Bioloog zonder gaten boren of een 2e buitenfilter?


Maar dan nog valt het water er van bovenaf in als ik het zo zie? want dat tweede schot is dicht van onder
Correct.
De overloop kamer is dicht aan de onderkant, anders zou het aquarium leeg lopen bij stroom uitval.
Het schot wat ervoor zit heeft gaten aan de onderkant en een kam die hoger is dan de overloopkamer om zo een bodem afzuiging te bewerkstelligen
 
Wauw, dat is nou een goed doordacht systeem. 👌:)


Neehee.... :ROFLMAO:


Ja je ziet bij een bioloog natuurlijk duidelijker hoe e.e.a. ervoor staat. Maar heb jij (of had jij) ook snel verstopping dan? Dat je er echt wat aan moet gaan doen zeg maar. Want ik laat de potfilters zelf gewoon lopen, lopen en nog eens lopen tot de uitstroom niet voldoende meer is. Mijn nieuwste FX4 bijvoorbeeld draait nu bijna een half jaar en gaat nog prima. Hoeft niet eens voluit te draaien. Andere FX4 is 15 maanden terug voor het laatst opengemaakt, meer om eens te kijken dan dat het nodig was. Idem voor de twee andere potfilters, die draaien al ruim 1,5 jaar onaangeroerd en het werkt. 🙈 Gemiddelde bezetting, geen bijzondere toestanden. Dus die ene keer in de zoveel tijd openmaken is dan best te overleven.
Nee gewoon goed afgekeken
 
twee pompen in serie plaatsen heeft niet zoveel zin qua doorstroming. maar je krijgt wel meer filter oppervlak.
maar dat kan echter ook met een extra pot zonder pomp.

voor meer doorstroming kan je een tweede potfilter beter parallel zetten en ze desgewenst samenvoegen net voordat de retour weer de bak in gaat
of aan beide zijde van je spraybar aansluiten
 
Correct.
De overloop kamer is dicht aan de onderkant, anders zou het aquarium leeg lopen bij stroom uitval.
Het schot wat ervoor zit heeft gaten aan de onderkant en een kam die hoger is dan de overloopkamer om zo een bodem afzuiging te bewerkstelligen
Dus blijft het lood om oud ijzer en heb je geen bodemafzuiging zoals bij een extern filter en stroomt het water vanaf het oppervlak erin
 
Dus blijft het lood om oud ijzer en heb je geen bodemafzuiging zoals bij een extern filter en stroomt het water vanaf het oppervlak erin
Nee, dan heb je niet goed opgelet... Het tweede schot zorgt dat het water onder uit het aquarium bij de overloop komt. De kam is slechts voor nood.
 
Wauw, dat is nou een goed doordacht systeem. 👌:)


Neehee.... :ROFLMAO:


Ja je ziet bij een bioloog natuurlijk duidelijker hoe e.e.a. ervoor staat. Maar heb jij (of had jij) ook snel verstopping dan? Dat je er echt wat aan moet gaan doen zeg maar. Want ik laat de potfilters zelf gewoon lopen, lopen en nog eens lopen tot de uitstroom niet voldoende meer is. Mijn nieuwste FX4 bijvoorbeeld draait nu bijna een half jaar en gaat nog prima. Hoeft niet eens voluit te draaien. Andere FX4 is 15 maanden terug voor het laatst opengemaakt, meer om eens te kijken dan dat het nodig was. Idem voor de twee andere potfilters, die draaien al ruim 1,5 jaar onaangeroerd en het werkt. 🙈 Gemiddelde bezetting, geen bijzondere toestanden. Dus die ene keer in de zoveel tijd openmaken is dan best te overleven.
Ik zou het niet durven om ook de mechanische filtratie zo lang mee te laten gaan... Maar als het inderdaad zo weinig is dat die open hoeft is het geen argument.
 
Nee, dan heb je niet goed opgelet... Het tweede schot zorgt dat het water onder uit het aquarium bij de overloop komt. De kam is slechts voor nood.
Dan heb jij niet goed opgelet:
Correct.
De overloop kamer is dicht aan de onderkant, anders zou het aquarium leeg lopen bij stroom uitval.
Het schot wat ervoor zit heeft gaten aan de onderkant en een kam die hoger is dan de overloopkamer om zo een bodem afzuiging te bewerkstelligen
of ik snap het princiepe niet, dat kan ook
 
Dan heb jij niet goed opgelet:

of ik snap het princiepe niet, dat kan ook
Ik heb wel opgelet hoor! :cool: Je hebt gewoon een standaard overloop, daar plaats je een extra schot voor met aan de onderzijde openingen. Nu loopt het water via die openingen naar de bovenzijde van de overloop. Daarmee komt het water in de bioloog dus vanaf de bodem van het aquarium.
 
Ik zou het niet durven om ook de mechanische filtratie zo lang mee te laten gaan... Maar als het inderdaad zo weinig is dat die open hoeft is het geen argument.
Ligt er misschien ook maar net aan wat jij allemaal in je bak hebt rondzweven, en wat daar evt van in het filter komt. Als er telkens dingen het filterkorfje in verdwijnen, houdt het met die goede stroming wel een keer op. :p Ik heb zelf een netje over de intakes om die reden en probeer geen voer te gebruiken dat de bak door dwarrelt (zinken graag of drijven, anders geef ik het niet). Verder nauwelijks planten, dat scheelt dan weer blaadjes...
 
twee pompen in serie plaatsen heeft niet zoveel zin qua doorstroming. maar je krijgt wel meer filter oppervlak.
maar dat kan echter ook met een extra pot zonder pomp.

voor meer doorstroming kan je een tweede potfilter beter parallel zetten en ze desgewenst samenvoegen net voordat de retour weer de bak in gaat
of aan beide zijde van je spraybar aansluiten
Het gaat met 2 in serie weldegelijk harder stromen.
 
Dan heb jij niet goed opgelet:

of ik snap het princiepe niet, dat kan ook
Blauw is de normale overloop, rood voeg je toe zodat de afvoer van het water op de bodem zit.
Schermafbeelding 2022-09-18 om 17.19.25.png
 
Ook een gebrek aan fijnmazig filtermateriaal helpt niet.

Als ik m’n bioloog de media uitschud om het sediment er uit te krijgen heeft mijn clarisea het er binnen een uur weer uitgefilterd.
We hebben het dan over ongeveer 100-200 micron fleece waarmee alles uitgevangen word
Ik gebruik de standaard schuimmatten die in de zijkant van de mandjes zitten en in het bovenste mandje zit de meegeleverde zwarte mat, daaronder de witte en blauwe matten van fluval.( geen idee hoeveel micron dat is)
De rest van de mandjes zit vol met siporax.

De witte vervangen voor filterwatten heeft geen effect.
 
Een beter/sterker filter geen optie? Ik heb een Eheim 2080 op een 200x60x60. Dat werkt prima hoor. Ligt uiteraard ook aan je bezetting.
Mijn bezetting is ook flink, wil daar ook wel wat aan gaan doen.
Maar wat is een beter/sterker filter?
 
Ik gebruik de standaard schuimmatten die in de zijkant van de mandjes zitten en in het bovenste mandje zit de meegeleverde zwarte mat, daaronder de witte en blauwe matten van fluval.( geen idee hoeveel micron dat is)
De rest van de mandjes zit vol met siporax.

De witte vervangen voor filterwatten heeft geen effect.
Nee die sponzen hebben geen micron aanduiding, enkel PPI.
Maar fleece werkte bij mij beter dan watten om vuil te vangen.
Ik heb zo’n rol van filterschuim.eu besteld en ging best goed.

Weet niet waar je woont?
Maar ik heb anders nog een reststukje over wat je kan proberen.
 
Nee die sponzen hebben geen micron aanduiding, enkel PPI.
Maar fleece werkte bij mij beter dan watten om vuil te vangen.
Ik heb zo’n rol van filterschuim.eu besteld en ging best goed.

Weet niet waar je woont?
Maar ik heb anders nog een reststukje over wat je kan proberen.
Hartje Brabant, dus dat word 'm niet.
Het je toevallig een link van die rol?
 
Als ik alle reacties zo eens lees(waarvoor dank), dan zie ik het toch echt niet zitten om de boel overhoop te halen en over te schakelen naar een bioloog.

Het zal dus een filter erbij worden.
Niet in serie of parallel.
Voor een 2e fluval fx6 heb ik de ruimte niet in de droogkamer(dikke slangen).
Het zal dus een ander filter worden of desnoods 2 nieuwe filters met dunnere slangen.
 
Mijn bezetting is ook flink, wil daar ook wel wat aan gaan doen.
Maar wat is een beter/sterker filter?
Goede vraag. Ik heb ook ooit een Fluval Fx6 op een twee meter bak gehad, maar ik vond dat een verschrikkelijk onding, terwijl alle recensies wel goed zijn.

Ik heb nu dus een Eheim 2080. Daar ben ik wel heel tevreden over. Stroomt lekker door en staat op halve kracht.

Maar goed, ik houd ook wel van een beetje rommel in de bak, in plaats van die kristalheldere aquaria, dus wellicht ben ik hier ook niet de maatstaf in.

Een bioloog is ongetwijfeld beter, maar ik houd niet zo van veel gedoe, geknutsel en gerommel. Een paar slangen, stekker erin en gaan. Eens in de zoveel tijd verschonen, kind kan de was doen.
 
Goede vraag. Ik heb ook ooit een Fluval Fx6 op een twee meter bak gehad, maar ik vond dat een verschrikkelijk onding, terwijl alle recensies wel goed zijn.

Ik heb nu dus een Eheim 2080. Daar ben ik wel heel tevreden over. Stroomt lekker door en staat op halve kracht.

Maar goed, ik houd ook wel van een beetje rommel in de bak, in plaats van die kristalheldere aquaria, dus wellicht ben ik hier ook niet de maatstaf in.

Een bioloog is ongetwijfeld beter, maar ik houd niet zo van veel gedoe, geknutsel en gerommel. Een paar slangen, stekker erin en gaan. Eens in de zoveel tijd verschonen, kind kan de was doen.
Verrassend, aangezien de eheim de helft van de (door de fabrikant) opgegeven capaciteit heeft.
 
Verrassend, aangezien de eheim de helft van de (door de fabrikant) opgegeven capaciteit heeft.
Dat is bij de FX6 niet anders... De opgegeven capaciteit is bij 'wind mee en helling af', zonder vulling, vrijwel geen hoogte verschil en heel korte slangen.
Ga maar uit van 50% van de opgegeven capaciteit.
 
Dat is bij de FX6 niet anders... De opgegeven capaciteit is bij 'wind mee en helling af', zonder vulling, vrijwel geen hoogte verschil en heel korte slangen.
Ga maar uit van 50% van de opgegeven capaciteit.
Klopt, maar ik bedoelde dat de eheim 2080 de helft van de capaciteit heeft ten opzichte van de fluval fx6.

3500L/h voor de fluval
1700L/h voor de eheim
 
Verrassend, aangezien de eheim de helft van de (door de fabrikant) opgegeven capaciteit heeft.
Klopt inderdaad. Verrast mij ook. Ik heb bij de Fx6 toentertijd een extra filter erbij moeten zetten. Bij de Eheim is dat niet nodig.

Soms is/loopt het in de praktijk anders.
 
Nee die sponzen hebben geen micron aanduiding, enkel PPI.
Maar fleece werkte bij mij beter dan watten om vuil te vangen.
Ik heb zo’n rol van filterschuim.eu besteld en ging best goed.

Weet niet waar je woont?
Maar ik heb anders nog een reststukje over wat je kan proberen.
Dat fleece heb ik ook. Prima spul, ook handig om opmaat te kunnen knippen.
 
@Marcel,
Ik heb een FX6 op mijn sluierbak gehad en die filterde met de Biohome kit. Ben daar toch redelijk wat nadelen tegen gekomen die met elke potfilter op gaat, maar voor de FX6 meer.
De filterschuim kan veel vuil verzamelen, maar dit zorgt ook voor een ophoping van je afval en bij de FX6 is dat heel veel. Het volume van biologische filtering is iets van 5L dus eigenlijk aan de krappe kant.
Ook het stroom verbruik vond ik hoger dan een losse pomp (Aquamedic 9000L/h doet 38W op 3000L/h) en is een stuk stiller.
2 identieke filters kunnen ook in resonantie gaan draaien en meer lawaai geven. Je verbruik zal ook een stuk hoger zijn dan een zwaardere enkele pomp.

Ik ben naar een soort van "vijver" filter overgestapt om makkelijk het mechanisch filter bij een waterwissel te vervangen en draai die op filterwatten die elke 4 dagen vervangen wordt. Het grove mechanisch vuil moet toch van de bodem opgeheveld worden.
Afgelopen weekend bij de hornbach een 112L Marina gehaald waar ik een 1kamersump van wil maken, echter wel met mechanische filterbak, zandafscheider en een rollermat.

Je hoeft niet perse gaten in je bak te boren voor een sump. Zo heb ik 1,5 jaar gedraaid met goed resultaat echter je hebt redelijk wat pvc buizen nodig die lastiger aan de binnenkant te reinigen te zijn.
Omdat sluiers redelijk wat vuil produceren is net als cichliden zwaar filteren een must en met alleen waterwissels haal ik niet voldoende vuil er uit en streef ik naar een nihil aan mechanisch vuil. Voor planten een nadeel maar voor sluiers is het fijn als de waterkwaliteit zo lang mogelijk lijkt op de waterwissel van 80%.

Mocht je interesse hebben om hier eens een WW bij te wonen (is bij mij groot onderhoud) is een ritje naar Oss voor inspiratie een optie;)
Het oude overflow-syphon systeem zonder gaten draait nu maar de nieuwe is al geboord in de bak. Isolatie heeft nu even voorrang ipv de sump/rollermat project. Die bouw ik wsss liever zelf ze zijn best duur.

Deze filter die nu draait zal dus vervangen worden maar heb geen planning hiervoor. Ik heb nu een goed werkend systeem maar hobby naar een nieuwe 1kamersump toe.

De nafilter vangt ook de fijnstof uit de media en de loslatende biofilm uit de slangen op dus is er een dubbelle fijnfilter welke ongedierte naar de sump opvangt maar ook tegenhoudt de bak in te gaan. Slakken en planaria raken hierdoor binnen een week ondervoedt bij mij en daar was ik heel snel van af.

mvg, Erik
 

Bijlagen

  • DSC03645.JPG
    DSC03645.JPG
    345.1 KB · Weergaven: 53
  • DSC03664.JPG
    DSC03664.JPG
    307.6 KB · Weergaven: 51
  • DSC03667.JPG
    DSC03667.JPG
    298.2 KB · Weergaven: 55
  • 20210420_154746.jpg
    20210420_154746.jpg
    309.4 KB · Weergaven: 54
  • 20210725_152027.jpg
    20210725_152027.jpg
    125.6 KB · Weergaven: 54
  • 20210725_151540.jpg
    20210725_151540.jpg
    227.7 KB · Weergaven: 64
  • 20210610_104819.jpg
    20210610_104819.jpg
    216.3 KB · Weergaven: 58
  • 20210513_152632.jpg
    20210513_152632.jpg
    223.2 KB · Weergaven: 59
  • 20210420_161559.jpg
    20210420_161559.jpg
    431 KB · Weergaven: 55
  • 20210420_154915.jpg
    20210420_154915.jpg
    357.4 KB · Weergaven: 50
Btw. als je net als ik in de onderste bak siporax over de aanzuigbuis legt en een rollermat dan heb je je sump al af. Ik kies voor een extra mechanisch filtering voordat die een rollermat in gaat. Voor een vakantie periode hoef ik aleen de filterwatten er uit te halen en de deur dicht te trekken.

Vissen in de badkuip en gaten boren is ongeveer 2.5 uur maar met WW en voorbereiding ben je snel 5 uurtjes verder.
 

Bijlagen

  • DSC03629.JPG
    DSC03629.JPG
    242.6 KB · Weergaven: 47
  • DSC03628.JPG
    DSC03628.JPG
    343.7 KB · Weergaven: 46
  • DSC03627.JPG
    DSC03627.JPG
    309.7 KB · Weergaven: 53
  • DSC03626.JPG
    DSC03626.JPG
    335.3 KB · Weergaven: 48
Btw. als je net als ik in de onderste bak siporax over de aanzuigbuis legt en een rollermat dan heb je je sump al af. Ik kies voor een extra mechanisch filtering voordat die een rollermat in gaat. Voor een vakantie periode hoef ik aleen de filterwatten er uit te halen en de deur dicht te trekken.

Vissen in de badkuip en gaten boren is ongeveer 2.5 uur maar met WW en voorbereiding ben je snel 5 uurtjes verder.
Geen idee waar ik allemaal naar zit te kijken op de foto's van deze en de vorige post, ik zie veel PVC, draadjes en slangetjes, dat wil ik iig niet in mijn huiskamer hebben. :oops:
 
Geen idee waar ik allemaal naar zit te kijken op de foto's van deze en de vorige post, ik zie veel PVC, draadjes en slangetjes, dat wil ik iig niet in mijn huiskamer hebben. :oops:
En daarom bestaan diamantboren
 
Op mijn malawi bak van 165*65*60 heb ik momenteel een fluval fx6 staan, wat ik eigenlijk net te weinig vind.

Het liefst plaats ik er een bioloog onder.
Gaten boren is geen optie omdat dan heel de bak leeg moet.

Is het mogelijk om hier een bioloog onder te plaatsen en het leidingwerk dan dus over de rand van de droogkamer te laten lopen?
Zo ja, hoe?

Mocht dit niet gaan dan kan er ook een 2e buitenfilter bij, maar zie dat niet zitten ivm extra techniek in de bak.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Ben je al tot een besluit gekomen?
 

Terug
Bovenaan