Wat is er nieuw

Black Kiwi's halfronde garnalenoerwoud

• Onderwerp starter Onderwerp starter Black Kiwi
  • Startdatum Startdatum
Mascha&Ivo zei:
Hoe staat het hier? 🙂
Bedankt voor het vragen 😉

Hier is het erg druk..ivm Kiwi jr. (we noemen haar Isabel :smitten: ). Vanavond pas voor het eerst tijd gehad voor groot onderhoud. De wat grotere onderhoudsinterval was helaas te merken: er is 1 garnaaltje gesneuveld. Ook deed de pomp (dennerle hoekfilter) bijna niets meer. Heb nu een los filterhuis gekocht en gevuld met spons, watten en granulaat..en de stroming is terug 😀

Maar dit blijft een foto topic..ik zal wat foto's gaan maken zodra de rust is terug gekeerd in het aquarium.

Wauw, mooi aquarium, fraaie inrichting. Iets om over na te denken voor in mijn Fluval Edge

Dat stukje hout op dat javavaren lijkt wel eer rare soort vis, iets tussen kuhli e hara. Mooie garnaal ook. Ik vind dat je foto's aardig lukken, het is zo moeilijk...

Nou de bak ziet er tegenwoordig toch behoorlijk anders uit. Er zaten 3 stukken hout in, welke zo'n 40% van de vulling op zich namen. Het aquarium was eigenlijk altijd hout-geel van kleur 😉

Aangezien stenen met wat kleine plukjes planten en hier en daar een tak - meer past in hun habitat, heb ik dat na proberen te maken.

Er zit nu een behoorlijke collectie Seiryu rock in. Het gras ziet er wat niet-spannend geplant uit, maar ik heb weinig keuze: de Tylo slakken knagen alle grassprieten door waar ze bij kunnen. De nog overgebleven twee graspollen, zijn ingesloten door steen en dus lastig bereikbaar voor slakken.

FwS9nByEpvpXtBZSw9hRsKfdGwXU2xp6.jpeg

Stand na ongeveer een half jaar:

-1 tylo slak weg (is gaan graven, nooit weer omhoog gekomen)
-1 garnaal overleden

+er lijken wel dagelijks nieuwe garnalen bij te komen. Een maand geleden had ik al voor de 4x keer er kleine garnaaltjes er bij rondzwemmen, maar de groei is nu pas echt los gekomen. Aangezien het schuwe diertjes zijn en ik er toch direct 40 kan tellen, denk ik dat het wel 60+ zijn. Voordeel van de grote groep is dat ze iets minder schuw worden.

Qua onderhoud zijn het erg makkelijke diertjes. Eens per 2 weken 8 liter nieuw water. Temperatuur op 27c. Elke 2-3 dagen een klein beetje voer erin. Het lastigste zijn de slakken nog: slechts met z'n 2en maar ze eten alle planten op.

He Kiwi, vooral die stenen en de ronde voorkant maken het een prachtig bakje en dat met zo weinig onderhoud! :petjeaf:

groetjes John.

Thanks John,

Ja het onderhoudsarme valt mij enorm op! Ben eerlijk gezegd ook een beetje bang om iets te veranderden - nu het zo goed gaat.

Zou bijvoorbeeld nog drijfplanten en twee mosballen toe willen voegen, gewoon omdat het n�t wat meer groen toevoegd, zonder dat de slakken het opeten.
Want dat doen ze...ALLE planten (excl mossen) sneuvelen. De Anubias lijkt wel een gatenkaas :petjeaf:

Heb zoals gezegd de laatste tijd veel kleintjes er bij. Waar het eerst was van 'Schat! kom snel! we hebben een klein garnaaltje!' is het nu '39, 40, 41..ach laat maar, het zijn er VEEL'.

Zoals jullie misschien ook wel weten, zijn kardinaal garnalen een slag kleiner dan vuurtjes/CR. Met 2 a 2.5cm heb je de grootsten wel te pakken. Daarbij zijn de kleintjes ware speldenknopjes. Heb dat eens geprobeerd op de foto te krijgen.
WnDjqe9fSt6PogcZn7stpUhe43l25qJf.jpeg

Vooral naast grotere slakken of garnalen valt het op..want uitgezonderd van formaat - zijn ze identiek aan de volwassenen.

Van afstand ziet het er vrij rustig uit:

Zoom je echter wat in..dan kan het tellen beginnen:

De Tylo slakken gaan de hele bak door, en trekken zich niets van de garnalen aan. Andersom ook niet - dus een ideale combi.

De gele en oranje Tylo besluipen enkele nietsvermoedende garnalen:

Ben ook nog erg tevreden met het aquarium zelf. Door de ronde vorm lijkt hij weinig last te hebben van zon (=alg). Zou er nog wel een tweede naast willen zetten.

Echt een prachtig bakje en super dat de garnalen het zo goed doen! :thumbs:

De zon stond even vol op het aquarium en dat gaf wel erg veel licht in het aquarium. Snel even een foto maken en daarna de rolluiken dicht.

Qu3Mo0Tmyaddpi5KyzeynmejG3xnISks.jpeg

De onderkant van een van de grootste kardinaaltjes:

En voor het eerst: een zo goed als zwarte kardinaal. Geen sterke foto, hij is wat schuw dus veel zoom nodig.

Ik zie dat het je verjaardag is. Gefeliciteerd! 😀

Gaaf bakje Kiwi !

Mooi ingericht weer !
Kardinaal garnaaltjes zijn erg leuk zeg ! 😀

Eindelijk eens de 'schuldige' gevonden voor de kleine garnaaltjes:
X7G0EjL2dbh8g_KciO5brmzuOS8dFpLZ.jpeg

Had vorige week ook eens een potje drijfplantjes toegevoegd, namelijk deze:
Limnobium-laevigatum-1-2-GROW.jpg

Helaas groeide het wat t� snel...binnen een week had ik 10cm lange wortels, dat was niet de bedoeling. Daarnaast kregen de slakken ook deze plantjes te pakken: ze kruipen via het glas helemaal naar boven en grijpen daar een langsstromende drijfplant vast. Door het gewicht van de slak, wordt de drijfplant meegesleurd naar de bodem. Daar eet hij hem op. Drijfplanten heb ik er dus maar weer uit gehaald.

Wat een prachtig aquarium en wat een mooie garnalen!!!
Jammer dat de drijfplanten als voer werden gezien door je slakken.

Haha gevonden en betrapt op schuldig gedrag ! 😛

Jammer van je drijfplanten....... Ik heb er hier een grotere soort drijfplanten in. Erg leuk om te zien en niet van die gek lange wortels. Groeien goed maar niet te hard 😉

Geen idee hoe ze heten overigens, maar ik kan er wel 1 of 2 missen eventueel 😉

Super die kardinaal shrimp, blijven 1 van de mooiste maar ook kleinste haha

Jelani zei:
Haha gevonden en betrapt op schuldig gedrag ! 😛

Jammer van je drijfplanten....... Ik heb er hier een grotere soort drijfplanten in. Erg leuk om te zien en niet van die gek lange wortels. Groeien goed maar niet te hard 😉

Geen idee hoe ze heten overigens, maar ik kan er wel 1 of 2 missen eventueel 😉
Thanks voor het aanbod, maar ik heb net wat zaken aangepast (veel mosbollen erbij) dus laat hem eerst weer tot rust komen. De Tylo's zitten ook vaak bovenaan het glas dus elke drijfplant zal gegrepen worden door deze woeste jagers 😉

skappa51 zei:
Super die kardinaal shrimp, blijven 1 van de mooiste maar ook kleinste haha
Vind ze zelf ook nog steeds erg mooi. Dit weekend naar Vivarium geweest en dan vallen de verschillen wel erg op.
Niet alleen het formaat is kleiner, ook het gedrag is ingetogen en waakzaam. Zag in diverse bakken andere soorten garnalen rondzwemmen en zich nergens wat van aan trekken. Dat...kun je met Kardinaaltjes wel vergeten. Misschien zet ik ooit nog een identieke bak er naast met bijv citroentjes.

Black Kiwi zei:
Dat...kun je met Kardinaaltjes wel vergeten.
Hier stoppen de kwajongens de laatste tijd regelmatig rotjes in de ondergrondse vuilcontainers, wat klappen geeft waar de auto-alarmen van afgaan en onze vloer van trilt.
De vissen schrikken zich de pleures en knallen tegen ruiten aan, maar de kardinaaltjes verroeren nog geen pootje...

Mascha&Ivo zei:
Black Kiwi zei:
Dat...kun je met Kardinaaltjes wel vergeten.
Hier stoppen de kwajongens de laatste tijd regelmatig rotjes in de ondergrondse vuilcontainers, wat klappen geeft waar de auto-alarmen van afgaan en onze vloer van trilt.
De vissen schrikken zich de pleures en knallen tegen ruiten aan, maar de kardinaaltjes verroeren nog geen pootje...
Volgens mij zijn ze ook niet schrikachtig, maar gewoon waakzaam. Als je voorzichtig een steen uit het water pakt met een kardinaal er op, blijft hij rustig zitten. Als ik het aquarium schoonmaak, kan ik ze ook bijna aanraken. Ze blijven (bij mij dan!) echter wel erg dicht bij de veilige stapel stenen in het midden. Zwemmen heb ik ze nog nooit zien doen.

Heb bij Vivarium een paar nieuwe slakjes gehaald. 3x de kleine Mini Tylo en een Faunus en Cappuccino.
Die laatste twee lijken behoorlijk op elkaar - geen idee of het wel verschillende soorten zijn.
DbvMWVztlSrRd1G_6PPg9jLb6rbVaIee.jpeg

Wat krijg je als je, naast traag, ook nog eens LUI bent? Meeliften op een andere, grotere, slak.
25q3p68.jpg

Spitsuur...

En natuurlijk willen ze allemaal tegelijk langs dezelfde steen...klem

Ben benieuwd naar hoe het nu met je bak staat! Erg leuk om je album door te lezen!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan