Wat is er nieuw

Bladeren

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Ik heb iemand gevonden die een walnotenboom in de tuin heeft (jippie 😀) en nu vraag ik me af of ik deze nu al kan plukken of dat dit pas in de herfst kan.

Ook voer ik al een aantal bladsoorten en wat doe ik met het bladskelet wat overblijft? Is het beter om dit te verwijderen of kan dit ook blijven liggen?

Ik laat de 'skeletten' vaak liggen, maakt niet zoveel uit denk ik, ik heb niet het idee dat het voor noemenswaardige belasting zorgt + met de tijd eten ze dat ook wel weer op 😉

Hoe dat zit met het plukken van walnotenblad weet ik niet.

Dan laat ik de skeletten liggen. Ook voor eiken en beukenblad zou ik graag willen weten wanneer deze geplukt kunnen worden.

Ik plukte die meestal "vers" en als je ze even in de oven steekt, gaan alle beestjes of wat dan ook dood.
+Worden ze gedroogd, ietsjes sneller dus dan gewoon laten drogen.

Wel oppassen gaat snel anders heb je aangebrande blaadjes.

Beukenblad gebruik ik niet, eikenblad idealiter als het bruin is, zal vermoedelijk in het najaar zijn, herfst dus. Zal dan ook wel gelden voor beuk- en walnootblad.
Extra info..
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=597246
https://vissenpraat.wordpress.com/2014/11/15/bladeren-in-het-aquarium/
http://garnalenenkreeftenforum.nl/viewtopic.php?f=106&t=21304

Edit: Eigenlijk is het dus om je heen kijken en wachten totdat je bruin blad ziet 😉
Het advies is liever niet van de grond rapen, zelf doe ik dat wel, op plekken waar niet veel mensen/honden komen, en dan goed wassen en laten drogen.

kellemes zei:
Het advies is liever niet van de grond rapen, zelf doe ik dat wel, op plekken waar niet veel mensen/honden komen, en dan goed wassen en laten drogen.
In het Practical Fishkeeping Magazine van een tijd terug over bladeren stond daarop een heel aardige variatie: oprapen kan, maar raap dan van de bovenste lagen (dus niet wat in contact is geweest met bodem).

Eiken , beukenblad , elzeproppen in het na jaar plukken als ze bruin worden .

Walnoot , brandnetel , moerbij "groen" plukken .
Zelf laat ik ze gewoon drogen en voor ze de bakken in gaan even in een bakje met kokend water .

Dankje Natasja, ik had idd al ergens gelezen "groen" plukken maar twijfelde nog een beetje. Heb ik morgen wat te doen.

Wel erop letten dat je niet plukt op plekken waar honden hebben kunnen plassen. Dat kan nogal snel bij lage bladeren zoals van de brandnetel.

kellemes zei:
Beukenblad gebruik ik niet, eikenblad idealiter als het bruin is, zal vermoedelijk in het najaar zijn, herfst dus. Zal dan ook wel gelden voor beuk- en walnootblad.
Extra info..
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=597246
https://vissenpraat.wordpress.com/2014/11/15/bladeren-in-het-aquarium/
http://garnalenenkreeftenforum.nl/viewtopic.php?f=106&t=21304

Edit: Eigenlijk is het dus om je heen kijken en wachten totdat je bruin blad ziet 😉

Verdorde beukenbladeren kan je het hele jaar plukken 😉
In de winter hangen ze aan de buitenkant van de haag en kan je ze zo plukken.
In de zomer hangen ze aan de binnenkant van de haag, als je de buitenste takken opzij doet kan je de bruine blaadjes zo plukken. 😉

Mascha&Ivo zei:
kellemes zei:
In het Practical Fishkeeping Magazine van een tijd terug over bladeren stond daarop een heel aardige variatie: oprapen kan, maar raap dan van de bovenste lagen (dus niet wat in contact is geweest met bodem).

Ook op de bovenste lagen. kan allerlei vuiligheid op blijvenliggen, bv. urine van dieren of mensen blijven ook op die bladeren liggen.
Het veiligste is om deze te plukken.

Trouwens, alle geplukte bladeren kan men het hele jaar goed houden, de groene bladeren laat men bv. eerst drogen in de zon, de droge groene/bruine dorre bladeren legt men bv. in een schoenendoos waar geen licht aan kan en in een droge kamer waar geen of bijna geen vocht is. op deze manier heeft men het ganse jaar bladeren. 🙂

luc zei:
Mascha&Ivo zei:
kellemes zei:

Ook op de bovenste lagen. kan allerlei vuiligheid op blijvenliggen, bv. urine van dieren of mensen blijven ook op die bladeren liggen.
Het veiligste is om deze te plukken.
Terechte opmerking. Echter ook op geplukte bladeren kunnen (resten van) uitwerpselen (van vogels in dat geval) aanwezig zijn.
Er werd in samenhang met die tip wel ook nog aangeraden te rapen zo gauw mogelijk nadat ze gevallen zijn.
Het blijft allemaal een kwestie van risicobeheersing, licht afspoelen heeft ook dan zijn nut.

Niet alleen afspoelen, ik zou alles wat men plukt of raapt even koken, een minuutje of 2 minuutjes is genoeg, dan ben je ook voor 100% zeker.

Het skelet wat overblijft haal ik vaak wel weg bij de garnalen omdat ze hier verder niks mee doen.
Walnootblad kun je ook vrij goedkoop kopen in grote zakken.

https://www.baroen.nl/index.php/winkel/ ... -gr-detail

Zelf koop ik hier vaak de bladeren voor de garnalen omdat ik dan weet dat er geen troep of gif op kan zitten. Dat wil je niet hebben in een bak met hoge gradatie garnalen zoals de TB.
En met een pond walnootblad doe je meer dan 1 jaar kan ik zeggen.

jessicapilon zei:
https://www.baroen.nl/index.php/winkel/ ... -gr-detail

Zelf koop ik hier vaak de bladeren voor de garnalen omdat ik dan weet dat er geen troep of gif op kan zitten. Dat wil je niet hebben in een bak met hoge gradatie garnalen zoals de TB.

Dat weet ik nog zo zeker niet, maar ik durf gerust mijn bladeren er naast leggen 😉

En ach, het maakt verder niet veel uit dat je ze koopt, als je er beter door slaapt, kopen dan zou ik zeggen 😉

Je hebt in zoverre wel gelijk Luc en als je echt zeker weet dat de bladeren van een plaats komen waar geen gif komt dan is het goed. Hier in de buurt denk ik dat er toch her en der wel met gif wordt gewerkt en daarom durf ik met de TB dat risico niet te lopen. Zo n garnaal kost al snel 10 euro en dat is zonde van het geld.
Ik zou hier dus in de buurt geen plekje kennen waar ik er zeker van zou zijn dat het 100% goed zit en daarom koop ik ze liever.
Maar woon je "afgelegen" en weet je dat daar geen rare dingen gebeuren dan is kopen ook niet nodig en kun je ze prima uit de natuur halen.

Het blijft toch altijd een beetje op de gok allemaal.
Zelf wonen we onder de kerosine-regen van Schiphol, vraag me wel eens af hoeveel hier eigenlijk neerdaalt elke dag. Toch haal ik brandnetels uit de tuin, even wassen.. klein gebedje.. en hopen dat de garnalen niet ineens fluoriserend groen worden 😉
Vooralsnog zag ik nooit problemen dus.

kellemes zei:
Het blijft toch altijd een beetje op de gok allemaal.
Zelf wonen we onder de kerosine-regen van Schiphol, vraag me wel eens af hoeveel hier eigenlijk neerdaalt elke dag. Toch haal ik brandnetels uit de tuin, even wassen.. klein gebedje.. en hopen dat de garnalen niet ineens fluoriserend groen worden 😉
Vooralsnog zag ik nooit problemen dus.

Misschien voortaan even voorproeven mark 😉.

Mijn zoontje had op school geleerd dat je er thee van kunt trekken, heeft ie dus gedaan, alleen niet aan gedacht het blad af te spoelen, dus vond ik nog wat slakken en ander grut in zijn zelf gemaakte brandnetelthee drijven :juggle:
Heb het toen ie niet keek in de gootsteen gegoten en gezegd dat het heeeerlijk was 😉

Dat is een echte papa! Geweldig, zie het al helemaal voor me 😀

Vanmiddag ben ik even naar het Robbenoordbos geweest en wat eikenblad gehaald, een zak vol dus dan kan ik even vooruit.

381253_0_82_20160716_15.jpg

Ton, ik had gelezen dat je eiken en beukenblad bruin moest plukken maar dat hoeft dus niet?

Ik heb idd ook de angst dat bij eigen pluk de garnalen met de pootjes de lucht ingaan. Aan de andere kant heb ik in China catappablad besteld en weet ik ook niet hoe dit behandeld is.

Bruin word het vanzelf, ik heb het geplukt, daarna gewassen in kokend water, en nu maar drogen, dit heeft dus geen vuil, schimmels of ongedierte van de grond mee gekregen.

Yilleke zei:
Ton, ik had gelezen dat je eiken en beukenblad bruin moest plukken maar dat hoeft dus niet?

Zelf zou ik ze echt bruin plukken , dit is omdat de boom dat eventueel stoffen uit de bladeren heeft gehaald , die onze diertjes niet zo fijn vinden .
Vraag me niet welke haha want zover gaat mijn kennis niet ;-) , ik heb het ooit geweten .
Maar ja ieder zijn mening natuurlijk :thumbs: .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan