Bioloog ontwerp


L

Leo Z

Guest
Ik zit met het volgende probleem;

I.v.m ruimte gebrek moet ik mijn bioloog in 2 delen maken om hem de kast in te krijgen. Ik heb dus het volgende ontwerp gemaakt en vroeg me af of het zou kunne werken op deze manier.

50x55x55 (lxbxh) en dit 2 maal aan elkaar verbonden.

Screenshot_20190121-100012_WhatsApp.jpg
Screenshot_20190121-100017_WhatsApp.jpg


Linksbovenin komt het water erin met filter matten 25x25cm van boven naar beneden. Daarnaast media, hierna in de volgende bak ook media en dan vervolgens rechtsbovenin een overloop naar de opvoerpomp.

De schotjes naast de doorvoeren zou ik weg kunne halen, wist niet zeker of deze er geplaatst moeten worden.

Mogen de in en uitvoer op deze manier gemaakt worden of moet het echt allemaal trapsgewijs achter?

Hieronder 2 voorbeelden van aan elkaar verbonden biologen:

Screenshot_20190120-174837_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20190120-152349_Samsung Internet.jpg
 
als je al deze moeite gaat doen hoop ik dat je een planten filter neemt anders ben je alleen poep in water aan het op lossen
 
sorry zie net zee water aqriums is:p maar refusium zou ik voor gaan somige mensen draaien daar aleen op niet eens een afschuimer nodig

Het gaat om een zoet water bioloog :p De voorbeelden waren zeewater aquariums.
 
Is wel een risico van overlopen, he.
Heb je met gesloten filter niet die je in de kast zet.

Alleen , dat, op 3 m. snap ik niet.
 
formaat bak wat je gaat plaatsen zou ik zeker voor bioloog gaan.
filtert niet alleen beter maar kan je ook een stuk geluids armer krijgen dan dat je 3 van die bakbeesten van potfilters eronder moet douwen.

een goed ontworpen bioloog loopt ook niet zomaar over.
dit houd in dat je 2 aanvoeren hebt, 1 standaard en 1 noodoverloop
en dat je genoeg ruimte in de bioloog laat voor het geval de stroom uitvalt en het water wat nog in de overloop/buizen van het aquarium naar de bioloog zit leegloopt in het bioloog.
potfilters kunnen ook lekken namelijk.

ik zit naar je tekening te kijken, maar zie nog niet echt duidelijk hoe het nu in zijn gang gaat.
waarom die 2 schotten bij het pompvak? 1 niet genoeg?

in die grote vakken "pleur" je het biomateriaal neem ik aan, ik betwijfel of je op deze manier door al het materiaal een goede flow gaat krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Waar staat bak formaat? Zie ik nergens staan.
en 3 bakbeesten van filters???


een goed ontworpen bioloog loopt ook niet zomaar over.
Klopt. maar wel zoals hij wilt, he.

als 1 vak dicht raakt/.
 
maar ik zou dus gewoon voor een plante filter met boven water planten en een gedeelte drijf planten dan zul je niet zo veel water hoeven te verversen
 
formaat bak wat je gaat plaatsen zou ik zeker voor bioloog gaan.
filtert niet alleen beter maar kan je ook een stuk geluids armer krijgen dan dat je 3 van die bakbeesten van potfilters eronder moet douwen.

een goed ontworpen bioloog loopt ook niet zomaar over.
dit houd in dat je 2 aanvoeren hebt, 1 standaard en 1 noodoverloop
en dat je genoeg ruimte in de bioloog laat voor het geval de stroom uitvalt en het water wat nog in de overloop/buizen van het aquarium naar de bioloog zit leegloopt in het bioloog.
potfilters kunnen ook lekken namelijk.

ik zit naar je tekening te kijken, maar zie nog niet echt duidelijk hoe het nu in zijn gang gaat.
waarom die 2 schotten bij het pompvak? 1 niet genoeg?

in die grote vakken "pleur" je het biomateriaal neem ik aan, ik betwijfel of je op deze manier door al het materiaal een goede flow gaat krijgen.

De overloop is inderdaad op de manier zoals jij beschrijft ontworpen. Dat dubbele schot heb ik zo gemaakt omdat ik het veel zag bij andere biologen genaamd "bubble trap?" Als dat niet nodig is zou ik hem weglaten.

De flow is dan ook waar ik zelf mijn twijfels over heb, vandaar de vraag of het zo zou werken. Noodgeval plak ik de bioloog in de kast zelf in elkaar.

Zover had ik niet terug gekeken.. in dat dat formaat.

Toch vreemd, zo voor een raam.

Dat raam is ondertussen afgeschermt! :) Dat had uiteraard een mega algen fabriek geworden als ik het zo had gelaten.

maar ik zou dus gewoon voor een plante filter met boven water planten en een gedeelte drijf planten dan zul je niet zo veel water hoeven te verversen

Dit concept zie ik ook wel bij zoutwater biologen, klopt dat? Je hangt er dan dus ook een lamp boven toch?
 
De overloop is inderdaad op de manier zoals jij beschrijft ontworpen. Dat dubbele schot heb ik zo gemaakt omdat ik het veel zag bij andere biologen genaamd "bubble trap?" Als dat niet nodig is zou ik hem weglaten.

De flow is dan ook waar ik zelf mijn twijfels over heb, vandaar de vraag of het zo zou werken. Noodgeval plak ik de bioloog in de kast zelf in elkaar.



Dat raam is ondertussen afgeschermt! :) Dat had uiteraard een mega algen fabriek geworden als ik het zo had gelaten.



Dit concept zie ik ook wel bij zoutwater biologen, klopt dat? Je hangt er dan dus ook een lamp boven toch?
ja je zou er licht boven moeten hangen om plante te groeien bij zout water kan het ook ja en dan hoef je niets eens water te verversen laatst hadden ze nog een test gedaan op youtube (bulkreefsupply) 0 nitrates etc door die methode
 
Misschien een klein beetje off topic, maar heeft iemand enig idee hoe het kan dat deze bioloog niet uit elkaar klapt?? 60cm hoog met 6mm glas, neem aan dat dat veel te zwak is toch?

 
Misschien een klein beetje off topic, maar heeft iemand enig idee hoe het kan dat deze bioloog niet uit elkaar klapt?? 60cm hoog met 6mm glas, neem aan dat dat veel te zwak is toch?


al die extra ruitjes er in gelijmt maakt het wel sterk denk ik
 
Goedenavond allemaal, ik ga hierbij dit Topic weer een beetje wakker maken.:engel:

Ik zal gaan voor een bioloog ontwerp met de afmetingen 100x55x60 (Lxbxh). Ik snap dat dit niet de meest ideale maatvoering is, maar i.v.m. ruimtegebrek zal ik het hiermee moeten doen. Nu heb ik al een beetje onderzoek gedaan naar wat voor inhoud ik het filter moet gaan geven.

Ik heb o.a hier gekeken: https://www.cichlidenkwekers.nl/aquarium-bioloogfilter/.

Met wat ik tot nu toe gelezen heb denk ik dat een combinatie van filtersokken, japanse matten en siporax het meest voor de hand liggend voor mij zal zijn..(?)

Ik vroeg me af of er hier ervaringsdeskundigen zijn die wellicht tips of voorstellen voor mij hebben? :petjeaf:
 
Gafzakken kunnen snel dichtslibben is mijn ervaring, dus zou er wel een bosje van kopen.
Ik ben ermee gestopt omdat ik het beu was ze dagelijks te wisselen, maar alles hangt af van flow, bezetting en maasgrootte
 
Indd hier dezelfde ervaring, na enkele dagen zat de gafzak dicht.
Verder, heb je een visbestand in gedachte? Een licht bezette bak kan namelijk met wat lichter filtermateriaal af.
Siporax en matten zijn overigens altijd de beste materialen
 
Gafzakken kunnen snel dichtslibben is mijn ervaring, dus zou er wel een bosje van kopen.
Ik ben ermee gestopt omdat ik het beu was ze dagelijks te wisselen, maar alles hangt af van flow, bezetting en maasgrootte

Wat bedoel je met maasgrootte?

Indd hier dezelfde ervaring, na enkele dagen zat de gafzak dicht.
Verder, heb je een visbestand in gedachte? Een licht bezette bak kan namelijk met wat lichter filtermateriaal af.
Siporax en matten zijn overigens altijd de beste materialen

Het worden zeer waarschijnlijk MA chicliden, hoeveelheid heb ik nog niet echt over nagedacht om eerlijk te zijn.
 
Maasgrootte, oftewel hoe groot de openingen zijn in de gafzak (dichtheid)

naar mijn weten gaat dit van 25 micron tot pak m beet 300.
25 micron zijn zeer zeer minuscule gaatjes die heel snel dicht slibben, 300 micron zijn ook heel klein maar wel een stuk minder en slibben dus minder snel dicht.

wat ik hoor van gafzakken, is dat men er snel moe van word :D verstoppen snel.
 
Maasgrootte, oftewel hoe groot de openingen zijn in de gafzak (dichtheid)

naar mijn weten gaat dit van 25 micron tot pak m beet 300.
25 micron zijn zeer zeer minuscule gaatjes die heel snel dicht slibben, 300 micron zijn ook heel klein maar wel een stuk minder en slibben dus minder snel dicht.

wat ik hoor van gafzakken, is dat men er snel moe van word :D verstoppen snel.

Ahh duidelijk, je zei dat je ermee gestopt was, raakte de zakken met grote maas gaten ook snel dicht geslipt?
 
Ik zie deze nu pas, heel interessant al vraag ik me wel af of deze filtratie genoeg zal zijn voor grotere vissen zoals chicliden..?
je had eerst het idee om 2 biologen te maken dan zou je 12/12 kunnen draaien dus constante filtering met planten dan zou wel genoeg moeten zijn denk ik ik heb groten snoek en baars in me vijver zitten en filter ook aleen met planten
 
en kijk andders effe me foto album ik heb erg veel garnalen zitten door me drijf planten somige bakken wel 1000 alemaal 40/50 liter bakken
 
en kijk andders effe me foto album ik heb erg veel garnalen zitten door me drijf planten somige bakken wel 1000 alemaal 40/50 liter bakken

Ik zit nu al 5min te zoeken naar je fotoalbum op je profiel, maar kan het niet vinden haha. Of ik ben heel erg scheel, of ik zoek verkeerd :S
 

Terug
Bovenaan