JurgenD zei:
Maar ga niet klagen dat een bioloog te duur is of dat het teveel plaats in neemt.
Wat neem je een rare houding aan als er gevraagd wordt wat de nadelen zijn van biologen, en je noemt wat nadelen. Wie 'klaagt' er hier dan?
Het is toch gewoon een feit dat een bioloog veel ruimte in neemt, en dat dat een nadeel is?
Dat nadeel kan je wegstrepen door te zeggen, wat doe je anders met de ruimte, en het is het ook gewoon waard. Zo wordt die ruimte iig nuttig besteed.
En dat het veel geld kost is ook gewoon een feit, als je het nieuw koopt. Een drukfilter kan je ook tweede hands kopen. Mijn 'nodeloos' grote bioloog is wat ik zie op internet gewoon van een normaal formaat. (100x40x40).
Heb jij wel eens iemand een gat in de bodem van zijn (700liter) aquarium zien maken, zodat hij een bioloog van 40x30x30 er onder kan schuiven?
Heb nog nooit zo'n klein bioloog gezien. Ook zonde om zo'n klein bioloogje er onder te zetten als je voor de rest toch dezelfde kosten hebt qua aansluiting. doe het dan gewoon in 1 x goed.
Het klinkt ook niet logisch dat een grote bioloog geen enkel zin heeft. Meer filteroppervlak is altijd beter. Moet je het natuurlijk wel goed indelen.
1/3e van een zwemvijver is altijd besteed voor filtermateriaal. Dat zijn prof's die dat aanleggen. Dat heeft ook zo zijn redenen om de ruimte voor een filter zo groot te houden.
Maar goed, dat geld geef je (hopelijk) maar 1 keer uit en heb je jaren lang plezier van! Dus klagen doe ik niet
🙂, anders was ik er niet aan begonnen.