Wat is er nieuw

Bladluis?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zanziee
  • Startdatum Startdatum
Z

Zanziee

Guest
Hallo allen,

zojuist ging ik mijn visjes voeren en zag ik tot schrik allemaal witte puntjes op de drijfplantjes zitten. Na verdere inspectie lijkt het op bladluis, zie er een paar lopen (die zijn groen) en de meeste zitten stil (zijn wit).

Is hier iets aan te doen / is dit schadelijk? Heb dit nog nooit eerder gehad/ gezien in mijn bak.

Je kunt de drijvers met fijn schepnetje eruit scheppen,en in een bakje doen.

Dan onder de kraan afspoelen.

Hou ze er een tijdje uit, en spoel steeds af.

Bertus zei:
Je kunt de drijvers met fijn schepnetje eruit scheppen,en in een bakje doen.

Dan onder de kraan afspoelen.

Hou ze er een tijdje uit, en spoel steeds af.

Als het bladluis is, dan werkt dat inderdaad prima..
Alleen toen ik bladluis had, zag ik ze bruin alsook groenig, maar eigenlijk nooit wit.

Heb het nog eens goed bekeken en komt denk ik door reflectie van lamp maar ze zijn meer bruinig dan wit, ze zijn zo klein!

Ik ga vandaag alle drijvers er wel eens uitscheppen en in een emmer doen, dan maar even geen drijvers in de bak.

Zijn het geen springstaartjes??

Zal eens proberen een foto te maken van de beesies.

Je kan er op klikken en dan nog inzoomen!

4KeSEgCqWKKeKWqidq02oXdjI3KFrtWV.jpeg

Ja, heb ik ook in de kamerbak.
Andere bakken zijn er vrij van.
Ik heb geen witte erbij.

UIthalen en afspoelen.

Heb alles eruit geschept en afgespoeld. Momenteel ligt alles nog in een emmer met water. Spoel het de komende dagen nog wel een aantal keer af. Bedankt.

Was bij mij ook zo ooit.. was er wel vrij snel vanaf, paar keer afgespoeld.. elke dag bladresten eruit geplukt, en toen waren ze weg.

Zanziee zei:
Heb alles eruit geschept en afgespoeld. Momenteel ligt alles nog in een emmer met water. Spoel het de komende dagen nog wel een aantal keer af. Bedankt.

Grof netje erover, en over laten stromen.
Dan spoelen ze weg.

Maar wat zijn het dan precies??
Springstaartjes houden van een vochtige omgeving namelijk. Die geven mensen met krabjes namelijk aan de krabben als voer en die leven graag in zo n vochtige bak dus.

Springstaartjes heb ik nooit gehad, maar ik neem aan dat die springen?
Bladluisjes springen niet, wandelen alleen. Bij mij zaten ze alleen op de drijfplanten (hier schijnbaar ook) maar ken ook verhalen van mensen waarbij ze de 'onderwater-beplanting' te grazen nemen, en ze lastig te bestrijden kunnen zijn.
Lijkt haaks te staan op mijn ervaring dat als je ze het water in duwt, ze weerloos blijven drijven totdat ze weer houvast vinden, of opgevreten worden door vissen, ze zwemmen dan niet weg of zo..

Tja ik heb ze ook nog nooit gehad en de naam doet wel vermoeden dat ze springen.
Ik heb gelukkig tot op heden helemaal nog helemaal niks van dit soort ongedierte in de bak gehad.

Springstaartjes springen inderdaad, volkomen onschadelijk, sommige vissen zijn er dol op. En ongedierte ?? Nee hoor, ik heb het pas over ongedierte als ze lastig zijn of schadelijk. Geen van dat alles is het geval hiermee

springstaarten, springstaartjes of collumbola - Waterwereld

www.waterwereld.nu/springstaartjes.php

Collumbola of springstaartjes,levend voer voor kikkers en salamanders.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan