Biohome filtermedia vs Siporax


G

GCJ

Guest
Op basis van wat ik al een tijdje tegenkom op Youtube en hier op het forum heb ik voor wie er belangstelling voor heeft wat dingen opgezocht over de verschillen en overeenkomsten tussen Biohome en Sera Siporax. Ik heb ook mijn eigen ervaring en mening erbij vermeld.

Voor wie het leest en die fouten of onduidelijkheden ontdekt, dat lees ik graag.



Vergelijk Sera Siporax professional en Biohome

Wat is het:

Beide zijn filtermedia voor biologische filtering.

Beide zijn volgens informatie van de fabrikant geschikt voor zowel nitrificatie als denitrificatie. Biohome zegt hierin uniek te zijn.


Iets over het product volgens de fabrikant/verkoper:

Sera Siporax Professional baseert zich in zijn verhaal over het produkt op verschillende studies (ik heb in elk geval wat gevonden over de poreusheid van het materiaal en over tests inzake denitrificatie).
Volgens hen heb je voor de vestiging van bacterien in filtermateriaal poreusheid (openingen in het materiaal) en verbindingen nodig (de openingen staan met elkaar in verbinding). Hierdoor kan water door het materiaal vloeien wat zuurstof en/of bacterien en/of voeding met zich meebrengt.
Voor biologische filtering moet je zoveel mogelijk oppervlak creeeren voor bacterien om zich te nestelen. Boven een oppervlak van 450m2 per liter kunnen bacterien zich niet meer nestelen. Volgens Sera is in een universitaire studie bewezen dat 270m2 per liter een optimaal gebied is voor de bacterien om zich te vestigen, en dat is dus volgens hen exact wat ze maken dmv hun productieproces.

Siporax gebruikt voor hun productieproces een mix van gerecycled glas en zoutkristallen. Deze zoutkristallen hebben volgens Sera de grootte van bacterien. De mix van beide wordt in ringen geperst. Daarna wordt dit op hoge temperatuur gebakken (gesinterd). Daarna worden de zoutkristallen uit de ringen gewassen waardoor ruimtes overblijven die zeer geschikt zijn voor bacterien om zich te nestelen.

Waar voor biologische filtering met nadruk op nitrificatie door Sera 1 liter Siporax per 200 liter water geadviseerd wordt, wordt voor een filtering waarbij zowel nitrificatie als denitrificatie gerealiseerd wordt geadviseerd 1 liter Siporax per 100 liter water te gebruiken voor een aanzienlijke verlaging van het nitraat door denitrificatie in de ringen.

Sera geeft aan dat Siporax self cleaning is. Hiermee geven ze aan te bedoelen dat afgestorven bacterien in de porieen automatisch worden afgebroken door de overige bacterien. Ze geven aan dat vuil in het water om de ringen de porien verstopt en daarmee de effectientie verlaagt.

De aanschafprijs van Sera Siporax 15mm ligt exclusief eventuele verzendkosten rond de 9 (Amazon.de, boven de 29 euro geen verzendkosten) en 12 (Hornbach NL) euro. Zou je voor de volledige cycle kiezen heb je volgens hen dus ongeveer 1 ltr per 100 ltr water nodig. Voor nitrificatie heb je 1 ltr per 200ltr water nodig.



Biohome werkt met porositeit als kenmerk. Volgens hen bestaat Biohome uit gesinterd glas (net als Siporax) maar ze zeggen weinig over hoe het gemaakt wordt. Volgens hen heeft hun standaardmateriaal (standaardversie) een porositeit van ongeveer 42%. De Ultimate versie heeft een porositeit van 50%.
Verder zegt Biohome Nederland: In tegenstelling tot andere merken heeft Biohome dankzij zijn unieke structuur en samenstelling het vermogen om naast aerobe bacterien ook anaerobe bacterien te huisvesten. Hier worden verder geen wetenschappelijke onderbouwingen voor gegeven.

Biohome adviseert het gebruik van 1kg Biohome filtermassa (volgens Biohome Engeland ongeveer 1,25 liter, volgens Biohome Nederland ongeveer 1 liter) voor 100 liter water. Ze praten niet over het toepassen van verschillende hoeveelheden filtermassa om een verschillend doel te bereiken (wel/geen denitrificatie). Ze praten alleen over het gebruik van verschillende hoeveelheden filtermassa bij verschillende vervuilingsgraden in het aquarium. Bovengenoemde hoeveelheid zou gelden bij een gemiddeld gezelschapsaquarium.

Biohome Nederland zegt dat bij toepassing van de juiste hoeveelheid filtermassa, ammoniak en nitriet zal worden gereduceerd tot zeer lage niveaus, maar dat de volledige [stikstof]cyclus de enige juiste manier van goede filtratie is. Biohome Engeland zegt dat het reduceren van nitraatniveaus in een aquarium tot 0 of bijna 0 geen enkel probleem is voor planten, omdat het nitraat wordt omgezet in oplosbaar stikstof welke goed zou zijn voor de groei.
Volgens Biohome duurt de opbouw voor nitrificatie met hun materiaal 2 a 3 weken, en de opbouw voor denitrificatie met hun materiaal 4 tot 6 maanden.

Biohome legt veel nadruk op het belang van de locatie van de filtermassa in het filter om ervoor te zorgen dat het in "schoon" water ligt. Dit omdat vervuiling de porien verstopt en dat daarmee de efficientie verlaagt.

De prijzen van Biohome in nederland liggen ongeveer tussen de 15 euro (standaard Biohome per liter) en 18,25 euro (Ultimate) per liter). Voor grotere hoeveelheden is geloof ik een andere prijs beschikbaar.



Mijn conclusie:

Ik gebruik zelf Siporax. Dat werkt voor mij tot nu toe erg goed. Ik heb zelf met Biohome geen ervaring, en ervaring door mij opgedaan zou mij ook niets zeggen over of het een beter is dan het ander.
Ik denk dat daarvoor deugdelijk onderzoek gedaan zou moeten worden waarbij beide producten in gelijke omstandigheden en verschillende situaties getest worden, meerdere keren.

Wat mij stoort in het Biohome verhaal is dat ze heel veel beweren en weinig onderbouwen. Zeggen dat iets zo is, maakt het nog niet waar. Ze beweren uniek te zijn in wat ze bieden en dat zijn ze in mijn beleving zeker niet. Succesverhalen zijn heel betrekkelijk, want die zijn er over Siporax (en andere merken misschien?) ook.
Voor mijn gevoel speelt Biohome in op makkelijke beinvloeding van mensen via Youtube en internet. Als een paar mensen zeggen dat alleen dit werkt dan zal het wel zo zijn.

Ze zijn iets duurder dan Siporax. Voor een volledige cycle raden ze het gebruik van 1 liter/100ltr water (Siporax) en 1kg=1 of 1.25liter)/100ltr water (Biohome) aan.
Het lijkt gezien de aanbevolen hoeveelheden niet efficienter te zijn per liter dan Siporax.

Wat ik goed vind in het Biohome verhaal is de nadruk die ze leggen op de invloed die vuil heeft op de efficientie van het filtermateriaal, en de mogelijke aantasting daarmee van de biologische filtering. Als je heel goed zoekt kan je daar bij Siporax ook wat over vinden, maar dat is heel eenvoudig te overkijken. Daardoor heb ik heel lang Siporax op een niet juiste manier gebruikt in mijn filter.

Ik denk dat biologische filtering op heel veel verschillende manieren gebeurt, in het filter en erbuiten. Ik gebruik zelf vooral spons en dat lijkt goed te werken. Siporax gebruik ik als extra, maar dat wil niet zeggen dat het zonder dat niet had gewerkt.

Biohome levert ook pakketten met daarin het Biohome filtermateriaal en verschillende -op maat te knippen- plakken spons die helpen bij het op de juiste manier gebruiken van het materiaal. Dat vind ik handig. Ik koop platen filterspons bij de plaatselijke aquariumzaak voor veel minder geld, maar ik kan me voorstellen dat mensen kiezen voor het gemak van een pakket.
 
Ik krijg steeds meer de indruk dat de "ouwe rotten" in het aquarium houden nog zo gek niet zijn. Sommigen filteren letterlijk alleen over filterwatten en hebben totaal geen problemen met nitraat, anaerobe, aerobe, enzovoort....
Denk bv ook eens aan het Hamburg matten filter. Deze gaat met een paar maanden ook denitrificeren zegt men.

Planten verbruiken ook best wat ammonia, nitriet en nitraat, dus kan men alleen in een plantloze bak daadwerkelijk gaan testen op denitrificatie.

Ikzelf gebruik al een aantal jaren siporax en dat bevalt prima. Misschien gebruik ik t niet op de goede manier, maar de bak kent verder geen problemen, dus waarom zou ik iets anders willen?

Maar goed, iedere bak is anders, dus voor iedereen is het uitzoeken wat voor hem/haar het beste werkt....

Ik denk alleen wel dat er wel veel te moeilijk wordt gedaan over wat nu het beste filtermateriaal is....

Op ieder oppervlak komt een biofilm en de buitenste lagen hierin is een zuurstofrijke omgeving en binnenin de film heerst er een zuurstofarme omgeving met daarin de bacteriën die er leven.

Hoe vaker een filter wordt schoongemaakt hoe dunner de biofilm minder denitrificatie.
Hoe "smeriger" een filter hoe dikker de biofilm hoe meer denitrificatie....

Dat is mijn theorie.

Vriendelijke hobbygroet

Henk-Jan
 
Probleem tegenwoordig is dat er inderdaad veel te moeilijk wordt gedaan over welk biomateriaal nu het beste is, het ligt aan je volume van het filter maar zeker ook wat voor biotoop je hebt zoals wel of geen planten.
Doorgaans heeft iedereen planten in zijn gezelschaps bak, uitgezonderd chiclide, koi,sluier bakken of rivierbiotoop inheems met inheemse vissen.
Vroeger was spons en filtterwatten gewoon prima om een aquarium schoon en stabiel te houden met bacterien alleen alles verliep trager door minder licht en vaak geen Co2 installatie, dus de processen van planten groei waren ook trager dus meer amonia dat door het filter heen gaat betekende meer bacterien en snelle aangroei van een biofilm + meer nitriet omzetting + meer nitraat als eind product.
Voor bacterien is elk oppervlakte geschikt als je dit in een filter plaatst stenen, glasballen plasticballen het maakt eingenlijk niks uit de bacterien die zuurstof gebruiken in hun proces blijven allemaal oppervlakkig hechten om aan die zuurstof te komen en dan maak het niets uit of je dan Siporax of biohome cq andere poreuze materialen gaat gebruiken omdat ze in sponzen en filterwatten ook huisvesten als je geen biologische filter materiaal gebruikt.
Enkel voordeel is op lange termijn dat poreuze biomaterialen zuurtstofloze zones krijgen binnen in het media zelf maar wel langzaam water door heen gaat zodat er anarobe bacterien kunnen ontstaan die nitraat omzetten na een periode van 4-8maanden werkend filter.

Maar waar heeft het nu echt nut voor ? eigenlijk niks in een beplant aqaurium ofwel vrijwel nutteloos, anders zou iedereen al op een Sump of bioloog over zijn gestapt met een beplant aqaurium omdat het dan zoveel beter zou zijn om nog veel meer biologische materiaal kwijt te kunnen en zuurstofloze zonens beter zijn te creeren door de langzame flowrate door de kamers. (even Co2 en verdamping, kans lekages weggelaten)
Maar hoe zit dat met dat Nitraat waar men dat over hebt dat dan op den duur lager wordt als ik siporax of biohome gaat gebruiken ?
heel simpel ja dat gaat op den duur wanneer het filter na minstens 4 maanden is gerijpt ook anarobe bacterien ontwikkelen die nitraat omzetten naar stikstof en gebruikt kan worden door de planten, maar die zitten ook al in onze bodem van het aqaurium zelf + slangen, filterpot want dat is namelijk ook een biofilm en hoe vuiler en dikker deze aanslag wordt des te meer anarobe bacterien daar in nestelen !
Daar is eigenlijk het antwoord, laat iedereen zijn potfilter dan helemaal vervuilen zodat het debiet zo danig afneemt en dikke drap in slangen en het pomphuis en rotor gaat zitten ? euhh nee dan gaan we hem reinigen dus het hele verhaal anarobe bacterien is in een potfilter een koffiedik verhaal !
Wij reinigen ons potfilter te vaak om tot serieuze colonie anarobe bacterien te komen die aantoonbaar het nitraat laten zakken, nu met siporax en biohome is het wel mogelijk als men maar niet teveel het biologische materiaal gaat verstoren, zuurstof is dodelijk voor anarobe bacteren en bij elke reinigsbeurt van het filter wordt het zaakje aan zuurstof bloot gesteld en omgespoeld/uitgeschud in water.
Nitraat is wel een probleem bij zee aqauriums daar willen we zo laag mogelijk nitraat over houden en daar hebben we de bioloog of een sump voor met extra kamers en veel groter volume als een filterpot dat gevuld kan worden met biologische materiaal, een zee aqaurium is pa na 6-8maanden echt gerijpt als het meetbare nitraat gaat zakken in waardes dan hebben de anarobe bacterien zich goed ontwikkeld.
Willen we dit in een beplant aqaurium nee niet echt, 0 nitraat en 0 fosfaat gaan planten niet leuk vinden en zeker rode planten soorten niet die hebben gewoon nitraat en fosfaat nodig.

Dus heeft het dan wel nut siporax of biohome voor een beplant aqaurium ? ja je creerd enorme opervlakte in een relatief klein filter waar earobe bacterien die zuurtof benutten om te kunnen huisvesten + je biofilm aanslag is lager op het filter zelf omdat er genoeg ruimte aanwezig dankzij het poreuze biologische materiaal.
Hoe bruiner siporax wordt des te meer bacterien er in zijn genesteld, dit geld ook voor Eheim substrate pro en andere gesinterde poreuze biologische materialen, uit gesloten keramische materialen die zijn namelijk niet poreus maar glad en ook hier hechten earobe bacterien graag op maar is niet zo effectief als poreus materiaal.
Een filter pot met Sponzen en filterwatten vullen werkt feitelijk net zo goed omdat er ook genoeg ruimte aanwezig is omdat sponzen poreus zijn en net als filterwatten dus heeft ook wel aardig wat oppervlakte voor earobe bacterien te huisvesten maar anarobe ? nee dan moet je het filter minstens 6 maanden niet reinigen om een dikke biofilm te ontwikkelen wat niemand zal doen omdat het filter dan al zodanig in zijn debiet is afgenomen.
 

Terug
Bovenaan