Bioloog maken


F

Fedde

Guest
Hallo,

Voor mijn nieuwe aquarium wil ik graag een bioloog maken als filter onder in de kast.
Dit omdat ik dan meer water en meer filter materiaal heb.

Nu zijn er verschillende manieren om een bioloog in vakken te verdelen.
Ik wil er ��n maken waar het water in elk vak boven op het filtermateriaal uit komt.

Om dat ik het maximale uit de ruimten wil halen is het idee om het verschil / overloop tussen de vakken 2 cm te maken.

Is dit genoeg? Of loopt het vak dan gelijk over als het filter ligt vervuild? Dan loopt het water over inplaats van door het filtermateriaal. Dit komt uit op 2 mBar druk verschil.

Een andere optie zie ik ook vaak waar het volgende vak veel lager ligt. Als een trap die afloopt. Dit kost wel heel veel ruimte.

Ik hoor het graag.
 
Vul boven ,in google. Bioloog maken.

Krijg je Zoveel informatie.
 
Is dat hoe dit form werkt? Als antwoord: Zoek het maar op Google.
Ik vraag naar mensen met ervaring met het maken van een bioloog en hoogten verschillen tussen vakken.
 
Nee, zo werkt het hier niet.

Ik kan hier een heel verhaal gaan vertellen, maar met 10 tallen VOORBEELDEN kan jij er beter wijs uit.
PLus heb je naslag werk.
Met op,af,in voeren.

Hoe een bioloog met overloop maken in je bak



www.discusclubholland.nl/.../431-hoe-ee ... op-maken...






20 feb. 2003 - Hoi allemaal, wie kan me helpen, Ik heb een bak van 150x50x60 zonder overloop hier staat een eheim 2228 op te draaien, maar ik heb nu al ...


De bioloog, Over overlopen - Hobbykwekers



www.hobbykwekers.nl � Artikelen � Aquarius Tubanti � Filteren






Voor de armere aquarianen en de echte knutselaars zit er dan niets anders op dan het zelf te maken. Dat is ook een beetje de charme van een bioloog.


Aquarium bioloogfilter - Cichlidenkwekers



www.cichlidenkwekers.nl/aquarium-bioloogfilter/






16 mrt. 2009 - Een bioloog is niet meer dan een groot biologisch filter wat is ... 60 bij 60 en wil graag een bioloog maken en heb daarvoor een bak van 1.40 ...


Zo, heb IK alvast wat voor je opgezocht.

Had je zo kunnen vinden. net als ik.
 
Oke ik heb er even een plaatje van gemaakt. Dit om mijn vraag te verduidelijken.

Het gaat over het hoge verschil tussen de twee paarse lijntje van twee cm.
is dit genoeg op sluit het filter dan snel kort als het vervuilt?

In een gesloten filter neemt de doorstroom ook af als deze vol sloopt met vuil.

124-11.png
 
Tja. Wat zal ik zeggen?
Waarom het wiel weer opnieuw uit gaan vinden.
Met die smalle tussen ruimte , die snel vol raakt, wordt het vanzelf een waterval.
WAter moet wel door de smalle gaan . anders heeft het geen nut.
 
een bioloog is vaak trapsgewijs, om het water dat nog uit je bak loopt wanneer je pomp stil valt nog in je bioloog past, en je dus geen overstroming krijgt
 
2cm lijkt me wel krap, wanneer er een iets groter stukje vuil, of wat algen aan de bodem van het plaatje hangen vrees ik dat het een verstopping kan veroorzaken en dat is het laatste wat je wil.

In theorie zou het wel kunnen lukken, maar wanneer je iets hoger kan zou ik het doen.

Groeten
 
2 cm vind ik te weinig, als je pomp stuk gaat of hij valt om een andere reden stil dan zou je toch best een buffer hebben van meerdere liters ivm de terugloop.
Als ik nog eentje zou maken dan zal het eentje zijn die een extra kamer heeft die bij een normale werking blijft leeg staan, maar kan gebruikt worden als buffer als de pomp uit valt.
Dus bv. een bioloog van 4 of 5 kamers waarin de invoer begint bij de tweede kamer.
 
2cm waterval is inderdaad wat aan de krappe kant maar hangt er ook een beetje vanaf hoe breed je bioloog wordt. Bij heel breed heb je minder hoogte verschil nodig dan bij smal.

Daarnaast mis ik in jouw tekening de buffer voor het water wat nog onderweg is in de leidingen en wat nog in je bak zit boven de hoogte van je overloop. Dat moet je ook kwijt kunnen voor als je pomp stopt (om welke reden dan ook). Als je je bioloog voorziet van die buffer (of een overloop naar riolering) kan je ook je hoogste schotjes hoger maken en los je direct het probleem met de magere 2cm waterval op.
 
Hallo,

Zo hij is klaar. Was even puzzelen maar heb vandaag in een test opstelling gedraaid. Met de pomp op max heb ik nauwelijks verhoging van het water.
Dit is wel zonder filtermateriaal. Hier voor moet de kit eerst goed uitdampen.
Blijkt dat 3 cm dus wel voldoenden is. Meer is altijd beter maar heb niet zoveel ruimten in dit bakje.

Heb ook gekeken hoeveel water er onder weg is in het systeem. Dit komt neer op een liter of 6. Gelukkig kan ik opvangen in de bak. Heb hier ook een overloop in zitten om dit op te vangen.

Als alles straks draait vult hij automatisch tot de overloop. Ga er nog een systeem op maken om het water te verversen en water bij te vullen wat verdampt.


124-12.jpg
 
Ziet er netjes uit!

Maar hoe ga je eigenlijk eventueel vuil weghalen? Lijkt daarvoor allemaal wel wat krap?

Ben benieuwd naar je vervolgprojecten! ;)
 
Netjes maar inderdaad wel erg krap om in te werken. Je kunt je filtermedia in ieder geval haast niet in netjes doen, wat het onderhoud wel veel makkelijker maakt. Nu moet je met weinig ruimte alles met het handje eruit scheppen.

Waarom haal je die standaard er niet onderuit?
 
Als het zo blijft is het iid krap, en ga je je daar gruwelijk aan ergeren. Maar ik denk aan de foto te zien dat hier ladegeleiders onder zitten, om de bak naar voren te halen? dan word alles een stuk makkelijker
 
Coos zei:
Ziet er netjes uit!

Maar hoe ga je eigenlijk eventueel vuil weghalen? Lijkt daarvoor allemaal wel wat krap?

Ben benieuwd naar je vervolgprojecten! ;)

caddyladdy zei:
Als het zo blijft is het iid krap, en ga je je daar gruwelijk aan ergeren. Maar ik denk aan de foto te zien dat hier ladegeleiders onder zitten, om de bak naar voren te halen? dan word alles een stuk makkelijker

Ik heb dit, zeet het op het boormachine en steek het ��n uiteinde in de bioloog en het andere in een emmer, gaat prima en ik kan het vuil allemaal van de bodem weg zuigen. ;)

444236luc_0_81_aquarium_afstand_1252.jpg
 
Bedankt voor de reacties. Het is inderdaad allemaal wat krapjes. Dit is een 60x30x30 bakje het aquarium is ook maar 180L
Het binnen filter had 3L schuim, straks heb ik 25L filter medium. Denk dat het wel een vooruitgang is.
Heb een waterztofzuiger daar trek je hem zo mee leeg. En hij kan er uit als een la.
Als het tegen valt met de buffer haal ik misschien het laatste vakje er uit. Dan is het wat minder krap.

Dat zijn inderdaad leuke pompjes. Zelf aanzuigende pompjes zijn moeilijk te vinden.
Zullen nu even moeten wachten tot de rest staat.
 
Ik vrees dat het zo 1 vochtige bende in dat kastje gaat worden en je over niet al te lange tijd een nieuwe aquariumkast kan aanschaffen.
 
Als het tegen valt met de buffer haal ik misschien het laatste vakje er uit. Dan is het wat minder krap.

Als je roostertjes gebruikt in je filter compartimenten voor de doorstroming, dan voorkom je ook een hoop ellende.

bioloog roosters.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan