bioloog met Co2 reactor: bypass of apart pompje?


Sub T

Well-known member
Lid geworden
19 september 2016
Berichten
54
Leeftijd
49
Locatie
Lommel (B)
Ik ben voor mijn 2meterbak het bioloog aan het installeren (mijn eerste bioloog). De opvoerpomp is een Aqualife SWP 6500.
Ik wil hier graag een reactor in plaatsen (zelf maken of laten maken, ben er nog niet uit).
Nu zag ik dat sommigen een bypass gebruiken aan hun opvoerpomp, en sommigen gebruiken een aparte pomp.

de voordelen van de aparte pomp lijken mij:
-geen verlies van hoofdpompcapaciteit (en/of kan die rustiger draaien)
-makkelijker af te regelen (?)

het leek me daarom wel een prima idee om voor de apart pompje te kiezen. Ik zou dan vanuit het pompvak water in de reactor pompen, waarna dit weer terug in datzelfde pompvak terecht komt.
Ph elektrode dan in het eerste vak.

Ben benieuwd wat jullie hiervan denken! Suggesties over het eventuele pompje ook welkom!

Groetjes
 
Ik heb ze gewoon direct op m’n opvoerpompen staan.
Gewoon lekker groot gebouwd zodat je weerstand minimaal is
 
Voordeel van een apart pompje is, zoals je zelf al aangeeft, dat je die onafhankelijk van je filterpomp kan afstellen. Maar dat kan je ook doen met een bypass. reactor hoeft dan ook niet zo groot worden als je beperkte ruimte hebt. Ik krijg moeiteloos 250 bpm volledig opgelost in een reactor van 17cm lengte en een klein 6W pompje die ik een beetje knijp met een kraantje.
 
het leek me daarom wel een prima idee om voor de apart pompje te kiezen. Ik zou dan vanuit het pompvak water in de reactor pompen, waarna dit weer terug in datzelfde pompvak terecht komt.
en daar heb je meteen weer een beetje co2 verlies

 
Ik heb dit zelf zo heel lang toegepast, een ( Denerle) CO2-reactor die door een Eheim ( 600 liter) opvoerpomp retour ging naar het laatste vak van de bioloog, natuurlijk verlies je wel wat, maar neem dat voor lief, het heeft zo bij mij zo lang gewerkt.

De opvoer was 2x zo sterk, dus dat ging na digitale meting ( PH voeler in de bak) 1 meter verder vanuit de uitstroom gewoon naar omstandigheden, (en een "licht) verlies gewoon goed.
 
Bedankt alvast voor de reacties!

De pomp geeft volgens spec max 6500l/uur, dat is dan bij 0 opvoerhoogte uiteraard, bij 1,6 m opvoerhoogte zou dit zonder extra verliezen nog 3900l/uur zijn.
Pomp draaiend op 75% houd ik dan nog zo'n kleine 3000l/u over.
Hier moeten dan nog de leidingsverliezen vanaf, die natuurlijk hoger gaan zijn indien er een reactor met bypass tussen komt.
Die berekening maken is al wat moeilijker.
Ik ga waarschijnlijk sowieso best een extra stromingspomp plaatsen in het aquarium om een goede flow te krijgen? Daar heb ik ook een beetje schrik voor in verband met "geluidsoverlast", zou het zo stil mogelijk willen hebben.

Mijn bezorgdheid was ook een beetje dat mijn pomp misschien iets te licht zou zijn om een reactor met bypass te plaatsen en nog voldoende capaciteit over te hebben, ik zou de pomp liefst niet op 100% laten draaien.
Maar dat valt dan misschien toch wel mee indien ik de reactor met bypass groot genoeg kies?

@rjoemman Het aparte pompje gebruiken geeft dus extra werveling in het pompvak, wat dan weer extra co2 verlies geeft... hmm dat is inderdaad ook een nadeel.

@tuinkabouter Dus bij jouw systeem stuur je al het water zonder bypass door 2 parallele reactoren? En is dat vanuit 1 pomp of 2 aparte pompen? (het lijken 2 pompen of is dat de weerspiegeling in het pompvak?)

Gr
 
Ik heb 2 pompen idd, puur voor bedrijfszekerheid.
Beide draaien op 40% en 1 pomp is krachtig genoeg om in z’n eentje het aquarium te filteren.
Dus als 1 uitzeikt heb ik geen problemen
 

Terug
Bovenaan