Bioloog zonder gaten boren of een 2e buitenfilter?


Heb eerst de fleece een paar weken geprobeerd en dat is helaas niet de oplossing.

Ik ga nu voor 2 andere filters.

Ik zit te denken aan de eheim 2180 en de aquael ultramax 2000.

De 2180 heeft als voordeel dat de verwarming in het filter zit.
Dan kan de externe verwarming uit de bak.

Lees over beide filters goede recensies, en ook dat beide filters een goede doorstroming hebben.
 
Ik heb ervaring met de eheim 2080 en heb hem al jaren voor mijn quarantaine bak staan, hij is al bijna 10 jaar oud geloof ik maar werkt nog steeds. Enige nadeel wat ik altijd al heb gehad is opstarten ervan, veel lucht wat er blijft komen en soms wil de 2e inlaat niet meteen meewerken maar als die loopt gaat het goed. Ook al verschillende onderdelen vervangen door de jaren heen..
Ook nooit droog weggezet, als ik hem niet gebruik blijft die gewoon gevuld staan soms voor een jaar of 2, wel goed doorspoelen als die weer in gebruik gaat. Heb hem niet vaak nodig maar weet dat die trouw op me staat te wachten😁
 
Er is geen buitenfilter wat in de buurt komt van de capaciteit van een bioloog.

Die externe DIY overloop heb ik ook gehad in het verleden en werkt toch echt een heel stuk minder dan een gat en zwarte kracht.
 
Ik vind dat het wel een aantal maanden kan duren voordat een maxifilter ze werk goed uitvoerd maar dan ben je uiteindelijk met een goed werkende pot bezig,die moet ff een biofilm ontwikkelen erna kleeft het meeste erwel in vast met resultaat het gewenste helder water.
 
Voor een klein aquarium kun je een groot filter nemen, om een beetje in de buurt te komen. Bijvoorbeeld een FX4 op een bak van 80 cm of een FX6 op 100 cm, ik zeg maar wat. De stroming van die filters is zonder probleem een eind terug te schroeven. Je hebt ook van eheim een groot potfilter, ik kom even niet op de naam. Wel duur.

Het zal werken. Alleen is het qua stroomverbruik en waarschijnlijk qua geluid niet zo efficiënt als een DC-opvoerpomp.

Wat voor formaat bak heb jij, waarvoor je deze vraag stelt? 🙃

DIY-overloop is trouwens wel netjes werkend te krijgen, maar het is wat moeilijker dan bij een geboorde overloop vind ik.
Oh whoeps, @CVS had helemaal geen vraag, ik las de post verkeerd. :p Deze en de vorige post van mij mogen weg. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CVS

Terug
Bovenaan