Meende een tijdje terug een bericht van -ik dacht- stanovic gelezen te hebben dat ze op brak moeten, maar ze hebben hoe dna ook een fikse dosis zout nodig
Als ik naar de foto's kijk dan kan ik het niet duidelijk zien of dit nu columnaris, schimmel of een beschadiging betreft. Als een black molly beschadigd raakt op de huid dan wordt dat stuk automatisch wit. Als er een beschadiging op de vin van een black molly plaatsvindt dan wordt het transparant.
Dan het verhaal over brakwater. Dit geldt meer voor wildvang. Doch ongeacht de mollysoort in het wild, ze komen in zowel in zoet- als brakwater voor. Bepaalde soorten komen zelfs in het kustgebied voor in zoutwater. Kweekvarianten zijn al jarenlang op zoetwater gekweekt doch moet ik er wel bij stellen als ze van een aziatische fish farm afkomen, reken er dan op dat ze op een aardig zoutgehalte (zoals meerdere levendbarenden die in Azië gekweekt worden) zitten. Komen ze bijv. van kwekers uit landen als de Verenigde Staten, Israel, Tsjechië en Polen, dan worden die gewoon op zoetwater gekweekt. Dus is het wel handig om eerst te weten vanuit welk land ze komen om te kunnen stellen of zout van enig belang is.
Ik zeg heel duidelijk dat als men over wildvang spreekt, het heel afhankelijk is van de localiteit of we te maken hebben met zoet-, brak- of zoutwatervissen. Of dat nu Poecilia sphenops, Poecilia velifera, Poecilia latipinna, Poecilia orri, Poecilia formosa, Poecilia caucana, Poecilia cuneata, Poecilia chica, Poecilia vandepolli, Poecilia latipunctata, Poecilia mexicana, Poecilia petenensis, Poecilia gilli of Poecilia salvatoris mag gaan betreffen.
De standaard black molly (kortvinnig en lierstaart) zijn op zich pure afstammelingen van de Poecilia sphenops. En dat betreft dus niet een stam die ingekruist is met een andersoortige. Black molly zoals de kweekvorm black molly komt niet in de vrije natuur voor. Doch er bestaan wel vrij zwarte exemplaren in het wild. En dat komt in meerdere soorten wilde mollysoorten voor. Doch spreken we eigenlijk over een molted molly in het wild als ze vrij zwart zijn. Maar ook worden ze wel splotched danwel blotched exemplaren genoemd. Ondanks dat de laatste twee namen eigenlijk beter van toepassing zijn, spreken we in de wetenschappelijke zin over een "molted" exemplaar. Molted kan vervellen betekenen en beschimmeld. Blotched en splotched betekend meer met vlekken voorzien. Het is dusdanig dat er ook zwart gespikkelde exemplaren in het wild voorkomen en die zwarte vlekken kunnen ook vrij groot aanwezig waardoor het lijkt alsof zulke gevlekte exemplaren vrijwel geheel zwart lijken. Bij de Poecilia sphenops zijn dit soort zwart gevlekte exemplaren gebruikt en in lijnkweek gezet met als doel geheel zwarte vissen te kunnen gaan kweken.
Let wel: Inmiddels zijn er ook grotere black molly varianten in de handel. Die zijn ingekruist met Poecilia velifera danwel Poecilia latipinna. Doorgaans betreft het de Poecilia latipinna die er ingekruist is en niet zoals vele groothandels beweren de Poecilia velifera. Dan zouden ze veel groter moeten zijn. Het is een foutje die de groothandels destijds gemaakt hebben en zo nemen de winkels het ook van hun over. De Poecilia velifera kan namelijk de 20cm overschrijden. De Poecilia latipinna daarentegen blijft kleiner. Doch halen de kweekvarianten praktisch niet meer het formaat wat een wildvorm van de Poecilia latipinna kan halen.
Ik kan ook stellen dan niet alle mollysoorten het goed zullen gaan doen op hard water. Als we spreken over de bekende drie soorten (P.sphenops, P.velifera en de P.latipinna) die kunnen het goed doen op neutraal tot hard water. Alhoewel, een P.sphenops het helemaal niet zo slecht doet in zachter water. Ook niet alle soorten aan molly's behoeven warm water te hebben. Ze groeien wel beter uit op hogere temperaturen. Zekers de wat grotere soorten aan molly's zijn ietwat meer warmte behoeftig. Maar op kamertemperatuur doen ze het wel goed hoor.
Als je dit allemaal leest wat ik heb geschreven dan mag je eruit opmaken dat ik niet geheel eens ben met wat aquainfo stelt.