Wat is er nieuw

Bio co2

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rubz
  • Startdatum Startdatum

Rubz

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2016
Leeftijd
35
Hallo,

Ik wil wat gaan experimenteren met bio co2. Is met 2 flessen en een was fles. De co2 enigszins stabiel te houden Wanneer je, je vaste recept strikt aanhoud?

Ik had zelf het idee om het 16V receot te gaan toepassen
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... co2-recept

Dit ook omdat elke week een fles vervangen met gelei poeder waterkoken etc. (diesel recept) me teveel geouwehoer geeft.

Mijn juwel 600: 15 watt tl, traaggroeiers (anubias, javavaren,crypto). gebruik te EI methode.

Ik heb toen ik mijn aquarium startte de co2 van columbo gehaald. Maar de drukflesjes zijn me te duur. Kan ik tevens de diffusor gebruiken van deze set? Of is een luchtsteentje beter. Ergens gehoord dat bio co2 niet voldoende druk geeft om de co2 door het membraan van de diffusor te persen.

Bij voorbaat dank,

Groeten Ruben,

Hoeveel CO2 wil je uiteindelijk in het water hebben?
Als je voor 25 en hoger wilt, de normale/oorspronkelijke EI methode gaat daar namelijk wel van uit (net als veel licht). Dan zal dat met Bio best een klusje worden, zeg niet dat het niet kan, maar het is wel een dingetje.

Nu ken ik niet je budget e.d. maar CO2 via drukfles is uiteindelijk toch veeeeeeel gemakkelijker en ik denk zelfs ook goedkoper over de jaren.

Het kostbaarste is de regelaar en magneet ventiel.

Voorbeeldje druksysteem (dit ter overweging natuurlijk, BIO CO2 kan ook echt wel)
- slang : 6 euro
- diffuser 3 in 1 (bellentel, terugslag, diffuser) : 11 euro
- druk regelaar + magneet : 80 euro

-- kosten < 100 euro.

Het enige dat ontbreekt is de CO2 fles zelf. Deze haal ik bij drankengroothandel, 25 euro voor 6kg co2 fles, komt dan nog 120 euro statie geld bij.

--- kosten totaal rond 130 euro voor een systeem met 6kg! CO2.

Het is een berg geld, maar ik ben blij dat ik de stap (jaren terug) genomen heb.
Het kan ook wel goedkoper, dit door goed te zoeken op een ebay enz... denk dat het zelfs rond de 100 wel kan.

Ik werk hier met 3 co2 sets en heb ze allemaal via MP gekocht voor een bedrag van 90-100 euro met alles erop en eraan. Dwz incl flipper en magneetventiel.
De fles laat ik vullen bij AJAX Schubb voor 12,10 tot 2 kilo.

Ja maar die set van columbo heeft een drukflesje van 95 gram. Was in 2 maanden leeg. Zonder magneetventiel trouwens, dus in de nacht lekker verspild ik weet het. Maar dan zou het alsnog een kleine 4 maanden draaien. Flesjes zijn 20 euro per stuk.Woon in Friesland en zou niet weten waar ik die flesjes kan bijvullen.

Ik ben nog niet zo thuis in het doseren van co2. Ging bij die diffusor wat op gevoel klooien en druppels tellen.

Ik hoef ook niet een mega productie aan co2 onder een 15 watt tl. Maar wil het wel constant houden.

Kan trouwens de drukregelaar op de meeste persflessen?

CO2 flessen hebben volgens EU-richtlijnen een bepaalde schroefdraad.

weer wat wijzer😉 moet mijn baard laten staan word ik nog eens een wijs man.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan