biomaster of fluval fx 6


K

koraalduivel1974

Guest
Hallo allemaal,

Nu ik bijna klaar ben om te starten zit ik nog met laatste zoektocht. Welk filter zal ik het beste kopen?

Ik zit zelf steeds te twijfelen tussen de fluval fx 6 en de biomaster 850. Het is voor een aquarium van 250 x 50 x 70 dus ongeveer 850 liter.

Misschien hebben jullie nog wel betere ideeën. Graag jullie advies.
 
Hangt af van de bezetting. Zou zelf voor een fluval fx 6 gaan
De biomaster 850 zou ik zelf buiten beschouwing laten gezien de opbouw en de slechte ervaringen met de 350 oa gauw vervuilt weinig opbrengst waardes zoals opgeven worden nauwelijks gehaald.
Of overwegen om twee filters op dit formaat bak te zetten bv 2 eheim 2078
 
Dankjewel voor de reacties. Ik wil bewust geen bioloog op dit moment. Dan wordt de keuze dus toch een fluval fx 6.
 
Ik denk dat 1 filter te weinig is. Ga meteen voor 2 filters! Als je je verder verdiept in de fluval wordt aangegeven dat ie maar geschikt is voor ong 500 ltr dus eentje is te weinig. Of je gaat voor een plantenbak met weinig vissen, dan heb ik niks gezegd.
 
800liter ga je niet redden met een fluval FX6 te weinig biomassa van 5Kg of 5liter met aftrek van de sponsen en dat is te weinig voor 800liter.
Zou beter zijn om 2x 2080 of de 1200xl erop te zetten dan heb je 2x6liter/kg biomassa en dat is 12kg/12liter een bak van 2.50meter gaat de fluval FX6 ook niet goed overbruggen dus heb je 2 filters nodig. of je moet met powerheads gaan werken maar dan kom je biomassa met 1 filter te kort.
De enigste filter die dan in de buurt komt is de Eheim 1500xl classic met 7liter/kg biomassa inhoud met aftrek van de sponsen.

Oase Biomaster niet aan beginnen deze geven veel minder debiet als opgegeven + de 850 heeft maar max 6liter/kg aan biomassa dat je kwijt kan dus te weinig 2x een biomaster zou kunnen maar hoor links en rechts negatieve ervaringen zoals meer geluid als een eheimen matige debiet opbrengst.. de 1200xl/1500xl van eheim geeft stukken meer debiet in de praktijk.
De Fluval FX5/6 hebben beide een aftapkraan die nog welk eens wil gaan lekken en kan afbreken bij gebruik ervan, 1200xl heeft wieltjes en af neembare adapter dat reinigen veel makkelijker maakt + de service van eheim is 10x beter en makkelijk aan onderdelen te komen zoals rubbere pakkingen, Service van fluval is om te janken en onderdelen zijn slecht leverbaar.
Zomaar een hint..


.
 
Laatst bewerkt:
dankjewel. ik ga nu direct even zoeken op de 1200 xl
 
1611073330917.png

dit is de tetra 1200 plus. dan is wellicht 2 x deze ook goed. Met deze pomp heb ik heel goede ervaringen. Desnoods een stromingspomp toevoegen maar dat is natuurlijk eenvoudig. de Eheim is wel prijzig als je daar 2 moet van hebben.
 
Bekijk bijlage 316984
dit is de tetra 1200 plus. Dan is wellicht 2 x deze ook goed. Met deze pomp heb ik heel goede ervaringen. Desnoods een stromingspomp toevoegen maar dat is natuurlijk eenvoudig. de Eheim is wel prijzig als je daar 2 moet van hebben. aanvullend hierop... Ik heb er zelfs al 2 in huis dus dan wordt het al veel goedkoper. Mijn zoon een tetra 800 kopen en de andere even onderdeel bijbestellen.

Weet iemand misschien waar ik een beugeltje kan kopen om de motor mee vast te zetten? Die aan de filterpot zit bedoel ik.
 

Terug
Bovenaan