Wat is er nieuw

Black mollys witte bovenkant

Sebastiaandebruijn

Well-known member
Lid geworden
13 juni 2020
Leeftijd
26
Hoi, diverse black mollies in mijn aquarium hebben een witte bovenkant (een witte rug)

Alleen op de rug is dit wit en nergens anders, iemand enig idee wat dit kan zijn?
20230105_131900.jpg

20230105_131922.jpg
20230105_131908.jpg

Heb de indruk dat het schimmel is maar is het pluizig? Foto is niet echt overduidelijk.

Heb de indruk dat het schimmel is maar is het pluizig? Foto is niet echt overduidelijk.
Her ziet er eerder open uit om het zo te noemen

20230105_143247.jpg
20230105_143227.jpg
20230105_143223.jpg
20230105_143221.jpg
20230105_143219.jpg
20230105_143213.jpg

Molly's worden vrijwel altijd verkeerd gehouden waardoor z eallerlei ziektes oplopen, ze horen op brakwater gehouden te worden, dus dat zal ongetwijfeld de oorzaak zijn

Molly's worden vrijwel altijd verkeerd gehouden waardoor z eallerlei ziektes oplopen, ze horen op brakwater gehouden te worden, dus dat zal ongetwijfeld de oorzaak zijn
Was eerst echter niet zo, week op vakantie geweest en nu zien ze er zo uit

Zover ik weet is wat zout wel een pre maar of zonder misgaat altijd dat weet ik niet.

Zover ik weet is wat zout wel een pre maar of zonder misgaat altijd dat weet ik niet.
Meende een tijdje terug een bericht van -ik dacht- stanovic gelezen te hebben dat ze op brak moeten, maar ze hebben hoe dna ook een fikse dosis zout nodig

Ja zou best kunnen hoor en misschien kan @stanovic hier zijn licht ook op werpen.

Geldt dat ook voor ballonmolly's? Ik heb er eentje overgenomen van iemand en die zwemt met de rest mee. Ik zie mezelf daar ook niet direct een ander thuis voor vinden, maar is toch goed om te weten, dat als er iets niet goed gaat met het, waar dan het aan zou kunnen liggen.

Geldt dat ook voor ballonmolly's? Ik heb er eentje overgenomen van iemand en die zwemt met de rest mee. Ik zie mezelf daar ook niet direct een ander thuis voor vinden, maar is toch goed om te weten, dat als er iets niet goed gaat met het, waar dan het aan zou kunnen liggen.
Dit geld voor alle mollysoorten inderdaad

Ok, weer wat geleerd.
Dan zou ik dus een ander thuis voor die molly moeten vinden...Heb je toevallig interesse in één oranje ballonmolly?🤣

Ok, weer wat geleerd.
Dan zou ik dus een ander thuis voor die molly moeten vinden...Heb je toevallig interesse in één oranje ballonmolly?🤣
Heb helemaal geen aquaria meer staan dus helaas

Is nu alleen zout toevoegen voldoende voorvde molly om weer te herstellen of moet de molly nu behandeld worden? Klinkt als een wond die niet geneest door gebrek aan de juiste waterwaardes, óf door een bacterie. In bijde gevallen moet anders gehandeld worden lijkt mij. En is dit dan ontstaan door het gebrek aan zout vraag ik me af, of is de rug beschadigd geraakt en word het nu kwaad tot erger. Of is het dan de bacterie die het veroorzaakt. Wat nu.. dat vraag ik me vooral af 😄

Volgens mij
Is nu alleen zout toevoegen voldoende voorvde molly om weer te herstellen of moet de molly nu behandeld worden? Klinkt als een wond die niet geneest door gebrek aan de juiste waterwaardes, óf door een bacterie. In bijde gevallen moet anders gehandeld worden lijkt mij. En is dit dan ontstaan door het gebrek aan zout vraag ik me af, of is de rug beschadigd geraakt en word het nu kwaad tot erger. Of is het dan de bacterie die het veroorzaakt. Wat nu.. dat vraag ik me vooral af 😄
is dat ook wat de TS zich afvraagt en wat nu te doen😉

ze hebben hoe dna ook een fikse dosis zout nodig
Dit geld voor alle mollysoorten inderdaad
Heb je hier bronnen voor? En dan bedoel ik niet anekdotes van het "internep" of uitspraken van mensen die niet aan wetenschap doen. Ik heb (speciaal voor jou 😛) onderzoeksartikelen zitten doorlezen om te kijken hoe het ook alweer zat. Ik kan nergens vinden dat de mollysoorten P. velifera, P. latipinnis en P. sphenops (waar de molly's in onze hobby vaak hybriden van zijn) minder gezond zouden zijn wanneer ze in zoet water worden gehouden. Je ziet wel dat bij een bepaald zoutgehalte het aantal jongen groter is, en de groeisnelheid hoger, bij populatie/soort X (weet ff niet meer bij welke dat was), wat waarschijnlijk komt doordat het die specifieke vissen dan minder energie kost om de osmotische balans te bewaren --> meer energie over voor groei. Een ander onderzoek van een andere soort liet juist weer de beste resultaten zien bij zoet water. Je ziet soms ook verschillen in de mate waarin populaties van (oorspronkelijk) zoet water en zout water zich kunnen aanpassen aan zoutgehalte X. Maar ik ben nog niet tegengekomen dat zoet water --na acclimatisering-- een probleem zou zijn.

Heb je hier bronnen voor? En dan bedoel ik niet anekdotes van het "internep" of uitspraken van mensen die niet aan wetenschap doen. Ik heb (speciaal voor jou 😛) onderzoeksartikelen zitten doorlezen om te kijken hoe het ook alweer zat. Ik kan nergens vinden dat de mollysoorten P. velifera, P. latipinnis en P. sphenops (waar de molly's in onze hobby vaak hybriden van zijn) minder gezond zouden zijn wanneer ze in zoet water worden gehouden. Je ziet wel dat bij een bepaald zoutgehalte het aantal jongen groter is, en de groeisnelheid hoger, bij populatie/soort X (weet ff niet meer bij welke dat was), wat waarschijnlijk komt doordat het die specifieke vissen dan minder energie kost om de osmotische balans te bewaren --> meer energie over voor groei. Een ander onderzoek van een andere soort liet juist weer de beste resultaten zien bij zoet water. Je ziet soms ook verschillen in de mate waarin populaties van (oorspronkelijk) zoet water en zout water zich kunnen aanpassen aan zoutgehalte X. Maar ik ben nog niet tegengekomen dat zoet water --na acclimatisering-- een probleem zou zijn.
Omdat ze in het wild ook in brakwater leven https://aquainfo.nl/artikel/poecilia-sphenops-black-molly/

Nu moet ik wel zeggen dat ik zolang ik mij kan heugen nooit anders gehoord heb dan dat molly's op brak moeten, alleen nooit wetenschappelijk onderbouwd.

Ze (even alle soorten over één kam) leven in het wild in verschillende soorten water. Vaak in brak water inderdaad, soms in zee, maar ook gewoon in zoete meren en rivieren. Het is zo dat ze best vaak gezondheidsprobemen vertonen, maar het is een vrij grote stap om dat dan op te hangen aan de kapstok "verkeerde waterwaarden". 🙂 Er kan van alles spelen, vooral genetische factoren ook. Black molly's zijn een mix van verschillende (onder)soorten en dat mixen + doorkweken heeft niet per se tot robuuste vissen geleid.

Ze (even alle soorten over één kam) leven in het wild in verschillende soorten water. Vaak in brak water inderdaad, soms in zee, maar ook gewoon in zoete meren en rivieren. Het is zo dat ze best vaak gezondheidsprobemen vertonen, maar het is een vrij grote stap om dat dan op te hangen aan de kapstok "verkeerde waterwaarden". 🙂 Er kan van alles spelen, vooral genetische factoren ook. Black molly's zijn een mix van verschillende (onder)soorten en dat mixen + doorkweken heeft niet per se tot robuuste vissen geleid.
Zoals ik al zei: zolang ik mij weet te herinneren werden ziektes bij molly's altijd toegeschreven aan gebrek aan zout water, molly's werden dan vaak als stip-gevoelig bestempeld en schimmelgevoelig.

Maar ja inzichten veranderen dat klopt en wellicht zit ik e rinderdaad helemaal naast

Ja ik snap jouw kant, dat is inderdaad een bekende verklaring binnen de hobby. Ook dat molly's per se op hard water zouden moeten. Ik vind het dan weer leuk om tegen zulke dingen aan te schoppen. Want een beetje meer fact-checking mag soms wel.

Zoals Gino aangaf, als je kijkt naar de natuurlijke habitat van de wild Poecilia sphenops, waar de block molly van afstamt, dan leven die niet perse op brakwater. Sterker nog, meerendeel van hun leven zitten ze in zoetwater.

Onderstaand het artikel:
https://sta.uwi.edu/fst/lifescience...ts/ogatt/Poecilia_sphenops - Common Molly.pdf
Maar goed, daar heeft de TS momenteel weinig aan, en vooral nodig wat te doen. Ik denk dat Stan of Arjan de Graaf (Alderhandt ‘s fish for Hobby) hier een beter antwoordt op heeft dan ik.

Wat vaker waterwisselen lijkt me geen kwaad te kunnen en bevordelijk zijn voor de genezing. Rotte plekjes en beschadigingen daar kan esha 2000 bij bevorderen. Alleen als dit gaat om een bacterie dan kan je beter daar tegen behandelen aangezien je niet middelen door elkaar en vlak achter elkaar wilt uit proberen. Welke stappen kunnen er dan het best als eerst gezet worden denk ik dan.

Toch wat vaker waterwisselen misschien. En geen hele grote waterwissels om te voorkomen dat elke waterwissel een grote schok zal zijn. Hoe geleidelijker het wisselen hoe stress lozer het zal zijn. Hoewel meer prutsen ook weer stress kan veroorzaken dus dat is ook niet de bedoeling. Ik geloof dat de water temperatuur veranderen misschien ook een positieve inpact kan hebben. Ik weet alleen niet meer of je dan het beste kon verhogen of verslagen.

Aan de ene kant wil je het voor de molly comfortabel maken, aan de andere kant bacterie groei minder stimuleren. Misschien kan je op die manier ook beter uitsluiten wat de oorzaak is.

Toch merkwaardig als het iets van schimmel zou zijn of een letsel dat beide vissen dat op dezelfde plaats krijgen. Kan het geen onbelangrijke verkleuring zijn ?

Waar ik aan heb zitten denken is dat er twee in de boog van je schip ruzie hebben gehad. Dan is het een klein beetje te verklaren dat ze er allebei last van hebben op dezelfde plek. Ik geef ogenblikkelijk toe dat er nog ongetwijfeld ander verklaringen zijn....

Mijn gevoel is dat het wel goed komt. Wat het brak water betreft, ook dat hoeft nu niet plots gekeerd worden. Maar is iets om bij de keuze van vissen in de toekomst in de gaten te houden.

@Sebastiaandebruijn Hoe zijn de vissen er nu / de eerstvolgende keer dat je ze bekijkt eraan toe? Zijn de plekken groter geworden of zijn er veranderingen in het gedrag of de eetlust? En hoeveel vissen hebben het?

De foto's zijn wazig, maar het eerste wat in me opkwam (n.a.v. plaats en vorm/grootte van de witte verkleuring) is columnaris. Hopelijk lijken de witte plekken toevallig daarop want anders hebben je vissen een probleempje. Gaat de boel echt zienderogen achteruit en kun je niet DIRECT aan sera bakto tabs komen (voer met antibioticum erin) dan zou ik alles wat ziek is eruit vissen en afmaken.

Klinkt drastisch maar een verdere verspreiding betekent dat e.e.a. al te ver heen is, het duidt 100% op een bacteriële uitbraak. Dat is niet af te wachten, tenzij je opnieuw wilt beginnen met je bak.

Oh ja: heeft tijdens jouw afwezigheid iemand anders de vissen gevoerd? En misschien wat veel gegeven.....

@Sebastiaandebruijn Hoe zijn de vissen er nu / de eerstvolgende keer dat je ze bekijkt eraan toe? Zijn de plekken groter geworden of zijn er veranderingen in het gedrag of de eetlust? En hoeveel vissen hebben het?

De foto's zijn wazig, maar het eerste wat in me opkwam (n.a.v. plaats en vorm/grootte van de witte verkleuring) is columnaris. Hopelijk lijken de witte plekken toevallig daarop want anders hebben je vissen een probleempje. Gaat de boel echt zienderogen achteruit en kun je niet DIRECT aan sera bakto tabs komen (voer met antibioticum erin) dan zou ik alles wat ziek is eruit vissen en afmaken.

Klinkt drastisch maar een verdere verspreiding betekent dat e.e.a. al te ver heen is, het duidt 100% op een bacteriële uitbraak. Dat is niet af te wachten, tenzij je opnieuw wilt beginnen met je bak.

Oh ja: heeft tijdens jouw afwezigheid iemand anders de vissen gevoerd? En misschien wat veel gegeven.....
In dat geval is dus alles ziek..

Columnaris is very dangerous and will kill your fish if left untreated.
In fact, a columnaris bacterial infection can kill your fish rapidly – sometimes it only takes a day or two from the first sign.
If your fish’s outward symptoms match that of columnaris, then you need to start antibiotic treatment right away.
Columnaris is also very contagious between fish. If one comes down with it, then all the other fish in your tank are also at risk.

Alleen de zichtbare zieke vissen er uit halen zou in dat geval niet voldoende zijn lijkt me...

Maar weten we wel zeker in dat geval dat het dan hier om draait? Is het geen wond die aan het genezen is, of misschien een wond die geïnfecteerd is door een minder schadelijke bacterie? Is baktotabs de enige oplossing dan?

In dat geval is dus alles ziek..

Columnaris is very dangerous and will kill your fish if left untreated.
In fact, a columnaris bacterial infection can kill your fish rapidly – sometimes it only takes a day or two from the first sign.
If your fish’s outward symptoms match that of columnaris, then you need to start antibiotic treatment right away.
Columnaris is also very contagious between fish. If one comes down with it, then all the other fish in your tank are also at risk.

Alleen de zichtbare zieke vissen er uit halen zou in dat geval niet voldoende zijn lijkt me...

Maar weten we wel zeker in dat geval dat het dan hier om draait? Is het geen wond die aan het genezen is, of misschien een wond die geïnfecteerd is door een minder schadelijke bacterie? Is baktotabs de enige oplossing dan?
Er bestaan verschillende typen columnaris, net zoals er bijvoorbeeld verschillende varianten van griep bestaan. Ze hebben niet allemaal een even ernstig ziekteverloop.

Verder bedoelde ik niet te zeggen dat het per se columnaris moet zijn. Het is alleen wel frappant dat meerdere vissen een daarop gelijkende plek laten zien. Dus het is goed om dat in de gaten te houden.

Als het die ziekte is, dan is het inderdaad de vraag of enkel de zieke vissen eruit halen een verdere verspreiding voorkomt. Hangt o.a. ervan af of de oorspronkelijke oorzaak (bijv te hoge belasting water) weg is genomen, en van de weerstand van de overgebleven vissen. Ik kan dat wel helemaal gaan benoemen, maar eerlijk gezegd: dit soort topics komt telkens weer terug en het gebeurt maar zelden dat gegeven info/advies helemaal opgepakt wordt. Het is meer voor mezelf, dat ik me vermaak met het antwoorden. Als men vragen heeft kan men ze stellen, en verder ga ik me er niet druk om maken of alles wel benoemd is.

Die medicatie noemde ik omdat het het enige in NL verkrijgbare middel is waar mogelijk wat effectiviteit van uitgaat.

Er bestaan verschillende typen columnaris, net zoals er bijvoorbeeld verschillende varianten van griep bestaan. Ze hebben niet allemaal een even ernstig ziekteverloop.

Verder bedoelde ik niet te zeggen dat het per se columnaris moet zijn. Het is alleen wel frappant dat meerdere vissen een daarop gelijkende plek laten zien. Dus het is goed om dat in de gaten te houden.

Als het die ziekte is, dan is het inderdaad de vraag of enkel de zieke vissen eruit halen een verdere verspreiding voorkomt. Hangt o.a. ervan af of de oorspronkelijke oorzaak (bijv te hoge belasting water) weg is genomen, en van de weerstand van de overgebleven vissen. Ik kan dat wel helemaal gaan benoemen, maar eerlijk gezegd: dit soort topics komt telkens weer terug en het gebeurt maar zelden dat gegeven info/advies helemaal opgepakt wordt. Het is meer voor mezelf, dat ik me vermaak met het antwoorden. Als men vragen heeft kan men ze stellen, en verder ga ik me er niet druk om maken of alles wel benoemd is.

Die medicatie noemde ik omdat het het enige in NL verkrijgbare middel is waar mogelijk wat effectiviteit van uitgaat.
Ah bedankt voor de informatie 😄 een bron van kennis deze man. Mag toch eens vaker posts van jou terug gaan lezen denk ik 😂😁

Meende een tijdje terug een bericht van -ik dacht- stanovic gelezen te hebben dat ze op brak moeten, maar ze hebben hoe dna ook een fikse dosis zout nodig
Ik heb het er een keer met hem over gehad, en uit dat gesprek kwam naar voren dat zout toevoegen voordelen heeft, maar zeker niet nodig is.
Met toegevoegd zout is de kans op (zware) infectie kleiner. Zeg maar dat ze constant in een zoutbad zwemmen.
Na voldoende overwenning heeft zoutgehalte geen effect op het gedrag van de vis. Zolang de vis dus gezond blijft ondervindt deze geen verschil in kwaliteit van leven.
Mollies worden (inmiddels voor duizenden generaties) op zoetwater gekweekt, en je kan ze dus langzamerhand wel als zoetwatervis gaan beschouwen. Bij wildvang is dit natuurlijk anders, maar wildvang komt in kweekvormen zoals de black molly natuurlijk niet voor.

Brak en zout water brengen hun eigen risico's met zich mee. Beplanten is bijvoorbeeld een stuk moeilijker, en met minder (of geen) beplanting wordt water sneller schadelijk voor de bewoners.
Kortgezegd: Onder normale omstandigheden maakt zoutgehalte niet veel uit.

Laatst bewerkt:
Het lijkt mij eerder een beschadiging, door vechten of schuren. Mogelijk heeft de vis vast gezeten. Ik zou zeker geen zout gaan toevoegen, dat is echt onzin.

• Leuk
Waarderingen: TLS
Hoe warm is het water?
Molly's hebben het graag water warmer. Kamertemperatuur zou een hele goede oorzaak kunnen zijn voor witte plekken op de rug.

Groetjes John.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan