biomaster 850


sanniepep

Member
Lid geworden
14 januari 2022
Berichten
6
Leeftijd
51
Hallo,

ik heb sinds een aantal weken een aquarium de

Eheim Incpiria 430

met de biomaster 850 pomp.
er is een spraybar in gemaakt in de lengte van de bak maar niet tot einde bak. Bak is 1.30m lang.
Nu maakt de pomp soms een soort van geluid, ik denk ontluchting en soms gooit hij dan via de spraybar een soort zwevende stof uit.
Is dit normaal of niet? Het is mijn eerste aquarium.

Ook merk ik dat er nu alg op de stenen komen. Nog niet op de planten.

Ook heb ikgeprobeerd om van eheim de luchtpomp erin te plaatsen maar wat een kabaal. Niet zozeer van de pomp maar van de luchtstroming uit de balletjes.
 
Vermoedelijk blaast je filter af en toe een bel lucht uit. Een gekend probleem bij die Biomasters? Een luchtpomp is niet noodzakelijk bij een aquarium dat in balans is. Het kan zelfs nadelig werken.
 
Waarschijnlijk zit er wat lucht in je filter. Ik heb zelf ook de biomaster 850 en als er lucht inzit na bijvoorbeeld het reinigen van het voorfilter, dan hou ik het filter even een beetje scheef om de lucht te helpen ontsnappen. Als er nog lucht inzit zal de pomp wat meer herrie maken, maar daarna moet het snel minder worden.
Het zweefde stofje dat je zag is denk ik een stukje biofilm uit het filter of uit de slang dat is losgeraakt. Dit kan met een luchtbel meekomen of als je het filter aanzet nadat je bijvoorbeeld het voorfilter heb schoongemaakt. Biofilm kan geen enkel kwaad, de zwevende delen worden vanzelf weer het filter ingezogen.
 
Ik herken dit van de periode dat mijn 850 ook net nieuw was. Dit wordt naar verloop van tijd minder en minder.
Ik vond de resonantie destijds ook erg hinderlijk en dat wist ik enorm te verminderen door t filter op een stuk schuim te zetten.

Succes ermee!
 
Is het een kortstondig geluid wat klinkt alsof er valse lucht word aangezogen wat je zo nu en dan hoort?
Mijn Biomaster doet dat namelijk, ergens in het systeem word lucht aangezogen om de ong. 10 minuten. Het hoopt zich merkwaardig genoeg niet op in het filter. Ik heb alles al een keer vervangen onder garantie, maar dit fenomeen blijft zich voordoen.
 
Ik had dat in het begin ook, nu is t weg en zijn er in huis inmiddels andere (zachte) geluiden die t overtreffen. Ik ben er blij mee al zou ik me nog ns bedenken wanneer ik ooit weer een nieuw filter zou kopen.
 

Terug
Bovenaan