Bio co2 akadama bodem en toch nog extra voeding?


foxtrotcharlybravo

Well-known member
Lid geworden
12 maart 2011
Berichten
57
Locatie
Doetinchem
Vraagje onze 200 liter ban doet het perfect op het moment en dat willen we natuurlijk zo houden, we zijn erg gek van een vol beplante bak.
Nu pas ik al bio co2 toe en er zit een akadama bodem in waardes op het moment zijn : no2 0,0/ ph6,5/ kh3/gh 3,5 (sera druppeltest)
Nu heb ik ook nog voedings bolletjes liggen namelijk JBL 7+13 balletjes.

Is het misschien verstandig om her en der een balletje er in de drukken of totaal niet doen?
De planten ogen allemaal gezond en doen het goed momenteel.
Bestand is :
1. Ludwigia mullertii
2. Ceratopteris thalictroides
3. Alternanthera reineckii
4. Hygrophila polysperma
5. Echindorus bleheri
6. Limnophila heterophylla
7. Hydrocotyle leucocephala
8. Lobelia cardinalis
9. Samolus floribundus
10. Heteranthera zosterifolia
11. Echinodorus tenellus
12. Cryptocoryne wendtii groen
13. Nomaphila siamensis parvifolia
14. Eleocharis acicularis
En nog enkele waarvan ik de naam niet kan vinden momenteel

Verder zitten en enkel 6 kegel vlekbarbelen in 2x kleine platte algeneters en vooral garnalen cb/cr/blue dreams/citroentjes/snow white en Rili,s (blauw achtige Rili,s)
Bij deze even wat foto,s
uocu3z9qlk7tq.jpg

0rjvuauwxxnag.jpg

pi98fseqgac0d.jpg


m.v.visgroetje
 
Akadama is gebakken klei dus een voedingsbolletje kan zeker geen kwaad bij de planten die dat graag hebben.
 
Akadama en co2 gaat dat goed samen? De kh is toch nagenoeg nul door de bodem?
 
Ja die zakte hier altijd richting de 2/3 max. Ik gebruikte een indicator om te kunnen bepalen welk co2 gehalte er in de bak zat en op die manier kun je het rustig opbouwen tot de gewenste kleur (van de indicator).
Ik vind het ook niet ideaal met zo n lage kh maar er zijn genoeg mensen die garnalen houden op een ph verlagende bodem met co2.
Je moet wel goed weten wat je doet.
 
Bedankt voor de reactie,s alvast, dit geeft weer stof tot nader onderzoek of ik het met bio co2 ga doorzetten.(de bioco2 is voornamelijk er in om mooie volle bossen te krijgen, en een volwaardige groei)
En zal eens op onderzoek uitgaan welke planten misschien een voedings bolletje zouden lusten ter ondersteuning.
 
Bij een ph verlagende bodem is de kh dus ook heel vaak 0-1 of net daarboven. Destijds had ik ook akadama en deze was dan kh2-3 maar ook dan heb je een vrij lage kh.
 
Aha bedankt voor u reactie en heb weer wederom leesvoer ppff scheikunde was al niet mijn beste vak ha ha.Denk je eindelijk het een beetje te weten, weet je eigenlijk nog niks.Heerlijke hobby haha een game pc bouw ik met m,n ogen dicht overklokken geen probleem enkel deze materie kan ook pittig zijn :)
 
Ik ben ook geheel geen chemicus hoor en snap en weet ook een heleboel niet. Gelukkig hoef je dat in de regel ook niet allemaal te weten en de belangrijke basisbegrippen die weet je snel genoeg.
 

Terug
Bovenaan