Wat is er nieuw

Biomaster 600 vervangen met 850, zin of onzin?

Maapje

Well-known member
Lid geworden
10 oktober 2023
Leeftijd
35
Ik kan tweedehands voor een mooie prijs een biomaster 850 ophalen, ik heb nu een 600 op mijn 350 Liter aquarium. Ik twijfel of het wel nodig is. De waterwaardes zijn prima. Theoretisch zou de 600 genoeg moeten zijn voor 350 Liter. Maar de flow van de 600 is niet helemaal toereikend, daarom draait er nu een wavemaker naast. Ik vind soms dat er veel deeltjes in het water rondzweven, dus misschien niet helemaal helder..
Wat zouden jullie doen?

Ik zou het houden zoals het nu draait, met een wave maker gaan de fijne stofdeeltjes nog meer rondzwerven.

Ik heb ook een biomaster 600 maar de flow valt mij tegen. Ik zit er aan de denken een oase 850 aan te schaffen. Ik heb 400 liter aquarium.

Ik kreeg als tip bij Utaka dat het nieuwe model van de biomasters een andere buis in het voorfilter heeft, waardoor de flow beter zou moeten zijn, je kunt dat onderdeel los kopen. Ik moet het nog installeren maar zal laten weten hoe het bevalt.

Ik kreeg als tip bij Utaka dat het nieuwe model van de biomasters een andere buis in het voorfilter heeft, waardoor de flow beter zou moeten zijn, je kunt dat onderdeel los kopen. Ik moet het nog installeren maar zal laten weten hoe het bevalt.
Ik heb de voorfilter buis onlangs voor de 350T vervangen voor €3.65, het is een grijze buis met aan 4 zijden grotere gaten (i.p.v. transparant en aan 2 kanten kleine gaten)
Mij is verteld dat deze alleen op nieuwe 850 standaard gemonteerd is en niet op de kleinere.
Ik maak het voorfilter sowieso wekelijks schoon dus lastig te beoordelen of de doorstroom beter is.

Laatst bewerkt:
Ik heb momenteel zo n grijze voorfilter buis zonder van die sponsen. Het valt nog tegen...

Ik heb momenteel zo n grijze voorfilter buis zonder van die sponsen. Het valt nog tegen..
Vervuilde slangen hebben ook een grote impact op de flow, ik maak alle slangen/koppelingen elk half jaar schoon, scheelt al gauw 20% maar heb wel behoorlijk lange slangen, vrijwel de volledig meegeleverde lengte.
Zelfs in een lang verleden een 50% flow verlies meegemaakt bij een ander aquarium.

Ik heb ook een biomaster 600 maar de flow valt mij tegen. Ik zit er aan de denken een oase 850 aan te schaffen.
Dan ga je van 1250L/hr naar 1500L/hr, niet heel veel meer flow.
Wel meer filter capaciteit (inhoud)

Probeer flow en filter capaciteit los van elkaar te zien, meer keuze filtermateriaal

Groter is niet altijd beter.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie nuttige reacties.

Ik heb nieuwe slangen geïnstalleerd en de pomp, pompt als nooit tevoren. Nu heb ik eindelijk het idee dat er gefilterd word.

Nogmaals bedankt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan