binnenvijver pseudemys nelsoni


A

Aquariumxl

Guest
hoi mijn naam is joren ik ben 15 jaar oud en heb een schildpadje karel een pseudemys nelsoni na wat onderzoek te hebben gedaan ben ik er achter gekomen dat de verkoper er niets van af wist dus raade ze een 60 liter bak aan en nu zit hij in een 200 liter bak nog steeeds te klein natuurlijk
nu is het plan om een binnenvijver te maken maar me ouders en ik hebben een vraag
welke planten kunnen op het eiland


dit is het idee
20200727_202954.jpg
het mag max 160x75 dus hetzouw een vijverbak worden van 225 liter

dus welke planten kunnen er in en welke vissen blijven er bij in leven
 
Hoi Joren,

Ik heb mijn bak van 200l destijds overgenomen met 3 flinke roodwang waterschildpadden erin. Ik had hem in mijn huiskamer neergezet, en hij stonk binnen de kortste keren vreselijk. Toch hadden die mensen ze al jaren in die bak zitten. Ik heb de mijne in een vijver in de tuin gezet, waar ze nog een poos hebben geleefd. Jouw idee van een kamervijver vind ik wel heel leuk. Ik lees hier dat ze dierlijk materiaal eten als ze jong zijn, en later volledig vegetarisch. Mannetjes zijn volwassen als ze 3 tot 5 jaar oud zijn, vrouwtjes met 5 tot 7 jaar. Ik weet niet hoe oud jouw Karel is, maar als hij nog niet volwassen is zou ik zeker nog geen vissen in de bak doen. Je moet ook een goed filtersysteem hebben, want een schildpad is behoorlijk vervuilend. En dan is het nog de vraag of je het water schoon genoeg krijgt voor welke vis dan ook. Je ziet in veel terraria ook kunstplanten, maar misschien kunnen andere paludarium/terrariumhouders hier meer over zeggen. Je planten moeten in ieder geval niet giftig zijn, mocht je schildpad er een hap uit nemen.
 
giebeltje bedankt maar ik wil wel het liefst echte planten en bij mij leven er al een paar guppen bij en een heel sterk filter
 
Ik bedacht net dat ik nog een boekje in de kast had staan over het houden van waterschildpadden. Waterplanten zoals waterpest en cabomba en onbeschermde moerasplanten worden meestal snel opgegeten, maar volgens de schrijver van het boekje kunnen wel flinke hydrocultuurplanten in hun eigen pot in het waterschildpaddenverblijf geplaatst worden. Hij noemt Philodendronsoorten, die klimmen overal rond, zodat de apparatuur mooi gecamoufleerd wordt, en als je de wortels in het water laat hangen, kunnen ze volgens hem ook als biologisch filter dienen. Hij heeft het verder ook over een epifytenstam met bromelia's. Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
 
giebeltje thx je helpt hier echt mee
 

Terug
Bovenaan