Wat is er nieuw

Blad van Hygroyza aristata sterft af

• Onderwerp starter Onderwerp starter Speedy
  • Startdatum Startdatum
S

Speedy

Guest
Sinds 3 weken ben ik mijn nieuw aquarium (Juwel 350) aan het indraaien. Bij de beplanting heb ik rekening gehouden met planten die geen extra CO2 nodig hebben aangezien ik voorlopig niet van plan ben om een CO2 installatie te gaan gebruiken. Ik heb Echinodorus bleheri, Microsorum pteropus, Cryptocoryne wendtii, Anubias nana en Nymphaea stellata geplant. Als drijfplant gebruik ik Hygroyza aristata (waterbamboe).

De Hygroyza aristata begint echter bruin/geel blad te krijgen dat uiteindelijk afsterft. Verder groeit de plant nog wel en wordt er ook nieuw blad en wortels aangemaakt. Dit afstervend blad vind ik alleen een beetje zorgwekkend.

Qua voeding geef ik 2 x per week 15 ml PlantedBox All-In-One voeding, dagelijks 3 ml EasyCarbo, en bij de wortelplanten zitten root sticks. De verlichting ben ik aan het opbouwen naar 8 uur per dag, momenteel staat die 7 uur aan per dag. Ik doe wekelijks een 25% waterwissel en momenteel zit er nog geen vis in.

Weet iemand waarom ik die problemen krijg met de Hygroyza aristata, en wat ik er aan kan doen?

Ik weet dat in de kleinere bakken het hier het nooit echt goed wilde doen door ik denk te weinig aan licht. Mss dat je toch met 7 uur te weinig licht hebt en ik zou eens kijken wat het doet als je het aantal uren wat ophoogt.
Ik denk dat je best nu al 8 uur aan licht mag hebben overigens.

Bedankt voor je reactie. Ik zal de verlichting verhogen naar 8 uren.

Verder heb ik vandaag een watertest gedaan, volgens mij ziet die er niet erg goed uit als ik naar de pH, KH en de GH kijk. Misschien is dat ook een oorzaak dat de waterbamboe het niet goed doet?

pH 8
KH 12
GH 11
NO2 0,5
NO3 10
NH3/NH4 0

De pH en KH zijn aardig hoog in het aquarium, ik heb ook maar eens het leidingwater gemeten en daar is de pH 7,5 en de KH ook 12. Als ik lees dat de optimale KH tussen de 6 en de 8 ligt dan lijkt het erop dat ik een probleem heb op dat gebied?

Ik durf over de kh zo niks e zeggen want die is hier rond de 7-8 en dus binnen die grenzen. Wat voor tolerantie deze drijver heeft durf ik niet te zeggen.

Een hoge KH zal ook een hogere pH geven. De KH is de de tijdelijke hardheid in het water en buffert zuren (door de carbonaten). De KH is tijdelijk, deze kan dus in je aquarium lager worden na verloop van tijd. Maar goed, als je steeds ververst met water met een hoge kH wordt deze ook weer aangevuld.

Hard water hoeft niet per definitie slecht te zijn. Het hangt af van wat je uiteindelijk wilt qua planten en vissen.

Het is wel een gegeven dat (veel, zo niet alle?) planten het beter doen op een wat lagere pH < 7. Dit komt omdat voedingsstoffen dan makkelijker opgenomen kunnen worden.

Met een hoge KH is het heel lastig om je water naar een lagere ph te brengen (op een stabiele manier). Dan zou je al met osmose moeten gaan werken.

Dat is een afweging die je moet maken. Osmose of kraanwater en dan goed kijken naar het vis en plantenbestand.

Misschien heeft iemand anders een oplossing voor de hoge KH zonder osmose, dan hou ik mij ook aanbevolen voor die tip ?

Misschien moet ik dan toch maar osmosewater overwegen.
Zou een mengverhouding van 50-50 osmose/kraanwater goed genoeg zijn om de KH/GH naar wat normalere waardes te krijgen? Als ik het goed heb begrepen dan halveer ik de KH en GH dus met die mengverhouding?

Voor 2 bakken moet ik osmosewater gaan aanmaken, een 100 liter bak en een 300 liter bak. Uitgaande van een wekelijkse waterwissel van 30% en een mengverhouding van 50/50 heb ik dus 15 + 45 = 60 liter osmosewater per week nodig.

Ik ben aan het overwegen om dit osmose apparaat aan te schaffen: https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure/osmopure-150-ba.html
Elders op het forum las ik een bericht van een persoon die dit apparaat ook heeft en die had er een opbrengst mee van bijna 15 liter in een uur met water van 13 graden. Dus binnen een uur of 4 zou ik dan mijn wekelijkse voorraad hebben.

Deze heb ik en met een boosterpomp heb ik zo n 14 liter per uur. Nog een voordeel is dat je met een boosterpomp minder afvalwater hebt.

Minder afvalwater is natuurlijk altijd beter. Die 14 liter per uur die je haalt, is dat gewoon met koud water?

Heb jij overigens deze boosterpomp: http://www.osmoseapparaat.nl/boosterpompen/boosterpomp-voor-75-gpd-systemen.html?amp=1 ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik lees nergens dat een ph van 7,5 a 8 een enorm probleem hoeft te zijn voor deze plant. Ook bij ons heeft hij het prima gedaan in een bak met een ph van 7, kh was iets van 10.
Licht is zeker een ding bij drijfbamboe. Ik ben het eens met John dan 8 uur beter zou zijn.

Heb je een plant die al als waterplant gekweekt is? Toen ik het kocht van een winkel was het nog een soort emerse variant. Ik dacht een lange tijd dat de plant het niet ging halen.

Als planten uit een omgeving komen met andere waterwaarden, dan hebben ze soms een behoorlijke tijd nodig om te wennen. Drijfbamboe zeker.

Ook wanneer de plant gewend is zullen bladeren die naar beneden steken in het water geel worden en afsterven. Alleen dat wat mooi plat op het water ligt blijft goed. Bij waterwissels is het goed om de plant weer netjes op het water te leggen.

Ik zeg niet dat het goedkomt, maar ik zou het zeker even afwachten. Op basis van 3 weken osmose gaan toepassen lijkt me best een hele stap.

Succes met je aquarium 🙂

Laatst bewerkt door een moderator:
Minder afvalwater is natuurlijk altijd beter. Die 14 liter per uur die je haalt, is dat gewoon met koud water?

Heb jij overigens deze boosterpomp: http://www.osmoseapparaat.nl/boosterpompen/boosterpomp-voor-75-gpd-systemen.html?amp=1 ?

Ja die pomp heb ik en ik maak het in de douche en gewoon met koud kraanwater hoor. Bij de zomerdag heb je wat meer opbrengst omdat het dan warmer is.

Ik lees nergens dat een ph van 7,5 a 8 een enorm probleem hoeft te zijn voor deze plant. Ook bij ons heeft hij het prima gedaan in een bak met een ph van 7, kh was iets van 10.
Licht is zeker een ding bij drijfbamboe. Ik ben het eens met John dan 8 uur beter zou zijn.
Het licht heb ik inmmiddels al verhoogd naar 8 uren, inderdaad eens afwachten wat dat doet.

Heb je een plant die al als waterplant gekweekt is? Toen ik het kocht van een winkel was het nog een soort emerse variant. Ik dacht een lange tijd dat de plant het niet ging halen.

Als planten uit een omgeving komen met andere waterwaarden, dan hebben ze soms een behoorlijke tijd nodig om te wennen. Drijfbamboe zeker.
Hier heb ik even niet bij stilgestaan terwijl ik het eerder wel heb gelezen in de PDF van aquaplantsonline waar ik mijn planten gekocht heb. Daarin geven ze aan dat bijna alle planten boven water worden gekweekt. Dus het feit dat ze moeten wennen aan de andere omstandigheden zou inderdaad een factor kunnen zijn.

Ik zeg niet dat het goedkomt, maar ik zou het zeker even afwachten. Op basis van 3 weken osmose gaan toepassen lijkt me best een hele stap.
Daar heb je gelijk in.
Het probleem is eigenlijk dat ik overal lees dat die KH aan de hoge kant is, dat zou weer slechter zijn voor de vissen en planten. De planten zouden bijvoorbeeld minder goed plantenvoeding en EasyCarbo in zich opnemen. Ik wil voordat ik vis aanschaf eigenlijk zorgen dat de bak toch wat stabiel is. Op dit moment weet ik eigenlijk niet goed wat nu verstandig is, even afwachten of gewoon gaan mengen met osmose. Als mijn kraanwater al een KH heeft van 12 dan gaat die waarde in mijn aquarium nooit veel lager worden zonder osmose lijkt mij?

Succes met je aquarium 🙂
Bedankt!

Ja die pomp heb ik en ik maak het in de douche en gewoon met koud kraanwater hoor. Bij de zomerdag heb je wat meer opbrengst omdat het dan warmer is.
Oké, met koud water is inderdaad ook iets economischer.

De bovenwater gekweekte vorm ziet er anders uit dan de vorm die al langere tijd in het water ligt. Dunne stengeltjes, hier en daar een blaadje, dunnere blaadjes.
Bij de normale watervorm is eigenlijk alles tussen de bladeren bedekt. De emerse vorm heeft ook nog geen wortels als ik het me goed herinner, niet overal over de stengel zoals de normale watervorm wel heeft.
Maar, zelfs al heb je de normale watervorm, kan het nog steeds zijn dat hij aan het overwennen is.

Wat betreft je kh en je ph... Met een aquarium kan je altijd 2 kanten op. Je kan de bewoners en planten aanpassen op je kraanwater, of je kan je aquariumwater aanpassen op je bewoners en/of planten die je graag wil hebben. Welke bewoners heb je op het oog? Heb je al eens gekeken of er bewoners zijn die goed passen bij de waterwaarden van jouw kraanwater? Het zou waterwissels wel heel veel eenvoudiger maken natuurlijk.

Wat was jouw idee toen je het aquarium startte? Welke vissen vind je mooi? Had je al bepaalde bewoners in gedachten en zo ja, weet je dan welke waterwaarden die nodig hebben? Als je nog geen vastomlijnde plannen had lijkt het me in elk geval de moeite van het overwegen waard.

Sinds 3 weken ben ik mijn nieuw aquarium (Juwel 350) aan het indraaien. Bij de beplanting heb ik rekening gehouden met planten die geen extra CO2 nodig hebben aangezien ik voorlopig niet van plan ben om een CO2 installatie te gaan gebruiken. Ik heb Echinodorus bleheri, Microsorum pteropus, Cryptocoryne wendtii, Anubias nana en Nymphaea stellata geplant. Als drijfplant gebruik ik Hygroyza aristata (waterbamboe).

De Hygroyza aristata begint echter bruin/geel blad te krijgen dat uiteindelijk afsterft. Verder groeit de plant nog wel en wordt er ook nieuw blad en wortels aangemaakt. Dit afstervend blad vind ik alleen een beetje zorgwekkend.

Qua voeding geef ik 2 x per week 15 ml PlantedBox All-In-One voeding, dagelijks 3 ml EasyCarbo, en bij de wortelplanten zitten root sticks. De verlichting ben ik aan het opbouwen naar 8 uur per dag, momenteel staat die 7 uur aan per dag. Ik doe wekelijks een 25% waterwissel en momenteel zit er nog geen vis in.

Weet iemand waarom ik die problemen krijg met de Hygroyza aristata, en wat ik er aan kan doen?

Zo'n Hygroyza aristata moet je laten drijven. Dus de stengels niet in de grond zetten. De waterhardheid zal gemiddeld zijn dus met een pH level tussen de 6 en 8 zit je altijd goed. Het is wel een plant die van warmte houdt en veel licht nodig is! Deze plant houdt van ruimte dus in kleinere aquaria houdt ze het niet vol.

De bovenwater gekweekte vorm ziet er anders uit dan de vorm die al langere tijd in het water ligt. Dunne stengeltjes, hier en daar een blaadje, dunnere blaadjes.
Bij de normale watervorm is eigenlijk alles tussen de bladeren bedekt. De emerse vorm heeft ook nog geen wortels als ik het me goed herinner, niet overal over de stengel zoals de normale watervorm wel heeft.
Maar, zelfs al heb je de normale watervorm, kan het nog steeds zijn dat hij aan het overwennen is.
Toen ik de waterbamboe kreeg zaten die in kleine aardewerken potjes, ook hadden ze volgens mij geen of geen grote wortels. Het lijkt erop dat die dus boven water zijn gekweekt.
Wat betreft je kh en je ph... Met een aquarium kan je altijd 2 kanten op. Je kan de bewoners en planten aanpassen op je kraanwater, of je kan je aquariumwater aanpassen op je bewoners en/of planten die je graag wil hebben. Welke bewoners heb je op het oog? Heb je al eens gekeken of er bewoners zijn die goed passen bij de waterwaarden van jouw kraanwater? Het zou waterwissels wel heel veel eenvoudiger maken natuurlijk.
De planten die ik al heb ik zijn:

Anubias nana
Cryptocoryne wendtii
Echinodorus bleheri
Hygroyza aristata
Microsorum pteropus
Nymphaea stellata
Sagittaria subulata

Qua pH kunnen die wel in mijn bak lijkt me, ik heb alleen geen idee of het qua KH en GH goed zit.

Als eerste vis had ik eigenlijk voorlopig deze in gedachten:

Corydoras Julii
Trigonostigma heteromorpha

Deze twee soorten zouden een pH nodig hebben tussen de 6 en de 7,5.

Als "hoofdbewoners" zou ik heel graag maanvissen willen houden, maar verschillende mensen zijn van mening dat je daar een bak voor moet hebben van 150 of langer, die van mij is 121x51x66. Misschien toch wat aan de kleine kant, dus daar zie ik maar even van af. Verder schijnen het ook "vervuilers" te zijn, dus dan is het nog maar de vraag of de interne filter van mijn Rio dat kan verwerken. Mijn pH zou ook wat hoog zijn voor deze vis.

Ik ben dus nog zoekende naar een andere soort. Misschien dat een dwergcichlide wel een optie is, die houden geloof ik ook wel van wat harder water.

Zo'n Hygroyza aristata moet je laten drijven. Dus de stengels niet in de grond zetten. De waterhardheid zal gemiddeld zijn dus met een pH level tussen de 6 en 8 zit je altijd goed. Het is wel een plant die van warmte houdt en veel licht nodig is! Deze plant houdt van ruimte dus in kleinere aquaria houdt ze het niet vol.
Hij drijft hier ook, als hij in de bodem wordt gezet dan schijnt de plant te gaan rotten. Mijn bak zal onder de kleinere aquaria vallen dus dan vrees ik het ergste. Dan zit er niets anders op dan afwachten.

Hier doet de plant het uitstekend in bakken van een meter en 60cm lengte. Wij hebben de bakken meest op tussen de 22 en 24 graden. Wie weet trekt hij nog bij.

Succes en plezier met de keuzes in vissen en/of andere bewoners 🙂

Ja, we hopen er maar het beste van. De tijd zal het leren. 🙂

Of ik osmose in het aquarium ga gebruiken hangt er nog een beetje van af, maar ik ga denk ik sowieso het osmoseapparaat en de boosterpomp aanschaffen. Osmosewater komt hier ook nog wel van pas voor wat andere dingen en buiten dat is het wel interessant. Qua kosten valt het ook redelijk mee.
Voor de duidelijkheid, ik ben van plan om dit aan te schaffen:
Osmose apparaat: https://www.osmoseapparaat.nl/osmopure/osmopure-75-ba.html
Boosterpomp: https://www.osmoseapparaat.nl/boosterpompen/boosterpomp-voor-75-gpd-systemen.html
Ik wil het geheel aansluiten op de kraan bij de badkuip, gaat er iets mis dan hoef ik niet te gaan dweilen.

Heb jij (of iemand anders) nog tips van wat ik erbij moet aanschaffen, of is dit het wel?

nog tips van wat ik erbij moet aanschaffen, of is dit het wel?
Misschien even nadenken hoeveel je wil gaan gebruiken en hoe je dat in je bak krijgt?

Misschien even nadenken hoeveel je wil gaan gebruiken en hoe je dat in je bak krijgt?
Als ik de Rio 350 pak, dan zal die netto iets van 300 liter water bevatten. Uitgaande van een wekelijkse waterwissel van 30% (90 liter) en een mengverhouding van 50/50 heb ik dan 45 liter osmosewater per week nodig voor die bak. Dat red ik met 3 gieters vol. Verder wil ik nog gaan kijken voor een opslagvat. Dan kan ik een kleine voorraad aanleggen.

Een hogere pH en KH hoeft geen probleem te zijn, zolang de planten en vissen er maar op afgestemd zijn.
Het is niet dat dat als de PH boven de 7 komt de planten opeens helemaal geen voeding meer opnemen, alleen moeten ze er wat harder voor werken.

De corydoras julii heb ik hier trouwens ook ???

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan