Wat is er nieuw

Black Kiwi's halfronde garnalenoerwoud

• Onderwerp starter Onderwerp starter Black Kiwi
  • Startdatum Startdatum
B

Black Kiwi

Guest
Na het lek raken van mijn vorige (Juwel 125) aquarium, heb ik een deel van mijn spullen weg gedaan. Maar het bleef toch wel boeiend om een mooi aquarium op te zetten / te hebben.

Heb lang rondgekeken wat voor aquarium ik weer zou willen hebben. Niet zo groot (40-60 liter), geschikt voor garnalen en een mooi/apart design. Niet zo klein als mijn Wave15, niet zo groot als mijn Juwel 125, niet zo onpraktisch als mijn Fluval Edge.

Ik ben uitgekomen bij een halfrond aquarium, welke onder vele (onbekende?) namen bekend staat:
- Resun MiniMoon 450
- Flamingo Luna 39
- Olympia Ocean 40

Zelfs over de inhoud is men het niet eens :O maar laten we het houden op 39 liter. Met zoveel verschillende onbekende merknamen is het wel duidelijk dat de kans op topmateriaal niet groot is. Bij nadere inspectie blijken enkele zaken toch �rg goed voor elkaar: het kunststof frame + onderkant is strak en ook al het kitwerk belooft veel goeds. De kap schaniert zonder gewiebel en de algehele afwerking is zeker niet teleurstellend. Maar dan kom je aan bij de ingebouwde zaken...

Dit aquarium is voorzien van een ingebouwd filtersysteem (watten, spons en keramisch), pomp en 15w spaarlamp+reflector. Het pomp+filtersysteem beviel mij niet: erg luidruchtig, vooral door de vibratie van het pompje. Er gaat dus iets anders in komen!

Standaard filtersysteem:
VFkBlmAssvGIf22gBmvaIaHItXKd2e6N.jpeg

Eenmaal in huis, heb ik eerst hem gevuld en laten rusten ivm eventuele lekkage.

De twee zilveren inzet-kapjes vind ik maar niets zo zilver..dus geschuurd en matzwart gespoten. Wel tevreden met het resultaat zo.

De binnenkant heb ik deels bekleed met reflecterend alu tape. Zal geen enorm effect hebben, maar alle kleine beetjes helpen. Want je ziet ook meteen het spaarlampje die het relatief hoge aquarium moet verlichten...

Volgende stap: inkopen!

Verwarming
Superfish combi heater 25
Eigenlijk bedoeld voor iets kleinere aquaria, maar bij instellen op 28c komt de temperatuur uit op 26,5c. Warm genoeg. Had ik nog liggen.
Superfish%20combi%20heater%2025%20watt.jpg

Filtering
Hagen Elite sponsfilter
Bevalt nog niet - te veel geluid door de bubbels. Gaat vervangen worden.
281D4cwrLVCpy694F2hg2om_xuD0hy6S.jpeg

Pomp
Tetra APS50
Bevalt eigenlijk best goed, weinig geluid! Zit natuurlijk ook een regelventiel en terugslagventiel tussen.
tetra-aps-50-air-pump-4004218143227-226-p.jpg

Thermometer
Nu dubbelop om de temperatuur goed in de gaten te houden. Wil een sticker houden, maar er zit nu ook nog een Juwel digitale in.
juwel%20digitale%20thermometer.jpg

Beplanting
Dat gaat vooral mos worden denk ik, dat zullen de garnalen wel kunnen waarderen. Heb alvast 2x een moss dome gehaald.
full13210451.jpg

Ondergrond
Dennerle Shrimp soil black
Zwarte gewone mini-kiezels. Heb zelf geen goede ervaring met ph-verlagende bodem (veel te lichte korrels) maar dat was ook slechts 1 merk. Zit nu 8kg in.
281D4cwrLVCpy694F2hg2om_xuD0hy6S.jpeg

Achtergrond
Een zwarte poster, vastgezet met Juwel posterfix.

Volgende stap is het inrichten.

N9sIUkLqUhg2lkOiF4HOAEqDhcLKVfm6.jpeg

Ingericht met grind, alle apparatuur...en een paar grote stukken hout. Ook meteen de zwarte poster er achter geplakt.

Natuurlijk eerst het grind gewassen en het hout geweekt.

Het hout geeft nog wel veel af, het aquarium is dan ook nog behoorlijk bruin.
Dit is ook te zien aan de kiezels, die nu haast groen lijken (maar dat dus niet zijn).

Er zit VEEL hout in, ik wil mij richten op veel schuilplekjes, mos en sfeer.
35lhjqr.gif

Plannen
Ik ga binnenkort wat plantjes bestellen. Mos dus, cabomba, en misschien zo'n nana-varen (ken de exacte naam niet)

De hele set van luchtpomp en sponsfilter...tja het was een gok. Zelfs als hij 90% is afgeknepen, maakt hij voor ons in de woonkamer teveel geluid.
Het klinkt vreemdgenoeg, alsof er continu een kat aan het kotsen is. En aangezien onze katten dat nog wel eens doen...geen fijn geluid dus.
Ik denk dat er een Dennerle Nano Hoekfilter in gaat komen.

De optelling van een relatief hoog aquarium, �n een kleine 15w lamp, �n een zwarte achtergrond �n veel hout...zorgt voor een erg donker aquarium. Zit te kijken naar wat LED verlichting ter aanvulling.

Ziet er al leuk uit, interessante vorm ook van het aquarium.
Ben benieuwd nar het resultaat 🙂

Re: Kiwi's halfronde garnalenoerwoud

Leuk bakkie! Een keer wat anders dan die vierkante bakkies!

Dat ziet er al schitterend uit met het hout zo. Ik ben heel benieuwd wat je er verder van gaat maken.

Bijzonder bakje hoor. Ziet er leuk uit.

Eigenlijk bedoeld voor iets kleinere aquaria, maar bij instellen op 28c komt de temperatuur uit op 26,5c. Warm genoeg. Had ik nog liggen

Voor de garnalen heb je deze hoge temp niet nodig in ieder geval.

Mooi apart idd,ben benieuwd hoe het gaat worden.
26 graden is idd wat hoog en kan wel een graad of 3 naar beneden hoor en als je zo'n hoekfilterje van Dennerle neemt zou ik de XL versie nemen.

Grappig bakje! Benieuwd naar hoeveel gaat worden maar ziet er nu al leuk uit

Prachtig! Dat stuk hout past echt heel goed bij het aquarium 😉

jessicapilon zei:
Eigenlijk bedoeld voor iets kleinere aquaria, maar bij instellen op 28c komt de temperatuur uit op 26,5c. Warm genoeg. Had ik nog liggen

Voor de garnalen heb je deze hoge temp niet nodig in ieder geval.
Weet ik, wil op ong 22c komen. Maar dit was eerst puur een test: de verwarming is n�t iets onder de maat in vermogen. Dit was om te zien op welke temp. het water komt zodra je 28c in stelt. Ik weet nu dus dat de verwarming het wel aan kan, zal hem vanavond terugschroeven naar 25c. Maar bedankt voor de tip, ik wil geen gekookte garnaaltjes 😉

Wat een superleuke vorm heeft dit bakje!
de inrichting vind ik trouwens ook helemaal te gek

En bedankt allen! Heb vanavond al een 75% waterwissel gedaan, en het water was dus bruin-groen. Komt dus nog steeds veel van het hout af.
Maakt op zich niet zo veel uit, heb geen haast met de bewoners.

Hoe erg klimgraag zijn garnalen boven het water? 1 stuk hout komt namelijk zo'n 3cm boven het water uit en zit vlak naast een kunststof plaatje (voor de pomp). Een garnaal zou potentieel daar kunnen ontsnappen. Heb zelf al wel garnalen gehad (oranje en vuur) maar die hadden geen mogelijkheid tot klimmen.

Met garnalen weet je het nooit,als ze denken ergens lekkerdere hapjes te kunnen vinden doen ze de vreemdste dingen.

Wat een gaaf bakje zeg...
Leuke vorm en ik vind het hout helemaal geweldig.
ben erg benieuwd hoe het met plantjes erbij eruit ziet.

Seabait zei:
Met garnalen weet je het nooit,als ze denken ergens lekkerdere hapjes te kunnen vinden doen ze de vreemdste dingen.
Hmm, dan toch maar de zijtak inkorten of een kleine opstaande rand maken.
Heb serieus geen idee of een garnaal vrijwillig op het droge zou gaan..nooit getest bij de mijne 😉

Ik zie ze hier regelmatig half uit het water op het buisje van de filteruitstroom hangen om algen te eten,echt een maf zicht.

MsFelix zei:
Wat een gaaf bakje zeg...
Leuke vorm en ik vind het hout helemaal geweldig.
ben erg benieuwd hoe het met plantjes erbij eruit ziet.
Ik ben ook erg benieuwd hoe het er met de plantjes uit gaat zien. Zou een java-varen leuk staan ergens op het hout?
Verder denk ik aan wat cabomba achterin en wat mos op de mos-koepels...en een verdwaalde mosbal.

Seabait zei:
Ik zie ze hier regelmatig half uit het water op het buisje van de filteruitstroom hangen om algen te eten,echt een maf zicht.
Duidelijk, thanks!

Dan ga ik het niet gewoon afwachten, maar preventief aanpassen.

Het water is al weer een stuk helderder..na 2 dagen draaien en een waterwissel.
Maar ik houd mijn ogen open voor een leuk ip68 led staafje. Zijn op zich wel leuke via Kitelight, maar dan ben je voor 2x 15cm witte leds incl kabel en adapter en verzendkosten ook �50 kwijt. Dat is meer dan het aquarium gekost heeft.

2l8ypdw.gif

ps: die thermometer gaat daar nog weg, maar is nu even handig als extra (nauwkeurig) meetpunt.

Iedere dag een waterwissel van 75% (ongeveer 30 liter dus) en het begint behoorlijk helder te worden:

5y50dz.gif

(extra voordeel van een sterk gebogen voorkant + zwarte achtergrond: het beeld in de hoeken vertekend zo, de verwarming & pomp zijn gewoon niet zichtbaar)

GZ_H6aeSLLos18I67vqjU7-4mpK3Stw7.jpeg

Het sponsfilter+luchtpomp is vervangen voor een Dennerle hoekfiltertje..en dat bevalt erg goed qua geluid. Hij stroomt een halve cm boven het water uit, dus geen herrie maar wel flinke stroming (bovenin dan).

Nu zit ik nog wel met een twijfel met betrekking tot de verdere inrichting: Wel of niet extra licht?
Dit zou ik dan doen in de vorm van bijvoorbeeld 2x 17cm waterdichte LED Kitelights.

Voordeel huidige situatie (enkel 15w lamp, alles is vrij donker):
-ideaal voor garnalen en (vooral) vissen om zich op hun gemak te voelen
-kleine/micro visjes met een felle kleur (blauw-oogje, microrasbora, neon, etc) gaan mooi opvallen, idem met bijvoorbeeld citroengarnaaltjes.
-geen extra kosten aan verlichting

Voordeel extra licht:
-planten! Ik heb geen illusie dat ik bodembedekkers a la HC kan houden, maar zelfs sommige soorten mos zijn meer licht nodig.

Iemand tips?

Black Kiwi zei:
IIemand tips?
Varens, Anubias, mossen, etc. proberen. Dan kun je zonder toevoegingen wegkomen. Voor een garnalenbakje is dat gunstig. Doet een plantje het langdurig niet > wegmikken. Dit alles in het kader van 'de bewoners gaan voor'.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Black Kiwi zei:
IIemand tips?
Varens, Anubias, mossen, etc. proberen. Dan kun je zonder toevoegingen wegkomen. Voor een garnalenbakje is dat gunstig. Doet een plantje het langdurig niet > wegmikken. Dit alles in het kader van 'de bewoners gaan voor'.

~ Ivo
Natuurlijk gaan de bewoners voor, maar veel bewoners vinden planten ook best fijn om in te schuilen/eten. Vraag mij eigenlijk meer af of de huidige situatie valt onder matig licht of ronduit te weinig.

De huidige lamp is 15w, wat neer komt (internet specs) op een vergelijkbare waarde van 70watt en een sterkte van 400 lumen.

De aanvulling van 2x 17cm strip van Kitelight bevat 9 type 5050 LED's per strip, welke per stuk zo'n 20 lumen opbrengen. Totaal 2x9x20 = 360 lumen. Daarmee verdubbel ik dus de lichtsterkte van het aquarium.

15W is toch ruim voldoende voor een 40l. bakje? Boven standaard 60 cm. bakjes hangt ook 15W.

15W is toch ruim voldoende voor een 40l. bakje? Boven standaard 60 cm. bakjes hangt ook 15W.

Black Kiwi zei:
Mascha&Ivo zei:
Black Kiwi zei:
IIemand tips?

~ Ivo
Natuurlijk gaan de bewoners voor, maar veel bewoners vinden planten ook best fijn om in te schuilen/eten. Vraag mij eigenlijk meer af of de huidige situatie valt onder matig licht of ronduit te weinig.
Daarom noem ik dus eenvoudige - weinig licht vereisende - planten.

Jones zei:
Met die makkelijke planten zeer zeker.

~ Ivo

Jones zei:
Maar het draait toch niet om liters? Lichtsterkte is meer en meer nodig om de diepte in een aquarium door te dringen, zie maar hoe snel licht afneemt in de oceaan. En de planten staan/beginnen toch echt op de bodem.

De vergelijking met een simpel 40 liter aquarium, de eerste die mij te binnen schiet:

Superfish Aqua-Qube40
Inhoud: 38 liter
Hoogte: 37cm
Lamp: 18watt PL

Olympia Ocean 40 (de mijne dus)
Inhoud: 39 liter
Hoogte: 58cm
Lamp: 15watt PL

De lamp bij mijn aquarium moet dus met 20% minder kracht, toch 40% meer diepte overbruggen. (en dan ga ik uit van een lineaire berekening, wat het niet is - het zal dus nog sterker meewegen).

En ja, er bestaan ook 60cm aquaria met 15watt lampen. Wederom draait het dan om je doel (volgens mij hebben wij deze discussie eerder gehad 😉 ). Er worden ook genoeg aquaria ingericht met nepplantjes en de Ananas van SpongeBob 😉

De focus zal blijven liggen op de bewoners natuurlijk, maar ik zie het aquarium in het echt..en zelfs bij helder water is het behoorlijk donker. Ook een mooie stijl natuurlijk. En ik zoek juist jullie meningen of er wel voldoende wil groeien - want ik ben zelf �rg veel licht in mijn aquaria gewend. Dank trouwens voor de tips daarbij 😉

Ik denk dat ik het gewoon ga proberen met het huidige licht. 1 of 2 soorten mos, mosballen, een javavaren gaan er vast goed bij staan.

Mocht het na verloop van tijd niet voldoende blijken te zijn, dan ga ik dan een extra lampje bijplaatsen - of - nog minder eisende planten zoeken.

De bestelling is de deur uit:
2rfybd5.gif

De meeste soorten zijn wel redelijk bekend, zoals de mosbal, anubias en flame- en javamos.

Verder nog deze twee varens gekozen:
y4CMZPB6tJdHEsJmDoVXTaVvsLDa5oNo.jpeg

Mini_Java_Fern.jpg

De trident is schitterend. Ik heb 'm ook en hij wordt alsmaar mooier.

Jones zei:
De trident is schitterend. Ik heb 'm ook en hij wordt alsmaar mooier.
Heb hem vandaag in een aquarium van een dierentuin nog gezien, ze zijn inderdaad erg mooi.

Heb mij eens wat verdiept in de mogelijkheden van LEDs. Een klein setje erbij ter ondersteuning zou - als kant en klare set - rond de �30 a 50 kosten. Daarom eens berekend wat ik nodig heb en wat ik zelf kan bouwen.

Er komt nu een 48cm lange ledstrip aan met 48 LEDs.
12v / 12w dus 1 ampere voeding nodig. Voeding is aanwezig, en ook de kennis en materialen om het aan te sluiten. Nu nog een dimmer zien te vinden, want ik wil IETS meer licht, geen bouwlamp.

De strip is flexibel, dus ik wil deze plaatsen in de zelfde ronding als het glas / de deksel.

flexledwit1.jpg

Als het lukt, dan heb ik de set voor een paar euro bij elkaar:
ledstrip �7,50, dc-jack �2,50, 12v voeding �1,50

Ben benieuwd naar het resultaat!

Nou...een voorlopig resultaat is er!

Vandaag kwam de ledstrip + onderdelen binnen - en ook het plantenpakket. Altijd leuk die pakketjes 😀

Als eerste de ledstrip. Deze is 48cm en heeft 48 LEDs. Opvallender is de bouwvorm van deze strip: hij is volledig flexibel in een siliconen laag.
Dit zijn dan alle onderdelen: een 12v - 1 amp voeding, een ledstrip en een voedings-jack. Even gesoldeerd voor de zekerheid.
ED5ogzLdLYzHJiYaMl37lWXCNeRGujUi.jpeg

Geplaatst in het aquarium. Zit nu met dubbelzijdig tape vast (a �20 de rol - dus geen rommel) maar mocht hij los komen dan ga ik hem vastzetten met transparante kit.

ps: hier ook meteen mijn aanpassing gemaakt met betrekking tot de kans van ontsnappen van garnalen. Links bovenin de hoek was echt een ideale plek voor garnalen om omhoog te klimmen. Ik heb een 4mm plexiglas op maat gezaagd en deze hierin vastgezet. Wel uitzicht - geen ontsnapping 😉

Hij zit aan de kunststof binnenrand, 1cm boven het water. Hier is mooi te zien hoe mooi hij de rand volgt:

Dan natuurlijk even de voor-na situatie testen. In onderstaande afbeelding lijkt het effect nogal extreem. Ik heb alle instellingen even op VAST gezet (iso, sluiter, dia) omdat de camera anders zelf het toegenomen licht compenseerd. In het echt is het zeker een verbetering! Het is absoluut niet overdreven, maar het licht heeft een veel betere spreiding.
2w2566u.gif

Dan de plantjes! Zoals altijd weer een overschot 😉
dy38n8.gif

Het resultaat -voorlopig! Het water is nog wat troebel door het geplant.
2ni87ih.gif

De anubias zit niet vast, dat was niet te bereiken zo. Ik heb hem verzwaard met een stukje steen, en stevig tussen het hout geplaatst. Met wat geluk gaat hij na verloop van tijd zelf vastgroeien. Ik HOOP dat hij niet te dicht bij de lamp zit.

ps: Hij valt niet zo goed op, maar midden-achter, tussen het hout, zit de 'mosbal'.

Flame moss in een moss-dome
1zqxag4.gif

Java moss in een moss-dome
2w5vw5d.gif

Goed gedaan met het licht,mooi te zien het verschil.
Staat er super bij zo met de plantjes.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan