Biologische filtering wel of niet (Aquael pat mini vs Turbo)


WPT

Well-known member
Lid geworden
7 februari 2017
Berichten
830
Locatie
Zuid Holland
Website
www.youtube.com
Sinds kort wat dingen gezien en gelezen over biologische filtering, die witte ronde buisjes in een filter, en het sprak me wel heel erg aan. Voor zover ik het begrepen heb gaat daar je hele bacterie cultuur op zitten en wordt de spons zodoende wat minder belangrijk en kun je deze gerust schoonmaken zonder bang te hoeven zijn voor je bacterie.

Nu ben ik erg benieuwd naar jullie mening over Biologische filtering en met name bij de Aquael pat mini VS de Turbo 500. Dit gaat in mijn geval dan om een 30 liter aquarium.

aquael-pat-mini-filter.jpg


filtr-wewnetrzny-do-akwarium-aquael-turbo-500.jpg
 
Ik weet niet of er in het eerste filtertje ook van die witte buisjes inzitten waar de bacterie zich kunnen aan hechten maar de Turbo filter 500 zie je ze zitten en dat lijkt me wel goed.
 
Ik weet niet of er in het eerste filtertje ook van die witte buisjes inzitten waar de bacterie zich kunnen aan hechten maar de Turbo filter 500 zie je ze zitten en dat lijkt me wel goed.
Nee in die eerste zitten geen witte buisjes. Alleen in die tweede waar je ze ziet zitten.

Maar doen die buisjes echt veel voor je aquarium en met name bij een klein nano bakje?
 
Ik denk niet veel, zeker niet in een nano met enkel wat garnalen.

Denk dat je bodem en je planten prima in staat zijn alles af te breken
 
Ik heb ook de mini in gebruik bij de nano s en spoel de sponzen eens per 2 weken denk ik even uit en dat gaat zonder problemen hoor.
 
Dus als ik het goed begrijp is een sponzenfilter nog het beste voor in een garnalenbakje.
 
Ik heb ook wel goede ervaringen met de SF Aquaflow 100 maar ja die moet je wel garnalenproof maken. Ik gebruik beide in de nano s en merk verder geen verschil eigenlijk. Voordeel van de mini pat is dat die ook belletjes kan afgeven en dat is met warm weer wel een voordeel.
 
Ik heb zelf de turbo 500 in een (netto ongeveer) 68 liter bakje. Ik zou deze beslist niet in een 30 liter bakje zetten tenzij je bewoners hebt die een sterke stroming vereisen.
 
Wat is een hmf Nicolientje ?

Hamburg matten filter, google maar even :)

Dat zeggende, onze oosterburen gebruiken dit filtersysteem zelfs voor cichlidenbakken van 500L+
Dus een spons kan m.i. net zoveel, misschien zelf meer bacteriën huisvesten dan siporax ect.

alleen bij het schoonmaken daarvan verlies je gewoon veel meer goede bacteriën.
 
Hamburg matten filter, google maar even :)

Dat zeggende, onze oosterburen gebruiken dit filtersysteem zelfs voor cichlidenbakken van 500L+
Dus een spons kan m.i. net zoveel, misschien zelf meer bacteriën huisvesten dan siporax ect.

alleen bij het schoonmaken daarvan verlies je gewoon veel meer goede bacteriën.

Dat is ook al onderzocht. Het is zelfs zo dat sponzen meer bacterien bevatten.

Echter naarmate de sponzen meer bacterien hebben, wordt de doorstroom snel minder.
En dan moet je ze schoonmaken. En dan ben je dus veel bacterien kwijt.

De buisjes bevatten dan misschien iets minder bacterien, maar de doorstroming blijft goed.
En mocht je ze een keer willen afspoelen, dan is dat zo gebeurd. En de bacterien blijven dan intact.
Want je hoeft niet krachtig schoon te maken.

De HMF werkt zo goed, omdat deze een zeer groot oppervlak heeft. Dus deze verstopt niet snel.
Je hoeft deze dan ook bijna niet schoon te maken. Maar het kost veel ruimte.
 
Dat is ook al onderzocht. Het is zelfs zo dat sponzen meer bacterien bevatten.

Echter naarmate de sponzen meer bacterien hebben, wordt de doorstroom snel minder.
En dan moet je ze schoonmaken. En dan ben je dus veel bacterien kwijt.

De buisjes bevatten dan misschien iets minder bacterien, maar de doorstroming blijft goed.
En mocht je ze een keer willen afspoelen, dan is dat zo gebeurd. En de bacterien blijven dan intact.
Want je hoeft niet krachtig schoon te maken.

De HMF werkt zo goed, omdat deze een zeer groot oppervlak heeft. Dus deze verstopt niet snel.
Je hoeft deze dan ook bijna niet schoon te maken. Maar het kost veel ruimte.

Wat ik dus al dacht.

Dit word ook mijn filter to be voor de stelling (hoek versie dan), dus ben benieuwd wat ik ervan ga vinden :juggle:
 
Ik heb begrepen dat de bacterie cultuur in binnen filters niet zo groot is. Er zijn snel verstoringen ed.

Zie ik goed op de 2de foto dat er en sponzen en korrels worden gebruik.

Wat ik hier lees is dat dus onderhouds vriendelijker, en ook minder verlies van pomp kracht. Dan zou ik voor die gaan.
 
Ik heb begrepen dat de bacterie cultuur in binnen filters niet zo groot is. Er zijn snel verstoringen ed.

Zie ik goed op de 2de foto dat er en sponzen en korrels worden gebruik.

Wat ik hier lees is dat dus onderhouds vriendelijker, en ook minder verlies van pomp kracht. Dan zou ik voor die gaan.
Dat is dus de Turbo 500 en zal echt teveel stroming geven in een 30 liter bakje tenzij er bewoners zijn die flink wat stroming nodig hebben. Daarbij is de vraag of dit filter niet te hoog is voor een 30 liter nano.
 
Ah, ik dacht misschien heeft de zwarte een andere samenstelling waardoor er beter bacteriën groeien ofzo.
Maar blijkbaar heb ik nog niks gemist op dat gebied xD

Haha neehoor, de dichtheid van de mat doet dat overigens wel.
je hebt matten in diverse PPI (pores per inch), waarbij 10PPI grof is en 45PPI heel fijn.
voor de beste biologische werking word doorgaans 20-30PPI gerekend, waarbij 30PPI de standaard voor HMF filters is.
deze is namelijk ook fijn genoeg voor een goede mechanische filtering.

althans zo heb ik t begrepen :juggle:
 
De Turbo 500 is echt overkill voor 30 liter idd en zou gewoon die pat mini op een dubbel sponsfilter zetten.
 
Ik heb een HMF filter in mijn vroegere garnalenbakjes gebruikt met een filter zoals bovenstaand of nog liever met potfilters.
Door achter de HMF filtermat (20 - 40ppi) een gesloten deel van je aquarium te maken kun je hier enkele liters siporax kwijt (oude panty's van de vrouw om ze ordelijk te houden). Daartussen hang je de aanzuigbuis van je potfilter.
Deze is dan weer gevuld met enkel filterwatten voor de fijnste filtratie. Zo kreeg ik altijd kraakhelder water voor die tere beestjes.

Een grote filtermat zoals bij een HMF is echt een aanwinst als je garnalen wilt houden. Garnalen zitten graag de hele dag alle bacteriën en andere voedzame zaken hier vanaf te peuzelen.
Mijn ervaring is wel dat bij de normale HMF dichtheid (20-40 PPI), jonge garnaaltjes nogal eens er doorheen wandelen (ook door 3-4cm dikke matten).
Geen probleem, maar van tijd tot tijd moet je garnalen uit je filter vissen (waar ze prima tot enkele maanden overleven).
 
Ik zou die tweede ook zeker niet op een 30 liter bakje nemen hoor. Dan vliegen je garnalen straks de bak door.

Dit is eigenlijk een heel goed punt. Kennelijk is het zo dat flowrate de bacteriën in de het filter niet echt beïnvloed (TS zijn doel is bioloog). Er zijn talloze filters met verschillende flow rates, dus het maakt blijkbaar weinig uit hoeveel stroming er door die siporax dingen gaat. De culturen gaan wel werken...

Als het werkelijk enkel belangrijk is dat er überhaupt water door die siporax heen gaat, dan moet je dus gaan zoeken op de flow rate die je in je bak wilt.
Zoek het kleinste kamer filter wat je kan vinden met net genoeg stroming.
 

Terug
Bovenaan