@Marcel,
Ik heb een FX6 op mijn sluierbak gehad en die filterde met de Biohome kit. Ben daar toch redelijk wat nadelen tegen gekomen die met elke potfilter op gaat, maar voor de FX6 meer.
De filterschuim kan veel vuil verzamelen, maar dit zorgt ook voor een ophoping van je afval en bij de FX6 is dat heel veel. Het volume van biologische filtering is iets van 5L dus eigenlijk aan de krappe kant.
Ook het stroom verbruik vond ik hoger dan een losse pomp (Aquamedic 9000L/h doet 38W op 3000L/h) en is een stuk stiller.
2 identieke filters kunnen ook in resonantie gaan draaien en meer lawaai geven. Je verbruik zal ook een stuk hoger zijn dan een zwaardere enkele pomp.
Ik ben naar een soort van "vijver" filter overgestapt om makkelijk het mechanisch filter bij een waterwissel te vervangen en draai die op filterwatten die elke 4 dagen vervangen wordt. Het grove mechanisch vuil moet toch van de bodem opgeheveld worden.
Afgelopen weekend bij de hornbach een 112L Marina gehaald waar ik een 1kamersump van wil maken, echter wel met mechanische filterbak, zandafscheider en een rollermat.
Je hoeft niet perse gaten in je bak te boren voor een sump. Zo heb ik 1,5 jaar gedraaid met goed resultaat echter je hebt redelijk wat pvc buizen nodig die lastiger aan de binnenkant te reinigen te zijn.
Omdat sluiers redelijk wat vuil produceren is net als cichliden zwaar filteren een must en met alleen waterwissels haal ik niet voldoende vuil er uit en streef ik naar een nihil aan mechanisch vuil. Voor planten een nadeel maar voor sluiers is het fijn als de waterkwaliteit zo lang mogelijk lijkt op de waterwissel van 80%.
Mocht je interesse hebben om hier eens een WW bij te wonen (is bij mij groot onderhoud) is een ritje naar Oss voor inspiratie een optie
😉
Het oude overflow-syphon systeem zonder gaten draait nu maar de nieuwe is al geboord in de bak. Isolatie heeft nu even voorrang ipv de sump/rollermat project. Die bouw ik wsss liever zelf ze zijn best duur.
Deze filter die nu draait zal dus vervangen worden maar heb geen planning hiervoor. Ik heb nu een goed werkend systeem maar hobby naar een nieuwe 1kamersump toe.
De nafilter vangt ook de fijnstof uit de media en de loslatende biofilm uit de slangen op dus is er een dubbelle fijnfilter welke ongedierte naar de sump opvangt maar ook tegenhoudt de bak in te gaan. Slakken en planaria raken hierdoor binnen een week ondervoedt bij mij en daar was ik heel snel van af.
mvg, Erik