Wat is er nieuw

Bioloog of extern filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter -Gert67-
  • Startdatum Startdatum
JurgenD zei:
meksjoef zei:
En dan bestaat er ook nog zoiets als een interne bioloog 😉

Klopt idd. Voor velen de ultieme filter als je de plaats kan missen.
Ken een paar mensen die niets anders meer willen zelfs.
En dan bedoel ik niet zo'n interne juwelfilter of gelijkaardig, maar echt een gescheiden zone met volwaardige filtering.

Dit heb ik ook in mijn stelling. Een vak van 120cm*10cm*40cm waarbij het water van rechts naar links stroomt en dan weer terug wordt gepompt in het aquarium. Kost wat ruimte maar is wel erg onderhoudsvriendelijk. Dit is een oude winkel stelling waar dit waarschijnlijk wel goed van pas kwam.

Maar neemt voor bakken die niet te diep zijn veel plaats in,
geef mij dan die 10cm extra ruimte maar om een bak in te richten 😉

Kan ook aan de zijkant zodat je de diepte niet kwijt bent. Punt van aandacht absoluut.

Tja, blijft voor mij een probleemgeval en enkel voor toepassing als het niet anders kan, bv. als deze op een open kast staat of waarbij je geen potfilter of bioloog kan zetten, in het ander geval altijd een externe bioloog of potfilter.

Maar het is natuurlijk zoals met smaken, we hebben allen wel ons eigen manier van filteren. 🙂

Zie in zo'n intern bioloog toch wel ontzettend veel pluspunten, een van de allergrootste is dat je geen lekkage kunt krijgen. Moet er niet aan denken dat een externe pomp gaat lekken terwijl je niet thuis bent
wat een reeel risico blijft.

tevens,

kleiner vermogen pomp benodigd, dus minder elektra verbruik.
inhoud perfect af te stemmen op grote aqua cq bezetting.
tevens is in de ruimte, verwarming, co2, enz. weg te werken.
zal minder verlies co2 hebben.
onderhoudsvriendelijk door de grote ervan.
Bij het maken kun je ook zone's maken zodat je bij onderhoud per zone kunt reinigen, voor biologisch evenwicht niet te veel te verstoren.

enigste nadeel blijft dat je een minimale inhoud mist, wat verwaarloosbaar is.

Bij aanschaf van een aquarium zou je hier rekening mee kunnen houden, mijn keuze staat vast bij een nieuw aquarium bouw ik er een interne bioloog in.

Grt.Daan

zHc5kParl3nlzz5x3ddUlJCPq9IepTQ1.jpeg

Zoiets. Achter 10 cm. voor 7 cm. 4 cm van de voorruit af.

luc zei:
Niwla zei:
Mascha&Ivo zei:
+ is bijzonder goed weg te werken in een achter- of zijwand.

Voorbeeldje: http://backtonature.se/tips-tricks/concealed-filter/

Wauw! Prachtig hoor!

Tot je al het filtermateriaal moet spoelen, kan je heel je bak overhoop zetten. 😉

Klopt! Daarom zou ik ook liever tussen achterwand en bioloog over de volledige lengte een glasplaat kitten denk ik. Maar heb verder 0,0 ervaring met biologen dus misschien praat ik wel poep ;(

Oke een glasplaat, maar dan moet je deze zover van de achterwand plaatsen(+-10cm)dat je met je hand tot beneden op de bodem kan, anders is het te smal en zeer ongemakkelijk om alles te verversen.
Bij een bak van 40cm diepte ben je dan al 10 cm kwijt en heb je maar 30cm plaats meer om de rest in te vullen.

Daarom vind ik dat indien het kan je beter extern kunt filteren.

Er zal minimaal een pomp of waterslang tussen moeten passen (als je gaat pompen op lucht). Sponsen "vis" je er wel uit met een grote pincet en drab hevel je af met een slang, maar inderdaad krijg je het beste resultaat als je daarvoor een extra diep aquarium voor gebruikt, bijvoorbeeld een Lido 120 ofzo. Ik vind het wel een interessante gedachte om daar eens mee aan de slag te gaan.

Bedankt voor bovenstaande info.

Een overloop zou je achteraf in een bak kunnen maken?

JurgenD zei:
Nogmaals, als een bioloog met de juiste capaciteit neemt niet bepaald veel meer ruimte in.

100x40x40 als bioloog is voor een bak van 1600 liter.
Het is net dat wat ik wil duidelijk maken. Als men deze theorie in de vijverwereld zou door trekken was men wel even zoet... 😉

Er is een opbod geweest van altijd maar meer en beter waardoor we op een standaard zitten die ver van normaal is. Sla een oud boek open uit de jaren 80 of zo. Dan zal je merken dat men heel andere normen hanteert die wel aan sluiten bij deze van de vijverwereld.
Het escaleren van die normen heb je net te danken aan het internet met de bijhorende napraterij en het kuddegedrag van mensen. Mensen redeneren niet meer, maar doen gewoon wat een ander doet omdat ze denken dat het zo hoort.

En nee, de vijverwereld en de aquawereld verschillen niet veel. Ze zijn zelfs zo goed als hetzelfde. Toch wat zoetwater betreft.

btw, ik heb nog nooit vijvers gezien waar de filter 1/3 zo groot is als de vijver zelf. Het tegendeel is waar.

Het is oppassen met het openslaan van boeken uit een vroegere tijd. Inderdaad hanteerde men andere normen maar dat was omdat die normen waren gebaseerd op de kennis van die tijd. Meer en betere kennis zorgt voor wijziging van normen.
Dit als aanvulling op je post.

Groet,
Ben.

Mascha&Ivo zei:
+ is bijzonder goed weg te werken in een achter- of zijwand.

Voorbeeldje: http://backtonature.se/tips-tricks/concealed-filter/

Hoewel ik in mijn Juwel Rio 180 het interne filter niet gebruik voor z'n eigenlijke taak, zit hij er nog wel in. Zonder filtermaterialen uiteraard. Op dit moment zit mijn verwarmings-element en de afzuiging voor mijn JBL 901 externe filter erin. Het interne filter huis zelf is weg gewerkt door mijn beplanting. Het nadeel van zo'n intern filter is toch wel het geknoei dat bijna onoverkomelijk is bij het schoonmaken.

Groet,
Ben.

benvo zei:
Het is oppassen met het openslaan van boeken uit een vroegere tijd. Inderdaad hanteerde men andere normen maar dat was omdat die normen waren gebaseerd op de kennis van die tijd. Meer en betere kennis zorgt voor wijziging van normen.
Dit als aanvulling op je post.

Groet,
Ben.

Normaal zou ik je gelijk geven. Maar qua filtering waren ze niet zo verkeerd.
In tegen deel. Nu zou het in principe met veel minder moeten kunnen dan vroeger omdat er nu veel modernere filtermedia op de markt is die veel minder ruimte in neemt.
Dus als het anders zou moeten zijn zou het minder moeten zijn, zeker niet meer.

Die maatstaf wordt trouwens nog altijd met succes gehanteerd in de koiwereld.
Meet je geen ammonia en nitriet? Geen last van hardnekkige kaamlaag? Dan volstaat uw filter. Moeilijker hoef je het niet te maken. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan