Biotoop / Rotsen met stenen- Welke dwerchicliden zijn het beste?


M

Marcus72

Guest
Beste iedereen,

Ik ben een groentje op het gebied van Aquaria. Ik heb me wel flink zitten inlezen over hoe en wat, en wat er allemaal mogelijk is.

Nu wil ik een aquarium gaan kopen met de afmetingen 80-35-54 cm (rond de 135L) met daarin een biotoop rotsformatie met stenen.

Ik wil wel iets van planten erin gaan zetten maar zeker niet veel planten die men vaak ziet in andere aquaria.

Ik ben er achter gekomen dat Malawi chicliden hierbij het beste zouden passen, alleen daar is mijn aquarium te klein voor daarom dacht ik eraan om dwerg chicliden te gaan kopen.

Alleen; houden dwergchicliden niet juist van veel planten? zijn dwergchicliden in mijn geval een goed idee?

Zijn er i.p.v. dwergchicliden andere vissoorten die een acuascape preferen van vooral rotsen en stenen?

Kunnen jullie mij hierin adviseren?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties!

Gr
Patrick
 
Dwergcichliden (De meesten in ieder geval) houden van een bak met een zandbodem en veel verstopplekken. Het zou kunnen werken, maar ik denk niet dat ze dat fijn zouden vinden, omdat ze ook van donkere bakken houden.

Ik denk dat Tanganyika cichliden het beste zijn voor jouw bak. Ik geloof dat er wel een paar Julidochromis soorten zijn die in 80cm passen, misschien ook samen met slakkenhuiscichlides.
 
Dwergcichliden (De meesten in ieder geval) houden van een bak met een zandbodem en veel verstopplekken. Het zou kunnen werken, maar ik denk niet dat ze dat fijn zouden vinden, omdat ze ook van donkere bakken houden.

Ik denk dat Tanganyika cichliden het beste zijn voor jouw bak. Ik geloof dat er wel een paar Julidochromis soorten zijn die in 80cm passen, misschien ook samen met slakkenhuiscichlides.

Bedankt voor je reactie! Het is wel de bedoeling dat mijn bak donker wordt.
 
Er komt ook grind met zand erin te liggen.

Ik heb ook wel eens gelezen dat het onderhoud van een chicliden aquarium meer werk vergt dan een "traditioneel" aquarium.
Is dat waar?
 
Hoeveel Tanganyka vissen zou ik in totaliteit kwijt kunnen in een bak met afmeting 80-35-54?

Wederom bedankt voor de reactie!
 
En laten we ze dan cichliden noemen. Zonder die h als tweede letter. Er zijn trouwens ook mooie vissen uit het geslacht badis. En een mooi koppel Discrossus filamentosus zou ook een optie zijn. Maar de al eerder genoemde Julidochromissoorten zijn ook erg mooi. Verdiep je er goed in voordat je wat aanschaft.

Hobbygroet Jos Hut
 
"Verdiep je er goed in voordat je wat aanschaft."

Inderdaad !!!

Er zijn heel veel verschillende cichliden van allerlei formaten en uit allerlei natuurlijke omgevingen (biotopen).
Daarvan zijn er veel vrij moeilijk te houden en sommige wat makkelijker.

Een cichlidenaquarium vraagt niet persé meer verzorging dan een 'gewoon' aquarium, wanneer er eenmaal voor is gezorgd dat daarin de omstandigheden zijn gecreëerd die de vissen vereisen. Maar die omstandigheden (temperatuur, zuurgraad, waterhardheid, inrichting) zijn voor elke cichlidesoort weer anders.
Daarom is het belangrijk vooraf zoveel mogelijk informatie te verzamelen over de in de handel beschikbare soorten en de eisen die deze aan het aquarium stellen.


Bij 'dwergcichliden' wordt meestal vooral gedacht aan soorten uit de familie Apistogramma, uit Zuid-Amerika.
In het algemeen wensen die zacht, wat zuur water. De ene soort is wat dit betreft gevoeliger dan de andere. De temperatuur is per soort verschillend, afhankelijk van de plaats waar de vissen in de natuur voorkomen.
In het algemeen hebben die schuilplekken nodig door het plaatsen van hout en gedroogde bladeren, het is niet echt nodig veel planten te plaatsen maar die bieden wel extra schuilplaatsen (en persoonlijk vind ik dat een meer natuurlijke 'look' geven aan het aquarium, hoewel in de èchte natuur vaak niet heel veel planten voorkomen).

Voor de Badis- en Dicrossus-soorten die Jos noemt geldt ongeveer hetzelfde, behalve die in de vrije natuur vaak meer planten om zich heen hebben.
Dat geldt ook voor Nannacara- en Laetacara-soorten.

Ook in de West-Afrikaanse rivieren (bv. Congo en Niger) komen ook verschillende kleinblijvende cichlidesoorten voor, waarvan met name Pelvicachromis-soorten (kersenbuikcichliden) en Anomalochromis thomasi regelmatig in de handel te vinden zijn. De eisen zijn vergelijkbaar met Apistogramma-, Dicrossus- en Badis-soorten, liefst met een ruime beplanting.

Heel andere eisen stellen cichliden uit de grote Afrikaanse meren, met name Lake Tanganyika en Lake Malawi, waarvan sommige ook wel in een wat kleiner aquarium (sorry, maar daaronder valt een 80 cm.-bak hier).
Die zwemmen juist graag in harder water. En planten kennen die in hun natuurlijke omgeving nauwelijks, ze zien graag veel stenen in het aquarium met een enkele tak. Zeer schaarse beplanting mag, maar hoeft niet. Wel belangrijk is algengroei op de stenen, de zogenaamde 'Aufwuchs'. Daar halen ze hun eten vandaan.


Nou is het leuk je aan te raden veel te lezen, maar dan moet je de juiste informatie natuurlijk wèl kunnen vinden.
Op dit forum is sowieso al heel wat te vinden, en een groot voordeel is dat mensen hier schrijven om hobbygenoten te helpen zonder dat ze iets willen verkopen. Om alles wat hier over kleinere cichliden is geschreven heb je al wel een paar weken nodig.
Maar er zijn meer websites waarop goede en bruikbare informatie te vinden is. Mijn tip om mee te beginnen is Aquavisie.retry.org, die heeft ook een zoekfunctie waarmee je kunt uitvinden welke soorten voor jou interessant kunnen zijn. Ook op seriouslyfish.com is heel goede informatie (wel Engelstalig) te vinden.
En natuurlijk kun je vervolgens op Google heel veel leuke plaatjes zijn van de vissen die jou interesseren!

Mocht je een soort ontdekken die je interessant vindt, schroom dan niet dat hier te melden en te vragen naar vde ervaringen van anderen met die soort!
We zijn hier om jou te helpen.


Misschien dan nog een paar persoonlijke tips.

Over Afrikaanse cichliden weet ik te weinig om soorten te noemen, behalve dan Anomalochromis thomasi. Een aan te raden soort!
Veel Pelvicachromissoorten zijn erg mooi en niet al te moeilijk, maar ik zou die toch niet aanraden. Ze kweken namelijk beduidend sneller dan konijnen of muizen, wat gelijk ook de reden is waarom je niet van de jongen af komt.
Ook met Badis-soorten heb ik geen enkele ervaring, dus zwijg ik daar beter over.

Dicrossus filamentosus lijkt me een interessante optie. Apistogramma cacatuoides kan ook prima, net als A. borellii mits je geen al te drukke bijsoorten houdt.
Mikrogeophagus ramirezi (antennebaars) wordt heel veel aangeboden, maar die zou ik niet aanraden omdat ze (mede door inteelt) nogal gevoelig zijn voor de waterkwaliteit; neef M. altispinosus (boliviaanse antennebaars) is wat dat betreft een beter idee.

En er zijn natuurlijk ook andere kleurrijke vissen dan cichliden.
Ik noem dan maar even Betta splendens (siamese kempvis, pas op: ook niet héél makkelijk), Trichopodus leeri (diamantgoerami) of Tateurndina ocellicauda (pauwooggrondel).

Maar welke leuke / mooie / interessante vis je ook vindt: zoek er info over op !!!
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan