Bjorri en zijn waterwereld


B

bjorri

Guest
Laat ik beginnen te claimen dat ik aquariums leuk vind maar er geen verstand van heb en vooral niet de illusie of zelfs intentie heb om er ooit 'prijzen' mee te winnen. Gewoon een bewegende schemerlamp die leuk is om naar te kijken. Natuurlijk moet beest en plant met enig respect worden behandeld worden en dat vooral een beetje op natuurlijke wijze. Eigenlijk zonder te veel moeite dus.

Een jaar of vijftien terug met een klein bakje begonnen. Volgens dit of een ander forum te klein voor vis dus werd het garnalen. De bakjes werden groter en vaak ook wel twee. Garnalen bleef leuk door de jaren heen maar er komt ook wel vis bij. Een aantal jaren terug kreeg ik een bak van 120 cm, 200 liter. Veel javamos en waterpest dus prima voor de garnaal. Daarnaast visjes als tetra, roodkop en ander klein spul. Regelmatig lekker ff voor de bak gaan zitten kijken.

Begin van de zomer ging de bak lekken. Snel drie klein bakjes van zolder om te redden wat er te redden viel. Vervolgens een hittegolf er over heen wat niet helemaal goed uitpakte. Inmiddels ook nog wat vis overgenomen van een bejaard stel wat iets dement raakte. bij elkaar een zootje geworden dus.

Maar goed, omdat ik toch ging verbouwen ook maar een bak zelf gebouwd van hout en epoxy. 220 cm breed met 700 liter water. Alles een beetje budget. Versnelt ingedraaid door eerst te enten met water van de kleine bakken en een paar dagen later de gehele inhoud van die kleine bakken over te brengen naar die grote bak. Later nog iets bij gekocht aan planten en vissen.

De huidige situatie is dat de planten van mij nog wel mogen uitgroeien. Visbestand is iets van tweehonderd garnalen van diverse soorten, ongeveer twintig zebra danio's, vijftien zwarte tetra's, vier of vijf ancistris, twee siamese algeneters en sinds vorige week een paar otocincles die het kennelijk helaas niet redden. Daarnaast wat helena slakken die de poelslakjes in bedwang houden. De bak is tussen de twintig en twintig halve graad C. Warmer kost me te veel energie. Ondanks het geen verstand zijn de waterwaardes elke dag binnen de grenzen van de teststrips van JBL.
 
Welkom, jammer dat je ten koste van de vissen energie wil besparen, veel van je soortjes zitten nu te koud wat onvermijdelijk op termijn problemen gaat veroorzaken
 
@Nicolientje-W
Die siameesjes dacht ik vooral, dat zijn nu net vissen die ik niet uitgezocht heb maar per ongeluk heb gekregen. De rest zit allemaal redelijk in de buurt van de gewenste temperatuur toch? Ik kom ook veel tegenstrijdige informatie tegen over temperaturen.
 
Welkom bjorri! Heb je ook een foto van je gemaakte bak?
 
@Nicolientje-W
Die siameesjes dacht ik vooral, dat zijn nu net vissen die ik niet uitgezocht heb maar per ongeluk heb gekregen. De rest zit allemaal redelijk in de buurt van de gewenste temperatuur toch? Ik kom ook veel tegenstrijdige informatie tegen over temperaturen.
Alleen al je ancistrussen moeten al op liefst 23-24 graden zitten
 
Welkom! :)

Mijns inziens zitten je vissen prima hoor op deze temperatuur. 20/21 graden als minimum is wat ik ook aanhoud met dergelijke vissen. Ancistrussen bijvoorbeeld worden vaak zat probleemloos op kamertemperatuur gehouden.

Als je even kijkt naar de natuurlijke leefomgeving van de soort waar de meeste borstelneusancistrussen waarschijnlijk van afstammen, de A. Cirrhosus, dan is dat het Paraná-bekken.

Hier een stukje over de Buenos Aires Tetra, die in dezelfde wateren leeft:

Rather than the warm temperatures that bathe the Amazonian river basin in the north, the Paraná river system that this fish calls home tends towards cooler temperatures that can range anywhere from 60–80 F, meaning that this fish is quite fine in a broad range of aquariums, whether it’s a traditional tropical community setup, a room temperature environment, or, in warmer climates, an outdoor pond.


 
Ik heb ook een bak op kamertemperatuur (21 - 22 graden ) en mijn eerste Ancistrus (welke soort precies is onbekend, in ieder geval geen cirrhosus) is daar 18 jaar oud geworden. Mijn huidige Ancistrus cirrhosus doet het ook prima op deze temperatuur.

Veel kweekvormen zoals Longfin- ancistrus in diverse kleuren , dolichopteris en veel andere L-nummers uit andere gebieden willen wel graag iets warmer zitten denk ik.
 
Welkom bjorri! Heb je ook een foto van je gemaakte bak?
IMG_20201226_131414174.jpg


De afwerking moet ik nog verzinnen. Ook wil ik toch iets meer planten en de aanwezige planten moeten vooral nog flink groeien. Het hele project is een groeiproject, mocht het ooit af komen dan zoek ik een andere hobby. ;)
Dat keramiek in de bak kreeg ik wel commentaar op van mijn zus die het zonde vond maar zelf vind ik het wel leuk staan en het bied ook weer wat schuilplaatsen en afwijkende bodem.
 
Altijd wat te klussen met z’n zelfmaakbak. Mooi groot!
Dat plantje helemaal rechts op de foto is wel een gevaarlijke. Het is eigenlijk een kamerplant en als hij begint te verslijmen, geeft hij gif af. Of is dat geen bonte kalmoes?
 
Dit zou het zijn. Lijkt wel op die kalmoes inderdaad maar de naam is toch anders. Ik vind hem wel mooi, ga er mogelijk nog wat van bij bestellen. Als het wel kalmoes is dan gaat het er uit en in in de vensterbank verder leven.
 
Wat voor verlichting heb je eigenlijk toegepast in deze bak? 🙃 Daar ben je vast ook creatief mee omgegaan.
 
Als je gaat zoeken naar verlichting en aquarium kom je inderdaad op de meest fantastische prijzen uit. Daar had ik geen zin in.

Voor de planten heb ik verlichting gekocht bestemd voor marihuana planten. Dat is afgestemd op plantengroei met voornamelijk rood en blauw aangevuld met wat UV en IR leds, voor het oog erg rood. Kennelijk is de markt voor dat soort verlichting erg groot in NL. Als bonus kreeg ik er ook nog een zakje met wat zaden bij. Die zijn de vullisbak in gegaan. Voor de zomer verwacht ik zoveel indirect daglicht dat die groeilampen dan wel uit kunnen.
Witte verlichting heb ik een relatief goedkope ledstrip met wit licht er in geplakt. De lampen staan op verschillende tijdschakelaars die kort na elkaar schakelen zodat de vissen niet in eens in de nacht zitten.

Als iemand een tip heeft voor kleine en goedkope nachtverlichting? Een enkel blauw led of zo, dan graag.
 
Slim bedacht. Als dat zo werkt dan is het helemaal prima toch! De vissen zal het weinig uitmaken.

Nu je het zegt, de lichtkleur komt me bekend voor van foto's van opgerolde wietplantages. 😀

Voor de planten heb ik verlichting gekocht bestemd voor marihuana planten. (...) Kennelijk is de markt voor dat soort verlichting erg groot in NL.
Haha. Een van de populairdere "hobby's". Wat een groene vingers hebben ze toch ook, al die thuiskwekers. Helemaal back to nature. 😂
 

Terug
Bovenaan