Bioloog naast het aquarium


M

Marco S

Guest
Dag allemaal,

Ik ben bezig met het opzetten van een nieuwe aquarium. Momenteel in de ontwerpfase. Het plan is een aquarium op te zetten met een bioloog naast het aquarium ipv eronder. Redenen zijn
- Eenvoudiger
- Minder energie doordat je bijna geen opvoerhoogte hebt
- Minder risico tot overstromen
- Kast onder vrij voor niet-aqua geralateerde spullen
- Minder warmteverlies, bak staat tegen de bioloog aan

Ik ga daarbij uit van een systeem zoals je vroeger wel zag. Je hing een kunststof bakje achter je aquarium, daar zat dan een hevel in die in het filter en je aqua hing en onder het bakje hing een motor die middels een magneetje je filtertje aandreef die het gefilterde water vervolgens weer terug spuugde. Alleen dan groter...

De beoogde bak is 150 bij waterhoogte 65 bij diepte 70. Bioloog is ca 50 diep, 30 breed en ook 65 hoog ivm de hevel. Ik heb wat zitten schetsen en komt tot het volgende:

bioloog.jpg

bioloog2.jpg


Vak linksboven bevat de hevelpijpen. Een zuigt in de bak op 15 cm, een op 45 cm hoogte. Vanuit dat vak linksboven loopt het water omhoog naar het vak rechtsboven. In dat vak naar beneden onder het schot door naar het vak rechts onder. Daar stroomt het naar boven naar het vak midden links waar het onderin door de opvoerpomp weer teruggepompt wordt in het aquarium

Vragen aan jullie:
- Gaat dit werken?
- Wat zijn de aandachtspunten?
- Hoe deel je de bioloog het beste in ivm doorstroom?
 
Foutje over stroming van het water:

Vak linksboven bevat de hevelpijpen. Een zuigt in de bak op 15 cm, een op 45 cm hoogte. Vanuit dat vak linksboven loopt het water omhoog naar het vak rechtsboven. In dat vak naar beneden onder het schot door naar het vak rechts onder. Daar stroomt het naar boven naar het vak linksonder waar het onderlangs naar het vak links midden gaat waar het door de opvoerpomp weer teruggepompt wordt in het aquarium.
 
Lijkt me op zich een leuk filtertje, maar ik zou beginnen met van linksboven onderlangs naar rechtsboven ipv boven. Dan blijft het groffe zwaarste vuil onderin je eerste vak filter zitten. Als je het filter schoonmaakt, kun je met 1 hevel tegelijk linksboven en rechtsboven schoonzuigen... En rechtsonder en linksonder overigens ook.

Bovendien kun je nu in het laatste vak voor je pomp je spons er gewoon uittrekken zonder dat het vuil in je pompbak loopt.
 
Goede tip, had ik niet aan gedacht. Iemand een dergelijke oplossing al eens gebruikt?
 

Terug
Bovenaan