Zoals verteld in mijn voorstel-topic ben ik fan van de cichliden uit het Tanganyikameer. Ik ben in 2013 overgestapt van een plantenbak naar een bak zonder planten. De hoofdvissen zijn een groep Cyphotilipia gibberosa "Blue Zaire Mikula". Begonnen met een groep van 16 F1 (nakweek van wildvang) en inmiddels 8 vrouwen uit die groep geselecteerd en een wildvang man toegevoegd.
Ruim 4 jaar hebben zij gezeten in een 200x80x70cm bak. Hieronder 2 filmpjes, de eerste van de bouw van dit aquarium en de tweede van de vissen destijds.
Vanwege een verhuizing en daardoor meer ruimte heb ik op 27 september 2017 een nieuwe bak laten bouwen.
Over de bak (gebouwd door Franky / Aqua Blue Zaire)
300x80x75cm,
Waterhoogte circa 65cm
Bruto 1560 liter water (excl. bioloog)
15mm glasdikte
Optic white voorruit
Overloop met 2 gaten, voor een hoofd en noodoverloop
De overloop fungeert ook als droog/nat filter (of trickle filter) met bioballen en een lage waterstand.
Filtering
De bioloog die ik gebruik had ik onder de 2 meter bak staan. Hierop was hij wat overkill volgens mij maar voor de 3 meter is hij precies goed denk ik.
Afmetingen bioloog: 120x60x40cm
Filtermaterialen bestaan uit Oesterschepen, Alfagrog, Matala matten en witte watten.
Opvoerpomp: Kinshi 8.000 l/u
Als extra mechanisch filter gebruik ik een Eheim 2260.
Optic white vs normaal glas
Normaal glas
Optic white
Kijk je door de kopse kant van normaal glas dan is dat donker groen. Hieronder het verschil met een optic white ruit (beide 15mm) waarbij je kan zien dat de optic white ruit veel helderder is. Ik ben erg benieuwd of ik straks verschil ga zien tussen mijn huidige bak met 12mm dikke normale voorruit en deze nieuwe bak met 15mm optic white ruit.
Bakkie met onderstel
Visbestand
10 x Cyphotilapia gibberosa Blue Zaire "Mikula" (2 wildvang mannen en 8 onverwante F1 vrouwen
7 x Synodontis granulosus
9 x Altolamprologus compressiceps "Gold Head" (1 wildvang man en 8 onverwante jongen die ik nog moet uitselecteren)
1 x neolamprologus leleupi (deze man mag zijn dagen slijten in de grote bak)
De bak draait sinds 7 oktober maar is nog lang niet af. De achterkant en zijkanten van de bak zijn zwart geverfd maar ik wacht momenteel op mijn achterwand van Aquadecor. Het eerste deel is al binnen maar het tweede deel zit volgens mij vast bij de douane 🙁
Dit is hem geworden;
En ik moet nog een ombouw maken. Maar alles op zijn tijd, na de verhuizing eerst even wat rust voor de vissen.
Overzicht
Cyphotilapia gibberosa "Blue Zaire Mikula"
Altolamprologus compressiceps "Gold Head"
Synodontis granulosus
Tot zover de 3 meter.
To be continued...
Ruim 4 jaar hebben zij gezeten in een 200x80x70cm bak. Hieronder 2 filmpjes, de eerste van de bouw van dit aquarium en de tweede van de vissen destijds.
Vanwege een verhuizing en daardoor meer ruimte heb ik op 27 september 2017 een nieuwe bak laten bouwen.
Over de bak (gebouwd door Franky / Aqua Blue Zaire)
300x80x75cm,
Waterhoogte circa 65cm
Bruto 1560 liter water (excl. bioloog)
15mm glasdikte
Optic white voorruit
Overloop met 2 gaten, voor een hoofd en noodoverloop
De overloop fungeert ook als droog/nat filter (of trickle filter) met bioballen en een lage waterstand.
Filtering
De bioloog die ik gebruik had ik onder de 2 meter bak staan. Hierop was hij wat overkill volgens mij maar voor de 3 meter is hij precies goed denk ik.
Afmetingen bioloog: 120x60x40cm
Filtermaterialen bestaan uit Oesterschepen, Alfagrog, Matala matten en witte watten.
Opvoerpomp: Kinshi 8.000 l/u
Als extra mechanisch filter gebruik ik een Eheim 2260.
Optic white vs normaal glas
Normaal glas
Optic white
Kijk je door de kopse kant van normaal glas dan is dat donker groen. Hieronder het verschil met een optic white ruit (beide 15mm) waarbij je kan zien dat de optic white ruit veel helderder is. Ik ben erg benieuwd of ik straks verschil ga zien tussen mijn huidige bak met 12mm dikke normale voorruit en deze nieuwe bak met 15mm optic white ruit.
Bakkie met onderstel
Visbestand
10 x Cyphotilapia gibberosa Blue Zaire "Mikula" (2 wildvang mannen en 8 onverwante F1 vrouwen
7 x Synodontis granulosus
9 x Altolamprologus compressiceps "Gold Head" (1 wildvang man en 8 onverwante jongen die ik nog moet uitselecteren)
1 x neolamprologus leleupi (deze man mag zijn dagen slijten in de grote bak)
De bak draait sinds 7 oktober maar is nog lang niet af. De achterkant en zijkanten van de bak zijn zwart geverfd maar ik wacht momenteel op mijn achterwand van Aquadecor. Het eerste deel is al binnen maar het tweede deel zit volgens mij vast bij de douane 🙁
Dit is hem geworden;
En ik moet nog een ombouw maken. Maar alles op zijn tijd, na de verhuizing eerst even wat rust voor de vissen.
Overzicht
Cyphotilapia gibberosa "Blue Zaire Mikula"
Altolamprologus compressiceps "Gold Head"
Synodontis granulosus
Tot zover de 3 meter.
To be continued...