Black molly vrouw veranderd in man


E

--*Elinee

Guest
Goedemiddag!

Ik heb weer een vraag ;). Ik had al eens gehoord dat zwaarddragers van geslacht konden veranderen. Bij black mollies wist ik echter niet dat dat het geval kon zijn.

Mijn black molly vrouw heeft langzamerhand een gonopodium ontwikkeld dus dat is voor mij het levende bewijs. Nu heb ik ergens gelezen dat ze in een mannetje kunnen veranderen maar vervolgens geen vrouwtjes kunnen bevruchten.

Mijn vraag is, kan dit black molly 'mannetje' (vroeger vrouwtje) nog wel baren? Ik neem aan dat 'zijn' baarmoeder nog wel aanwezig is? Ik zie dat 'hij' nog steeds achtervolgd wordt door mannetjes.

Groetjes,
Eline
 
Dat is Protandrie en Protogynie bij vissen.
Ik heb de termen even opgezocht. Als ik het goed begrijp is dit een manier om zelfbevruchting te voorkomen? Maar is het dan zo dat een andere vis deze vis nog wel kan bevruchten?
 
Van Technopolis:

Ruwweg kun je tweeslachtige diersoorten indelen in twee categorieën. Sequentiële hermafrodieten worden als mannetje of als vrouwtje geboren, maar veranderen in de loop van hun leven van geslacht. Als mannetjes vrouwtjes worden, spreken wetenschappers over protandrie. Een bekende vertegenwoordiger van die groep tweeslachtigen is de drieband anemoonvis, Nemo voor de vrienden. Deze gestreepte clownvis leeft in een groep jongemannen met één alfavrouwtje als leider. Wanneer het vrouwtje sterft, neemt de hoogstgeplaatste man haar functie over en verandert hij van geslacht. Op die manier wordt zelfbevruchting handig ontweken.
 
In bovenstaande zal die man die de rol van de vrouw overneemt en dus de enige vrouw is/wordt wel bevrucht kunnen worden als ik het goed begrijp. Anders zou de groep zonder vrouw zitten;)
 
Bij Black molly's,maar ook bij Zwaarddragers heb je vroege en late geslachtsrijpe dieren. De vroege krijgen alle mannelijke geslachtskenmerken na circa 3 maanden en de late na circa 10 tot 14 maanden. Voor die tijd zien ze er exact zo uit als vrouwtjes.

Daar komt ook de fabel vandaan dat Zwaarddragers van geslacht kunnen veranderen wat dus onzin is. Oke het is weleens gebeurd maar bij sectie bleken de eierstokken beschadigd en begon het lichaam testosteron aan te maken waardoor de vis dus qua uiterlijk in een (onvruchtbare) man veranderde maar dit is erg zeldzaam.

Hoe het bij Molly's zit weet ik niet maar vroege mannen bij Zwaarddragers krijgen relatief veel zonen en late relatief veel dochters. Ik week weleens met zwaarddragers (echt gericht en niet zomaar vermeerderen) en bij voorkeur gebruik ik daar voor late mannen.
 
Laatst bewerkt:
Bij Black molly's,maar ook bij Zwaarddragers heb je vroege en late geslachtsrijpe dieren. De vroege krijgen alle mannelijke geslachtskenmerken na circa 3 maanden en de late na circa 10 tot 14 maanden. Voor die tijd zien ze er exact zo uit als vrouwtjes.

Daar komt ook de fabel vandaan dat Zwaarddragers van geslacht kunnen veranderen wat dus onzin is. Oke het is weleens gebeurd maar bij sectie bleken de eierstokken beschadigd en begon het lichaam testosteron aan te maken waardoor de vis dus qua uiterlijk in een (onvruchtbare) man veranderde maar dit is erg zeldzaam.

Hoe het bij Molly's zit weet ik niet maar vroege mannen bij Zwaarddragers krijgen relatief veel zonen en late relatief veel dochters. Ik week weleens met zwaarddragers (echt gericht en niet zomaar vermeerderen) en bij voorkeur gebruik ik daar voor late mannen.

Bedankt voor je reactie! Weer wat geleerd! Heel interessant. Ik vroeg me al af waarom ik zoveel vrouwelijke zwaarddragers had (15 vrouwen, 1 man). Waarschijnlijk zijn het dan gewoon late mannen haha :p.

Groetjes,
Eline
 
Bedankt voor je reactie! Weer wat geleerd! Heel interessant. Ik vroeg me al af waarom ik zoveel vrouwelijke zwaarddragers had (15 vrouwen, 1 man). Waarschijnlijk zijn het dan gewoon late mannen haha :p.

Groetjes,
Eline
Niets te danken. ;)

Ja, grote kans dat er diverse late mannen tussen zitten.

Even een voorbeeld van een vroege en late man.

Vroege man
p0NrNk-L3h1PAzft3312XscBeGDut4Yu.jpeg


Late man
roter-schwerttraeger-xiphophorus-helleri-678x381.jpg
 

Bijlagen

  • roter-schwerttraeger-xiphophorus-helleri-678x381.jpg
    roter-schwerttraeger-xiphophorus-helleri-678x381.jpg
    13.9 KB · Weergaven: 161

Terug
Bovenaan