Biomaster 850 vs Fluval FX6


Romeo

Well-known member
Lid geworden
19 april 2020
Berichten
286
Leeftijd
46
Hoi,
Na n ruim jaar nu een Biomaster 850 te gebruiken op mijn Volga 450 begin ik me toch wat te orienteren naar n tweede of een vervangend filter.
Reden hiervoor is de toch wat tegenstellende performance en nu had ik stiekem gehoopt dat er leden zijn die eerder de overstap van een Oase naar een Fluval filter gemaakt hebben.

Alvast bedankt!
Romeo
 
Waarom kijk je niet eens naar bv een JBL 1902. Prima merk en prima filter in mijn beleving. Van de Oase lees ik vaak problemen met lucht.
 
Het verbruik vd Fluval ben ik me idd bewust van maar wanneer ik er een tweede filter bij zou zetten dan kom ik daar ook aan. Jammergenoeg heeft deze dan weer geen heater aan boord, iets wat ik bij de Biomaster wel weer kan waarderen.

De opmerking vwb de luchtproblemen bij de Biomasters herken ik wel gedeeltelijk maar daar was ik na indraaien wel vanaf. Ik had vooral de 850 wel sterker verwacht eigenlijk, zelfs na de nodige modificaties.

Oase had mijns inziens de slangen wel wat ruimer kunnen maken. Dat zie je bv bij Fluval wel weer terug.

Ik zie bij mijn huidige 850 nu na n week de doorstroming al aardig verminderen en t voorfilter is dan al enorm vervuild. Weet nou niet of dat positief of negatief is eigenlijk.
Snap dat mn meervallen wel redelijke vervuilers zijn maar zo snel al neigen naar dicht slaan? Herkennen anderen dit?
 
Het simpelweg vergelijken van kwantiteit is, denk ik, niet nodig. Kies iets wat past en het meest nodig is op je bak. Bij een kwaliteit vergelijking is het altijd goed om te weten welke issues, of beter tekortkomingen, er een rol spelen. En dus op basis hiervan een keuze te maken.
 
Dat erg snel vervuilen van het voorfilter Biomaster herken ik wel was binnen een week was de opbrengst al goed vermindert
daar heeft de fx 6 minder last van maar ook deze moet zeker bij een flinke bezetting met grote vervuilers ook wel in de gaten worden gehouden qua opbrengst
hier op de 250 moet ik de
Schermafdruk op 2022-09-25 11-34-26.png
om de maand even schoon spoelen anders zie je vuil opbouw in de bak.
voor de rest prima filter
 
Biomassa in een in een standaard jbl stelt ook niets voor sponzen sponzen en nog eens sponzen
Gebleken is dat in sponzen vaak de bacterien beter en meer kunnen huisvesten dan in de moderne filtermedia en vroeger gebruikte men niet anders. Misschien moet je wat vaker ze licht uitspoelen.
 
Het verbruik vd Fluval ben ik me idd bewust van maar wanneer ik er een tweede filter bij zou zetten dan kom ik daar ook aan. Jammergenoeg heeft deze dan weer geen heater aan boord, iets wat ik bij de Biomaster wel weer kan waarderen.

De opmerking vwb de luchtproblemen bij de Biomasters herken ik wel gedeeltelijk maar daar was ik na indraaien wel vanaf. Ik had vooral de 850 wel sterker verwacht eigenlijk, zelfs na de nodige modificaties.

Oase had mijns inziens de slangen wel wat ruimer kunnen maken. Dat zie je bv bij Fluval wel weer terug.

Ik zie bij mijn huidige 850 nu na n week de doorstroming al aardig verminderen en t voorfilter is dan al enorm vervuild. Weet nou niet of dat positief of negatief is eigenlijk.
Snap dat mn meervallen wel redelijke vervuilers zijn maar zo snel al neigen naar dicht slaan? Herkennen anderen dit?
Dat erg snel vervuilen van het voorfilter Biomaster herken ik wel was binnen een week was de opbrengst al goed vermindert
daar heeft de fx 6 minder last van maar ook deze moet zeker bij een flinke bezetting met grote vervuilers ook wel in de gaten worden gehouden qua opbrengst
hier op de 250 moet ik deBekijk bijlage 348807 om de maand even schoon spoelen anders zie je vuil opbouw in de bak.
voor de rest prima filter
Het komt mij voor dat het (te?) snel dichtslibben van het voorfilter toch iets zegt over de kwaliteit van het filter? Namelijk dat het z'n werk doeltreffend doet!
 
Het komt mij voor dat het (te?) snel dichtslibben van het voorfilter toch iets zegt over de kwaliteit van het filter? Namelijk dat het z'n werk doeltreffend doet!

Die conclusie trok ik ook idd maar ik ben vooralsnog ook niet heel tevreden over de doorstroming die de 850 biedt. Ik zoek daarom de ervaringen van mensen die met zowel de Fluval als de Biomaster gewerkt hebben.

Als ik nu na n week ongeveer de stroming zie verminderen dan is t voorfilter al zo vervuild dat hij soms nauwelijks nog wat door laat. Ik vind dat niet heel prettig werken eigenlijk.
 
Die conclusie trok ik ook idd maar ik ben vooralsnog ook niet heel tevreden over de doorstroming die de 850 biedt. Ik zoek daarom de ervaringen van mensen die met zowel de Fluval als de Biomaster gewerkt hebben.

Als ik nu na n week ongeveer de stroming zie verminderen dan is t voorfilter al zo vervuild dat hij soms nauwelijks nog wat door laat. Ik vind dat niet heel prettig werken eigenlijk.
Een filter moet filteren! En dat doe hij! Maar de conclusie is dus dat je filter te veel vuil opneemt? Dan zou je kunnen kijken waarom dat zo is. Welke vervuiling is het? Als het al vervuiling is? Zit je aanzuiging niet te laag bijvoorbeeld? Of is er sprake van zweefvuil door een juist te sterke stroming?
 
Gebleken is dat in sponzen vaak de bacterien beter en meer kunnen huisvesten dan in de moderne filtermedia en vroeger gebruikte men niet anders. Misschien moet je wat vaker ze licht uitspoelen.
Sterker nog filter watten en actieve kool en dat was het bij ons eerste aquarium
En vlak voor de vacantie de bak volledig leeg grind spoelen bak poetsen boel weer terug en vullen en klaar.
Gaf zover ik me kan herinneren nooit problemen
En nu :eek:
 
Sterker nog filter watten en actieve kool en dat was het bij ons eerste aquarium
En vlak voor de vacantie de bak volledig leeg grind spoelen bak poetsen boel weer terug en vullen en klaar.
Gaf zover ik me kan herinneren nooit problemen
En nu :eek:
Ja de commerciele bedrijven wil een graantje meepikken van zgn nieuwe materialen maar ja net als met alles wil dat niet zeggen dat dit beter werkt.
 
Een filter moet filteren! En dat doe hij! Maar de conclusie is dus dat je filter te veel vuil opneemt? Dan zou je kunnen kijken waarom dat zo is. Welke vervuiling is het? Als het al vervuiling is? Zit je aanzuiging niet te laag bijvoorbeeld? Of is er sprake van zweefvuil door een juist te sterke stroming?

Aanzuig zit wel vlak boven de bodem idd.. is dat volgens jou niet de bedoeling? En ja.. er is wel sprake van zweefvuil idd want echt spatzuiver qua helderheid is hij nooit geweest.
Ik heb een enorm stuk hout in de bak en er hangen drie wavemakers in de bak om de stroming daar omheen te waarborgen.
 
Ik heb t grofste materiaal al in mijn voorfilter eigenlijk. De bruin/rode sponzen.
 
Ik vind lavasteentjes hier wel goed, daar blijft het water doorstromen, als ik het begrijp veranderen je sponsen in dichtgeslipt en trekken ze zich samen waardoor het helemaal dicht gaat.
Dat heb je bij lava bv niet en als je het reinigt kun je het binnenste er niet uitknijpen zoals het bij spons wel het geval is.
Als ik al voorfilter dan met dit
16641177463291142310208.jpg
met het standaardsponsje of met filterwatten, dat is "desnoods" dagelijks in enkele minuten gefixt en kan je pot langzaam maar ZEKER biologische filterwerking op zich nemen en zo ook de hele bak
 
Aanzuig zit wel vlak boven de bodem idd.. is dat volgens jou niet de bedoeling? En ja.. er is wel sprake van zweefvuil idd want echt spatzuiver qua helderheid is hij nooit geweest.
Ik heb een enorm stuk hout in de bak en er hangen drie wavemakers in de bak om de stroming daar omheen te waarborgen.
Door een te lage aanzuiging en een flinke stroming ben je min of meer je bodem aan het opzuigen. En dat lijkt me niet de bedoeling. Overigens, drie wave makers? Ik weet nooit, maar dat is gewoon mijn mening, wat het nut van een sterkere stroming in een aquarium is. Zorg voor een effectieve waterdistributie, dat lijkt mij meer dan voldoende.
 
WOw Verschil tussen biologisch en mechanisch wou ik zeggen(of zuig je wel je bodem op, nee tochšŸ˜€) dat is dat bio of bacteriologisch in staat is om het op te lossen! En mechanisch het slechts tegenhoud.
En ertussen zijn wij de ,middenweg.
 
Nou dat was/is de issue want door t enorme stuk hout had ik wat last van stilstaand water. Dat is nu verholpen en ik kan t vooral goed zien aan de verspreiding van de co2. Ook zie ik nu iig geen vuil meer ophopen hier en daar.
Dat ik mn bodem opzuig lijkt me wat sterk maar soms liggen er wat uitwerpselen naast of in de buurt van de aanzuig en zeker wanneer t voorfilter verzadigd is, worden die niet meer opgezogen. Zo gauw gaat t achteruit.
Nu heb ik de interval wel aardig door hoor want met 1x per week schoonmaken blijft t wel acceptabel maar ik vind t gewoon niet fijn op deze manier.
 
Zoals Wikipedia al aangeeft: "Een trillend voorwerp kan een ander voorwerp in trilling brengen, doordat de trillingen via een tussenstof worden doorgegeven."
Nou ja, dan moet iets wat resoneert toch wel te verhelpen zijn? En kan jij er weer naast verder slapen! ;)
 
Bij een potfilter is het niet direkt de bedoeling om grondvuil op te zuigen denk ik. Ze zijn meer specifiek ontworpen voor biologische filtering waar een relatief klein mechanisch voorfilter noodzakelijk voor is.
Dat mag je hevelen met een klok of een HOB daarvoor aanpassen. Als je aanzuigkorf wat hoger is zuigt hij het klein zwevend vuil op welke je filtermedia dus ook niet kan afbreken waar het schuim voor nodig is om deze te vangen. En zal je minder snel je potfilters hoeven te reinigen.

Ik heb de 1902 gehad maar heel snel op marktplaats gezet door een zoemend rotor geluid die de dealer en distributeur er niet uit kregen.
De FX6 heeft een spoeling die vanaf ca 270L bak kan bedienen maar bij 500L wordt dit vrij rustig en goed voor sluierstaarten.Echter het debiet zal ook langzaam minder worden nav vervuilingsgraad. Ook deze filter was niet echt makkelijk in onderhoud omdat je de media uit je filter moet tillen om het schuim te verwijderen en te spoelen.Het makkelikste in de badkuip= Niet ideaal omdat je het risico loopt op verstopping in de platte syphon onder je badkuip door zand oid. Pompvermogen staat ook niet in verhouding met een 9000L/H pomp op 3000L/h ingesteld:38W. Let wel: 24 uur per dag in bedrijf!

De 1902 heeft de biologische media ook bovenin dus moet je die er ook eerst uit tillen maar die kan makkelijk in een emmer vertoeven met bakwater dus iets makkelijker te onderhouden itt FX6 en wat beter sukkelprof ivm lekkage door verkeerde kraanbediening op de deksel met afkoppellen bij de FX6. Je moet daar wel opletten de goede volgorde aan te houden!

Maar eigenlijk zijn dit beide vuilverzamelaars en een ideale basis voor een slakkenbak.
Mocht je eens de kosten voor een extra filter vs sump (+verkoop van je potfilter) op maken dan kom je waarschijnlijk met je vervuilingsfactor beter uit met een meer open systeem mbt onderhoud.
En hoe makkelijker je onderhoud des te vaker je het bij zal gaan houden en dat is weer goed voor je visjes.

Echter een sump opzetten is ook een klusje welke best wat moeite kost. Vooral met grote vervuilers is een mechanische filter niet echt makkelijk te realiseren icm normaal onderhoudschema.

mvg, Erik
 
Ik vind lavasteentjes hier wel goed, daar blijft het water doorstromen, als ik het begrijp veranderen je sponsen in dichtgeslipt en trekken ze zich samen waardoor het helemaal dicht gaat.
Dat heb je bij lava bv niet en als je het reinigt kun je het binnenste er niet uitknijpen zoals het bij spons wel het geval is.
Als ik al voorfilter dan met ditBekijk bijlage 348816met het standaardsponsje of met filterwatten, dat is "desnoods" dagelijks in enkele minuten gefixt en kan je pot langzaam maar ZEKER biologische filterwerking op zich nemen en zo ook de hele bak

Ik weet niet zeker of deze methode zou werken in een biomaster want t voorfilter is zo opgezet dat de sponzen om een buis gaan en die druk je een koker in. Vullen met lavasteentjes zou in theorie kunnen maar dan is t wel n gepriegel om de buis erin te krijgen vermoed ik.
 
Zoals Wikipedia al aangeeft: "Een trillend voorwerp kan een ander voorwerp in trilling brengen, doordat de trillingen via een tussenstof worden doorgegeven."
Nou ja, dan moet iets wat resoneert toch wel te verhelpen zijn? En kan jij er weer naast verder slapen! ;)
Je moet me niet trillen broer
 
Maar die xl 2252 doet wel het hele ding.
Dan houden we geen gezeur meer over , wat ook een ding kan zijn, maar voor mij hopenlijk nooit meeršŸ˜“
 
Ik had 2 jaar geleden een Jumbo garnalenfilter voor mijn FX6 gemaakt. Bleek dat die nog eens best veel water vasthoudt als je die er uit wilde halen maar dat er ook slakjes in gingen wonen en uiteindelijk klem kwamen te zitten in het schuim.
Een mediazakje had ik er later ook overheen getrokken om de kuit uit mijn FX6 te weren. Heb ooit eens een diamantzalmpje van 15mm gevonden in een JBL filter tijdens uitspoelen is toch even schrikken. Wel een leuke aanwinst trouwens.

Het onderhouden van een binnen filter is ook een natte bezigheid hoor.
 

Bijlagen

  • DSC03431.JPG
    DSC03431.JPG
    164 KB · Weergaven: 39
  • DSC03500.JPG
    DSC03500.JPG
    189.4 KB · Weergaven: 40
Gaaf hoor!
Op hoeveel liter water draait die FX6 Erik?
En voldoet hij aan je verwachtingen?
 
Hij draaide dus eerst op 270L en later op 530L.
Was geen succes. Ook met Biohome set of vol met fijnschuim als media lukte niet lekker. De buitenfilterschuim verstopt vrij snel bij sluiers en de 5L media is te krap.
UItspoelen is een bende die je in de badkuip moet doen en dan wordt de FX6 toch best zwaar. Beter zwenkwieltjes er onder plaatsen voor planten oid.
Ook wasmachine dempers er onder geplaatst wordt hij wel rustig van en zwarte spiraalslangen voor vijvers. Die moeten wel verwarmd worden bij montage anders gaan ze lekken.

Later naar kunstof bakken gegaan. Dat werkt wel maar wil nu een extra matterroller na de mechanische filtratie gaan inbouwen en mis inbouwhoogte dus een 112L hornbach aquariumbak gekocht voor een 1 kamer sump.

Een aquarium filter is enkel maar een mechanische filter, biologisch en een opvoerpomp dus hoeft het ook niet erg moeilijk te zijn IMO.
Voor zoetwater dan...

JBL mandje is bij mij in 4 dagen verstopt met vuil:
 

Bijlagen

  • DSC03626.JPG
    DSC03626.JPG
    335.3 KB · Weergaven: 41
Een paar generaties verder...

De bakken werken wel maar worden er uit gefaseerd. Reden is dat ik per 4 dagen een Waterwissel moet doen en de watten moet vervangen. Hierdoor wordt het lastig om bijvoorbeeld op vakantie te gaan. Een rollermat zou je zo op de laatste foto er op kunnen zetten en dan heb je al een sump die werkt. Over de aanzuigbuis zakken met siporax oid heb ik er nu op liggen.
 

Bijlagen

  • DSC03506.JPG
    DSC03506.JPG
    190.6 KB · Weergaven: 49
  • 20210420_154915.jpg
    20210420_154915.jpg
    357.4 KB · Weergaven: 52
  • 20210420_161559.jpg
    20210420_161559.jpg
    431 KB · Weergaven: 49
  • 20210610_104819.jpg
    20210610_104819.jpg
    216.3 KB · Weergaven: 53
  • 20210725_151439.jpg
    20210725_151439.jpg
    160.1 KB · Weergaven: 53
  • 20210725_151540.jpg
    20210725_151540.jpg
    227.7 KB · Weergaven: 52

Terug
Bovenaan