ophoping van een biofilm die ik uiteindelijk in de waterkolom krijg. En omdat het een hoge concentratie opgeloste organische koolstof (DOC) bevat
verhoog je daarmee de ideale omstandigheden voor algvorming.En dan probeer ik zoveel mogelijk te minimaliseren.
 
Dan krijg ik een ophoping van een biofilm die ik uiteindelijk in de waterkolom krijg. En omdat het een hoge concentratie opgeloste organische koolstof (DOC) bevat
verhoog je daarmee de ideale omstandigheden voor algvorming.En dan probeer ik zoveel mogelijk te minimaliseren.
Bedankt
 

Terug
Bovenaan