Wat is er nieuw

Bioloog of extern filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter -Gert67-
  • Startdatum Startdatum
G

-Gert67-

Guest
Momenteel hebben we een Juwel 180, 2 jaar geleden gekocht via MP omdat onze zoon een aquarium wilde (en ik ook wel 😀 ). Inmiddels zijn we ons voorzichtig aan het ori�nteren op een grotere bak 180cm of 200cm lengte.

Wat betreft het filter wil ik ook eens meer info over de optie van een bioloog. Wat zijn de voors en tegens ten opzichte van een extern filter?

Het formaat is een voor en een nadeel.
Het neemt best wat ruimte in echter je systeem word groter en dus stabieler
En je kan al je techniek erin kwijt.
In een bioloog heb je ook meer ruimte voor meer filtermateriaal en daardoor ook minder onderhoud aan het filtermateriaal zelf

Tuinkabouter heeft mooie voordelen genoemd, waar ik bij aansluit.
Andere nadelen die ik nog kan bedenken zijn dat je bij een overloop water kan horen lopen (zijn echter wel oplossingen voor te bedenken), en dat er meer CO2 verdampt (bijkomend voordeel is dan weer dat er meer zuurstof in je bak komt).

Eenmaal het goed loopt heb je er inderdaad minder omkijken na dan een extern filter. Indien je een tweedehands aquarium wilt aanschaffen zul je vast wel aardig wat tegenkomen welke een bioloog hebben.

CO2 verbruik vind ik wel meevallen opzich, mijn bak verbruikt 2x zoveel als me vision 450.. echter hij is ook 2x zo groot met een stuk meer planten erin.

maar het enige echte nadeel wat ik eraan heb ondervonden is het formaat, je bent zo 3/4 van je kast kwijt aan filter.

Hier treedt er volgens mij wat verwarring op.
Een 'externe' filter is tegenwoordig ook altijd een bioloog filter en een 'bioloog' filter is ook een externe filter.

Je bedoelt waarschijnlijk kiezen tussen een drukfilter of een gewone zelfgemaakte open filter.
Beide doen eigenlijk precies hetzelfde. Maar elk hebben ze hun voor en nadelen.

Drukfilter
pro:
- droge kast onder het aquarium
- geen co2 verlies
- Minder warmteverlies
- kan makkelijk apart genomen worden voor onderhoud
- compacter

Contra:
- lastiger in onderhoud omdat je het hele ding moet open maken
- duur
- je krijgt er geen techniek in weg gestopt

klassieke bioloog
Pro:
- handig om even een sponsje te vervangen
- alle techniek kan er in
- relatief goedkoop

contra:
- De kast waar hij in staat is altijd vochtig, dus denk er aan als uw voer daar staat
- meer warmteverlies
- co2 verlies
- kan moeilijker uit de kast gehaald worden
- neemt iets meer plaats in
- overloop is noodzakelijk

Vroeger waren alle filter het type van een 'bioloog'.
Er is een reden waarom drukfilters zo'n succes zijn. Ze zijn handiger.
'bioloog' filters worden enkel gebruikt waar een drukfilter te klein uit valt of om budgetaire reden. Want een bioloog is goedkoper, zeker op grote aquaria (+1000 liter)
Het is ook een verkeerde inschatting over hoe groot een bioloog moet zijn.
De vuistregel voor een bioloogfilter is dat de bak er van zo'n 10% van de grootte van het aquarium moet zijn en er minstens zo'n 5%(van de grootte van de bak) aan biologisch filtermedium in moet zitten. Dat is ook de vuistregel die in de koi wereld gebruikt wordt.
En dat zijn ook niet de minste vervuilers en zijn putten waar waterwissels en planten niet gekend zijn.

Concreet: Per 100 liter aquarium moet uw bioloog 10 liter groot zijn waarvan 5 liter filtermedia.
Het idee dat de filter veel groter moet zijn is een totaal verkeerde opvatting die er gekomen is door een opbod van liefhebbers tegen elkaar.
Hetzelfde probleem dat je ziet zoals bij oa waterwissels, wattage van verwarming, verlichting,...

Coos zei:
Andere nadelen die ik nog kan bedenken zijn dat je bij een overloop water kan horen lopen (zijn echter wel oplossingen voor te bedenken), en dat er meer CO2 verdampt (bijkomend voordeel is dan weer dat er meer zuurstof in je bak komt).
Er is geen relatie tussen het co2 gehalte en het zuurstofgehalte in het water.

JurgenD zei:
Coos zei:

klopt, amano gebruikte ook juist biologen en/of oppervlakte stroming om meer zuurstof in het water te krijgen en voegde daar weer co2 aan toe.

tuinkabouter zei:
JurgenD zei:
Coos zei:

klopt, amano gebruikte ook juist biologen en/of oppervlakte stroming om meer zuurstof in het water te krijgen en voegde daar weer co2 aan toe.
Ik zeg ook helemaal niet hiermee dat er een relatie is tussen die twee (al sluit ik niet uit dat er op een bepaald niveau wel eentje is)... 😉 Maar hoe meer oppervlak dat in beweging is, hoe meer gasuitwisseling.

Maar niet noodzakelijk meer zuustof.
Op 25�C kan water maar ongeveer 10ppm zuurstof bevatten. Dat is iets waar je niet onderuit kan.

Relatief goedkoop ben ik het niet mee eens.

Alleen het filter materiaal voor mijn bioloog is al zoveel dat ik er een klein 'drukfilter' met vulling voor zou kunnen kopen.
(10 liter siporax en een 2mx1mx4cm Japanse mat)
Komen de kosten van het bioloog zelf (glazen bak), de PVC en de opvoerpomp ook nog.

Bioloog is best prijzig al met al.

Canon zei:

Alleen het filter materiaal voor mijn bioloog is al zoveel dat ik er een klein 'drukfilter' met vulling voor zou kunnen kopen.
Komen de kosten van het bioloog zelf (glazen bak), de PVC en de opvoerpomp ook nog.

Enkel omdat je een nodeloos grote bioloog geplaatst hebt.
Je hebt niet meer filtermedia nodig in een bioloog dan in een drukfilter.
De bak kan voor een prikje tweedehands. Kan zelfs in een curverbox!
De pomp kost u zo'n 50-100�.

Ja, die heb ik in 2 bakken gemaakt. Worden door de bodemafzuiging met lucht gevoed.
Gaat niet hard, wel gestaag

Kan ok met 2 pompjes.

meksjoef zei:
En dan bestaat er ook nog zoiets als een interne bioloog 😉

Klopt idd. Voor velen de ultieme filter als je de plaats kan missen.
Ken een paar mensen die niets anders meer willen zelfs.
En dan bedoel ik niet zo'n interne juwelfilter of gelijkaardig, maar echt een gescheiden zone met volwaardige filtering.

JurgenD zei:
Canon zei:

Enkel omdat je een nodeloos grote bioloog geplaatst hebt.
Je hebt niet meer filtermedia nodig in een bioloog dan in een drukfilter.
De bak kan voor een prikje tweedehands. Kan zelfs in een curverbox!
De pomp kost u zo'n 50-100�.

klopt mijn bioloog is ook onnozel groot, maar aan de andere kant..
is nou niet dat ik 2 meter kast ga vullen met visvoer en testsets en reserve onderdelen..

Komt de stabiliteit ook ten goede

Mark versteegen zei:

Als je al een tweemeter bak hebt die pakweg 600-700 liter bevat zal die 100 liter extra water niet een grote impact hebben.

Als je de plaats hebt om een grotere te zetten is daar ook geen enkel probleem mee. Waarom zou het? 🙂

Maar ga niet klagen dat een bioloog te duur is of dat het teveel plaats in neemt.
Als je de correcte grootte gebruikt zal het niet bepaald veel meer plaats in nemen en zeker niet duurder zijn.

En je hebt extra liters water bij een groter bioloog.

JurgenD zei:
Mark versteegen zei:

Als je al een tweemeter bak hebt die pakweg 600-700 liter bevat zal die 100 liter extra water niet een grote impact hebben.

Een goeie 15% extra water geen grote impact?

Nee idd. Zal je nauwelijks iets van merken.

JurgenD zei:
Mark versteegen zei:

Als je de plaats hebt om een grotere te zetten is daar ook geen enkel probleem mee. Waarom zou het? 🙂

Maar ga niet klagen dat een bioloog te duur is of dat het teveel plaats in neemt.
Als je de correcte grootte gebruikt zal het niet bepaald veel meer plaats in nemen en zeker niet duurder zijn.

Het water niet alleen. Ook het materiaal he. Ik klaag niet. Maar jij beweert dat een bioloog goedkoop is. Dat is wat anders. Hier staat een bioloog van 450 liter te draaien. Die vullen met filtermateriaal kost gewoon honderden euro,s hoor. Maar ik ga die discussie met jou niet aan 🙂

Tja, die bioloog is geschikt voor een bak/vijver tot 4500 liter water.
Oftewel het equivalent van 8 eheim pro 3/4 600 - JBL e1501 filters. Dan ga je wel anders piepen.

Daarom idd. Het HOEFT niet zo groot te zijn.
Ik kan ook 6 filters op mijn bak zetten. Maar het HOEFT niet.
Daarom lijkt het me een fout argument dat een bioloog duurder is dan een drukfilter als je de juiste capaciteit gebruikt.

Beetje hetzelfde verhaal als met auto's van +200pk.

Op grote bakken vind ik potfilters niet effectief. De aquarium potfilters dan

Ligt ook aan bezetting en nog wat factoren he niet alleen naar liters kijken

Klopt volledig. Omdat je teveel verschillende filters zal nodig hebben.
Boven de 1000 liter zou ik sowieso een bioloog verkiezen. 🙂

Mark versteegen zei:
Ligt ook aan bezetting en nog wat factoren he niet alleen naar liters kijken
Maar dat heeft niets te maken met het vergelijk tussen een bioloog en een drukfilter. Dan zou je ook extra drukfilters moeten gebruiken.

De 10% norm is een vuistregel. Net zoals er zoveel zijn.

Een bioloog bevat meer filtermateriaal dus zou een grotere belasting moeten kunnen verwerken. Een school neons of meervallen van 40 cm scheelt nogal kwa vervuiling

mwa 500 neons in een 1000L bak geeft een leuk effect hoor 😛
maar met meer filter materiaal zou je inderdaad een grotere bioload aan moeten kunnen, echter hebben je vissen ook een bepaalde zwemruimte nodig waardoor je de bak niet ramvol kan gooien met vis omdat je toch een groot filter hebt..

uiteindelijk blijft het een afweging van de voor en nadelen en persoonlijke voorkeur van de eindgebruiker..
ik had ook 3x een FX-6 onder mijn bak kunnen zetten maar dat geniet niet mijn voorkeur..

JurgenD zei:

Wat neem je een rare houding aan als er gevraagd wordt wat de nadelen zijn van biologen, en je noemt wat nadelen. Wie 'klaagt' er hier dan?

Het is toch gewoon een feit dat een bioloog veel ruimte in neemt, en dat dat een nadeel is?
Dat nadeel kan je wegstrepen door te zeggen, wat doe je anders met de ruimte, en het is het ook gewoon waard. Zo wordt die ruimte iig nuttig besteed.

En dat het veel geld kost is ook gewoon een feit, als je het nieuw koopt. Een drukfilter kan je ook tweede hands kopen. Mijn 'nodeloos' grote bioloog is wat ik zie op internet gewoon van een normaal formaat. (100x40x40).

Heb jij wel eens iemand een gat in de bodem van zijn (700liter) aquarium zien maken, zodat hij een bioloog van 40x30x30 er onder kan schuiven?
Heb nog nooit zo'n klein bioloog gezien. Ook zonde om zo'n klein bioloogje er onder te zetten als je voor de rest toch dezelfde kosten hebt qua aansluiting. doe het dan gewoon in 1 x goed.

Het klinkt ook niet logisch dat een grote bioloog geen enkel zin heeft. Meer filteroppervlak is altijd beter. Moet je het natuurlijk wel goed indelen.

1/3e van een zwemvijver is altijd besteed voor filtermateriaal. Dat zijn prof's die dat aanleggen. Dat heeft ook zo zijn redenen om de ruimte voor een filter zo groot te houden.

Maar goed, dat geld geef je (hopelijk) maar 1 keer uit en heb je jaren lang plezier van! Dus klagen doe ik niet 🙂, anders was ik er niet aan begonnen.

Nogmaals, als een bioloog met de juiste capaciteit neemt niet bepaald veel meer ruimte in.

100x40x40 als bioloog is voor een bak van 1600 liter.
Het is net dat wat ik wil duidelijk maken. Als men deze theorie in de vijverwereld zou door trekken was men wel even zoet... 😉

Er is een opbod geweest van altijd maar meer en beter waardoor we op een standaard zitten die ver van normaal is. Sla een oud boek open uit de jaren 80 of zo. Dan zal je merken dat men heel andere normen hanteert die wel aan sluiten bij deze van de vijverwereld.
Het escaleren van die normen heb je net te danken aan het internet met de bijhorende napraterij en het kuddegedrag van mensen. Mensen redeneren niet meer, maar doen gewoon wat een ander doet omdat ze denken dat het zo hoort.

En nee, de vijverwereld en de aquawereld verschillen niet veel. Ze zijn zelfs zo goed als hetzelfde. Toch wat zoetwater betreft.

btw, ik heb nog nooit vijvers gezien waar de filter 1/3 zo groot is als de vijver zelf. Het tegendeel is waar.

ahha, maar als je zo'n klein bioloog hebt he..
waar laat je dan het water dat nog uit je bak stroomt bij stroom uitval?

ik heb een bioloog van 150x50x40, tot de rand gevult heb ik dan bruto 300 liter.
echter draaiend zit er ongeveer 120-150 liter in en bij stroom uitval zit er ongeveer 260-280 in.

Hangt van setup af. Als je het goed doet zal er niet meer water terug lopen dan wat in uw leidingen zit plus 1-2mm water uit het aquarium zelf.
Mits een terugslagklepje in uw pvc leiding na de opvoerpomp kan je zelfs dat beperken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan