Wat is er nieuw

Biorb 30 liter bewoners

• Onderwerp starter Onderwerp starter Marit85
  • Startdatum Startdatum
M

Marit85

Guest
ik heb een tijd geleden een 2ehands biorb 30 liter gekocht en daar toen 2 goudvisjes en een appelslak in gehad. Inmiddels ben ik er achtergekomen dat dit veel te weinig ruimte is geweest voor deze vissen. Als ik dit eerder had geweten had ik dit uiteraard niet gedaan!
Vandaag is de laatste goudvis overleden en ik zou graag iets nieuws bij mijn appelslak willen plaatsen. Maar deze keer wel diervriendelijk!
Is het mogelijk om hier 1 Kempvis bij te plaatsen of is dat ook zielig? En anders garnaaltjes? Die hebben minder ruimte nodig had ik begrepen? Dan heb ik alleen de volgende vraag, moeten er levende planten bij de garnalen of kan je ze ook gewoon met speciaal voer voeren?
Sorry ik ben een aquarium leek, maar wel begaan bij het welzijn van dieren. Daarom graag jullie advies!

hoi marit

heb je iets meer info over de biorb zit er bij een thermostaat in ?

Goedemorgen Marit.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een grotere bak, minimaal 80 cm. Je hebt dan meer keuze en voor vissen is het beter. En wat betreft planten, puur natuur is altijd goed. Zoals mos op hout binden met vissers draad.

Ja de bak heb ik inderdaad al. Ik heb er ook een verwarmingselement bij gekocht en nieuwe bodembedekking. Ik laat de bak sowieso eerst nog 3 a 4 weken staan met alleen de appelslak en nieuwe (echte) plantjes erin en zal strips kopen om alles te meten. Ik denk dat het dan dus alleen wat garnaaltjes gaan worden. Wat volgens mij ook gewoon super leuk is voor mijn zoontje.
Ik beloof plechtig er geen vissen meer in te doen met de wetenschap die ik nu heb dat dit veeeeeel te klein is en dus zielig!

Strips is een beetje zonde van je geld en je kan beter druppeltesten kopen. Garnaaltjes zijn voor de kids ook erg leuk.

Ja de bak heb ik inderdaad al. Ik heb er ook een verwarmingselement bij gekocht en nieuwe bodembedekking. Ik laat de bak sowieso eerst nog 3 a 4 weken staan met alleen de appelslak en nieuwe (echte) plantjes erin en zal strips kopen om alles te meten. Ik denk dat het dan dus alleen wat garnaaltjes gaan worden. Wat volgens mij ook gewoon super leuk is voor mijn zoontje.
Ik beloof plechtig er geen vissen meer in te doen met de wetenschap die ik nu heb dat dit veeeeeel te klein is en dus zielig!
Hou er bij garnalen wel rekening mee dat de garnalen in het filter kunnen kruipen.

Een beeld van mijn 30 liter garnalen bakje.
*Edit* Op marktplaats kun je garnalen vinden voor €0,50.

Bijlagen

• 20200613_201707_compress38.jpg
    20200613_201707_compress38.jpg
    239.4 KB · Weergaven: 125
Laatst bewerkt:
Een biorb met alleen garnaaltjes en een slak kan natuurlijk prima, al zou een betta met de slak ook wel moeten kunnen maar dan geen garnaaltjes. Een betta is ook hartstikke leuk voor kinderen het zijn namelijk nieuwsgierige vissen met een eigen karakter.

En je moet inderdaad gewoon echte planten toevoegen. Niet als voedsel, maar gewoon als onderdeel van de natuurcyclus. Daarnaast stellen de garnalen het ook op prijs!

De ene betta kan inderdaad prima met garnaaltjes, de ander heeft binnen no-time je hele groep als buffet genuttigd

Een aquariumpje zonder vissen kan ook heel leuk zijn, hoor.
Je zou zelfs kunnen overwegen er een koppel dwergkreeftjes (Cambarellus diminutus of C. patzcuarenzis) bij te zetten, maar dan kies je liever voor Caridina-garnalen dan de kleinere Neocaridina-soorten. Zo kun je toch een kleurrijk en beweeglijk bestand houden.

Maar met één Betta splendens (siamese kempvis) kan ook, alleen, of er dan garnalen bij kunnen hangt van het individuele karakter van de kempvis af.
Ik zou het dan eerst met 3 garnalen proberen, en er pas als dit een maandje goed gaat er meer bij zetten.

Er is ook een (zeer) klein aantal soorten "dwergvisjes" die in zo'n nanobakje gehouden kunnen worden als schooltje.
Voorbeelden zijn Boraras brigittae, B. maculatus, B. merah, Celestichthys erythromicron en Girardinus metallicus.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan