Wat is er nieuw

Bioloog vs. Extern filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter stonie
  • Startdatum Startdatum
S

stonie

Guest
Wie kan mij advies geven betreffende een bioloog vs. een extern filter?

Op korte termijn start ik mijn nieuwe bak (250x85x70) en ik kan een 7 kamer bioloog van 250x60x30 er bij plaatsen.
Uiteraard zullen er voor en tegens zijn van een bioloog alleen ik weet ze niet en kan het ook niet vinden.

Iemand tips en opmerkingen?

Waarom tegens op zo,n grote bak?

Google afbeeldingen.dan bioloog filter aquarium.
Te kust en te keur. Stonie.

Dus Bertus, jij adviseert op deze afmetingen een bioloog i.p.v. bijvoorbeeld 2 externe filters?

Maar,zo groot hoeft niet hoor.

Met 1,50 is hij ook groot genoeg.
Voor vuil afvoer van de bodem zou je er een filter bij kunnen plaatsen.

Hoe meer water er in je systeem zit hoe stabieler je water zal zijn.
De doorvoer van een bioloog is lager dan die van een potfilter, dus kan hij ook goed werken.
Een potfilter er bij desnoods om het zweefvuil snel uit te filteren.

Jb Malawi

Ik ben het COMPLEET met Bertus en Jb Malawi eens.
Een betere reden is er simpelweg niet.

Bioloog draait veel stabieler, veel groter filter oppervlakte, meer volume water in totaal.
Als een bioloog goed werkt dan heb je er nauwelijks nog omkijken naar.

Potfilter idd voor zweefvuil en mogelijk bodem drain.

Persoonlijk ben ik fan van het bioloog soort met extra tussenschotten.

Bijkomend voordeel van een bioloog is dat je er ook het een en ander in kwijt kan zodat het uit het zicht van je aquarium is.Veelal natuurlijk de thermostaten.Heb zelf nog een aquarium purifier erin.Ook kan je cattapabladeren in een panty erin doen bijvoorbeeld.
Legio mogelijkheden.

Dat is dan duidelijk.... Het word een bioloog in combinatie met een extern filter.

Aansluitschema-Bioloog-Niraatfilter-versie-c.jpg

In het schema zie ik dat de aanzuiging van het filter geplaatst is in de laatste kamer.
Wanneer je een extra filter plaatst is het dan wijzer om de aanzuiging in de bak te plaatsen?
Dit in verband met het "zweefvuil" wat in de bak zit?

P.S. Catappa en amandelbladeren gooi ik liever in de bak voor het aanzicht.

Ja, die moet je in de bak houden.

Lijkt mij logisch bedacht ook beter om zowel de aanzuiging en uitstroom van het externe pot filter in de bak te houden, zoals in het schema staat verlies je pomp capaciteit omdat je een deel naar het externe filter stuurt plus dat er waarschijnlijk geen zweef vuil in het laatste vak van het bioloog zal zitten, het eerste vak bevat immers een mechanisch filter en zuigt alleen van het oppervlakte aan.

Ja schema vindt ik ook een beetje raar dat je het potfilter in je bioloog aansluit 😉
Beter is om toevoer en afvoer van potfilter in je bak te doen

Silcootje zei:
Ja schema vindt ik ook een beetje raar dat je het potfilter in je bioloog aansluit 😉
Beter is om toevoer en afvoer van potfilter in je bak te doen

Zou het een nitraat filter kunnen zijn?

@ TVP

Dat is inderdaad heel goed mogelijk, echter staat dat er niet bij vermeld en dus gaan we ervan uit dat er een extern filter mee word bedoelt.
Destemeer daar TS om vraagt " Bioloog vs. Extern filter".

Ik heb even de foto vergroot en dan zie je een filterbus wat door de perszijde van de opvoerpomp gevoed word. Ook zie je een inhoud staan van 5L wat bij zulke filters vaak voorkkomt.

Als hierdoor verwarring is onstaan bij TS dat bied ik hierbij mij excuus aan maar tegelijkertijd wil ik ook duidelijk maken dat het niet duidelijk was door degene die het heeft geplaats door het niet te vermelden, des te meer door de vraag van TS.

Vind het nadeel van een externe filter, of althans die ik heb dan, inderdaad dat ik er weinig ander materiaal in kwijt kan. Zaken als turf past er niet.

Dubbel.

Ik lees mee,
Ben van plan om zo meteen een 3m bak te maken.
En zit ook erg te twijfelen of ik een bioloog maak of externe filters neem met een aparte kamer in mijn aquarium voor een warmte wisselaar.
De reden dat een bioloog mij tot nu nog tegen houdt is dat je meer warmte verliest.

Waarom? Ik heb een bioloog van hout. Is goed ge�soleerd hoor

Ik zelf heb spijt dat ik niet voor een bioloog gegaan ben, Heb nu 2 externe filters dus tip ga voor een bioloog.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan