Bladeren voor garnalen


S

Sharkoon

Guest
Welke bladeren kan ik gebruiken voor garnalen? Ik lees dit op internet:

Het meest gebruikt worden bladeren van beuk en eik, maar ook bladeren van andere Nederlandse bomen kunnen worden gebruikt. Het beste is om ze van de bomen te plukken voor gebruik. Neem geen bladeren van bomen die langs drukke wegen staan of in een stad. Laat ze goed drogen en bewaar ze in een doos, papierenzak of stoffentas. De bladeren zijn direct te gebruiken. Kook de bladeren niet voor gebruik, omdat dan de werkzame stoffen verdwijnen met het kookwater!
van https://sites.google.com/site/crustahobby/info-voor-beginners

en
Zelf bladeren toevoegen aan je aquarium
  • Gewoon in de herfst naar buitenlopen en dan de volgende bladeren zoeken: eikenblad, bladeren van fruitbomen of beukenblad.
  • Laat de bladeren binnen drogen, zorg dat ze door en door droog zijn. Je kunt gedroogde bladeren langer bewaren.
  • Voor gebruik even de bladeren koken om insecten of andere onwenselijkheden onschadelijk te maken.
  • Stop de bladeren in je aquarium en na enkele dagen zakken ze naar de bodem.
  • Garnalen zijn enorm blij met je!
van http://www.aquariumfans.nl/aquarium-garnalen-voeding-schoonmaken/

Ik heb de volgende bladeren uit de tuin gehaald (zie foto): hazelaar, zoete kers, perenboom, pruimenboom (wichter) en rode bes.

De bladeren van de hazelaar heb ik al paar gegeven en vinden ze lekker. Van de andere weet ik niet of ze die mogen hebben. Hoe kan ik dat te weten komen?

Wat is een goede manier om de bladeren te drogen?

bladeren-24-7-17.jpg
 
Garnalen zijn erg gevoelig voor gifstoffen zowel natuurlijke al chemisch, een garnalenbak heeft daarnaast ook vaak weinig volume, dus pas-er-mee-op !
Misschien beter voor Catapablad en dergelijke gaan,dat is gelijk goed eten voor ze.
 
Waarom zou je dat willen geven vraag ik me af?
Ik geef ze hier enkel Catappa en zo af en toe spinazie omdat ik zeker weet dat het 100% veilig en goed voor ze is en verder vind ik het zelf niet nodig om nog meer te geven en zeker niet om misschien risico's te nemen met andere bladeren.
 
Ik geef zelf moerbeiblad (gekocht), verse spinazie en sla uit de tuin en ik geef brandnetel, deze pluk ik zelf(op een schone plek) spoel ze schoon en laat ze in de zon drogen.
 
Brandnetel was ik nog vergeten idd.
 
Ik geef zelf moerbeiblad (gekocht), verse spinazie en sla uit de tuin en ik geef brandnetel, deze pluk ik zelf(op een schone plek) spoel ze schoon en laat ze in de zon drogen.


Hier ook moerbei en dat is wat ze volgens mij het liefste hebben. Buiten altijd oppassen dat er geen hond over heen heeft geplast of dat er met gif is gespoten.
 
Hier is verse spinazie favoriet.
 
Hier ook,vergeet het alleen steeds om te halen want zelf eten we dat eigenlijk nooit.
 
Hier krijgen ze Catappa bladeren (via Ebay, zak vol voor verzendkosten), komkommer (gaat helemaal op op het schilletje na), spaghetti (rauw natuurlijk en na een uur of 8 weer verwijderen) en garnalenvoer. Daarnaast eten ze mee met de rest (en zijn dol op die pillen voor grondvisjes maar ook spirulina en standaard visvoer vinden ze heerlijk). Laatst levende tubifix gehaald en ook dat ging er gretig in. Volgens mij eten die beestjes zo goed als alles.
 
Ze worden daarom ook wel opruimers genoemd;)
 
Ik wou deze bladeren geven zodat de garnalen een divers voedselaanbod hebben.

We gebruiken geen gifstoffen in de tuin, buren ook niet volgens mij.

De tuin staat in een groot dorp dus weinig uitstoot.

Het heeft de laatste paar dagen goed geregend (dus redelijk schoon blad).

Ik vraag me vooral af of er natuurlijke producten in de bladeren kunnen zitten die de garnalen niet kunnen hebben. Hoe zou ik dat kunnen weten?

---

Er zit ook al catappablad in de bak, de garnalen lijken het hazelaarblad eerder op te eten.
 
Ik durf niet te garanderen dat al die bladeren geen verkeerde stoffen bevatten en zou het zelf bij moerbei, catappa en spinazie houden en eventueel schoon brandnetelblad.
Ik zou met gevoelige garnalen geen risico willen lopen namelijk;)
 
Update:

Ze tonen geen interesse in de bladeren van peren- en pruimenboom. Heb daarna ook maar een grote waterwissel gedaan voor de zekerheid.

Blad van de rode bes was in 1 week op, die ga ik nog een keer proberen om te kijken of het weer zo snel gaat.
 
Nou dan weet je dat ook in elk geval weer. Hier is de Moerbei de favoriet maar ja op MP vindt ik die niet meer en op Aliexpres zijn het vaak gebroken bladeren.
Rode bes kan ik niet over oordelen.
 
Ik weet wel een paar moerbei bomen te staan John
 
Nou dan weet je dat ook in elk geval weer. Hier is de Moerbei de favoriet maar ja op MP vindt ik die niet meer en op Aliexpres zijn het vaak gebroken bladeren.
Rode bes kan ik niet over oordelen.


Heb je een foto van het blad John?
Staan bij mijn schoonouders tientallen Moerbeien in de tuin en een aantal verschillende soorten namelijk.
Wil wel een lading opsturen hoor!
 
Net op ebay voor amper 8 euro 30 moerbei-bladeren besteld. Ben benieuwd. Mijn garnalen hebben dat nog nooit gehad
 

Terug
Bovenaan