Wat is er nieuw

Bio co2

Ziet er niet verkeerd uit. Wat is je mengverhouding nu en hoe maak je die precies klaar?
Weet niet of de andere leden wat kunnen zien. Ik meen dat John ook een systeem had zonder wasfles.
 
Ik heb nooit met een wasfles gewerkt dus.
Het hoeft dus niet.
 
Tja of dat kit goed afdicht is wel de vraag. Ik boorde dus zoals ik zei een gat van 4 a 4.5 mm en nam gewoon luchtslang. Dat trok er er met een tang door en dichtte prima af zonder gebruik van kit.
Ik zou eens de gaatjes opnieuw in de dop maken en in een ander bakje (ook een nieuwe dop nemen dus) en dan het zo proberen als ik ook deed. Dat behoort goed te gaan.
En veel werk is het niet.
 
Ik heb 800 ml water uit het aquarium gehaald, was 23 graden. Daarvan een klein beetje in een bakje gedaan met ongeveer 2,5 gram gist tot het een papje werd. De rest van het water in de fles met 125 gram suiker, geschud tot het suiker was opgelost. Gist erbij en theelepel pokon, weer geschud. Als laatst nog 25 gram suiker en daarna niet meer geschud.
Dit recept had ik woensdagavond gemaakt.
 
Oke dan ga ik morgen even nieuwe gaatjes boren en ipv co2 slang een luchtslang gebruiken.
 
Ok. Ik vulde een 1,5 literfles met 1 liter water er deed daar 3 gram gist in en eerst 250 gram suiker. Na de suiker flink schudden en dan dus pas de gist en weer even schudden.
Klaar is kees en na enkele uren komt het op gang.
Dus eerst de suiker en als laatste de gist.
Ik had wel de fles in een emmer van 5 liter naast of onder de bak staan waar een verwarming inzat die het p 23 graden hield, maar op kamertemp moet ook goed werken hoor.
 
Oke, bedankt voor de tips John. Ik hoop dat het dit keer wel gaat werken!
 
Bij het (geschudde suiker) water doe ik een theelepel vloeibare pokon dan weer schudden en dan ongeveer 3 gram (dr oetker) gist
Dat weer schudden. Na 2 uur moet de bio co2 het toch doen.
De gaatjes van de doppen maak je met een kleiner boortje dan de doorsnee van de slang. De slang er door halen. Lekt nooit.
 
Waarvoor is die pokon eigenlijk? Ik heb er wel vaker over gehoord maar ik snap het niet zo waarom dat erbij gedaan wordt.
 
De doorzichtige slang die jij al had kun je volgens mij gewoon gebruiken hoor.
Ik gebruik geen pokon, enkel suiker en gist. 150 Gr. Suiker oplossen in 800 ml water ( 1 liter fles ).
Gist oplossen ( 3 Gr. ) in apart bakje en dan bij de suikeroplossing doen even roeren en klaar.
Bij is de fles na ongeveer 6 dagen op.
Waarom doe je pokon in je mengfles? En waarom gebruik je aquarium water? Gewoon kraanwater gebruiken.
Ik weet namelijk niet wat gist voor werking heeft op aquarium water, misschien krijg je een compleet andere chemische werking.

Ps Je kunt ook een brede literfles met zo'n brede dop gebruiken ipv een colafles. Scheelt iets ruimte.
 
Volgens mij heb ik ooit eens gelezen dat pokon de voeding is voor het gist. Aquariumwater heeft ook voeding (mest, plantenvoeding etc.), dus kan dan ook gebruikt worden. Ik gebruik kraanwater met een theelepel pokon. En bij mij werkt het prima.
 
Ik gebruik aquariumwater omdat het de juiste temperatuur heeft. Ik heb gelezen dat het tussen de 20 en 25 graden moet zijn dus vind het dan wel makkelijk om het uit het aquarium te halen.

Dit is het derde recept wat ik gemaakt hebt en het enige waar ik pokon in toegevoegd heb. Omdat mijn co2 het steeds niet deed dacht ik dat het misschien aan het recept lag, ben gewoon wat aan het experimenteren geweest met de recepten. Had op internet gelezen dat pokon idd voeding is voor de gistcellen.
 
Ik let eerlijk gezegd niet op de temp. Ik los ongeveer de helft van het water direct met suiker. Hierbij zorg ik ervoor dat het water handwarm is en schudden tot het helemaal opgelost is. Daarna afvullen met koud ( kraan ) water. En gist schud ik er niet in, ik roer het erdoorheen ( nadat ik hem in een apart bakje eerst opgelost hebt ). Ik zou zeggen " probeer het eens met kraanwater ", zorg er alleen voor dat het water niet warm is. Doe het meestal op gevoel.
Nou ik hoop dat het lukt.
Succes.
 
Ik heb 2 uur geleden een nieuwe fles in elkaar gezet en aangesloten, het begint al langzaam opgang te komen 🙂 Ik denk dat het dit keer wel goed gaat komen met mijn co2, eerst ging het nooit zo snel.

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt of je kraanwater of aquariumwater ervoor gebruikt. Ik heb verschillende recepten gelezen op internet en het werkt beide zover ik gelezen heb, hetzelfde geld denk ik voor de pokon. Dit keer heb ik alleen 200 gram suiker en 3 gram gist gebruikt.
 
Ok�
Dan nu kijken hoe het de rest van de dagen loopt.
 
Door eventueel Pokon oid et gebruiken komt de produktie wat eerder opgang en produceer je wat meer nadeel eens het mengsen een zeker alcohol percentage heeft bereikt gaat de gist dood en stopt logischerwijs de productie.

Meer productie is een sneller omzetten van suiker in alcohol en dus raakt ej mengsel ook sneller uitgeput.

Maar de ene gistsoort is de andere niet bakkers gis gaat ik dacht zo ond de 5 procent hemelen champagne gist pas bij wat hogere waarden. Champagnegist si echter weer wel prijziger en minder makkelijk te verkrijgen (heb ik me laten vertellen) waardoor het niet zou lonen. Ik heb nooit d emoeit egenomen DAT uit te proberen ik woon naast een super en kan tot 22:00 inslaan mocht dat nodig blijken.

Maar misschien probeer het nog eens uit om te zien hoeveel langer je dan kan draaien.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan