Wat is er nieuw

Bladproblemen, voedingstof tekort?

Xifiz

Well-known member
Lid geworden
3 april 2015
Hallo.

De laatste 2 maanden heb ik plots een probleem met mijn planten. Bladeren worden rood en de als ze wat ouder worden vallen er gaten in het blad en krijgen de randen een zwarte rafelige look. Waterwaardes: PH7.5 KH:4 GH:15 NO2:0
Ik heb geen tests om fosfor ijzer en NO3 te meten.

twSSV6sHd7pVKXbflE8P3mc2RrXQk91W.jpeg

Om de plantengroei te ondersteunen voeg ik volgens de aanbevolen dosis in mijn 120ltr aquarium toe profito:dagelijks 1.5ml en easycarbo:dagelijks 3ml (dosis afgestemd op 100ltr.

Wekelijks waterverversing 30%.
Lichturen 8uur 1200tot2000

Bij de aquariumshop (kleine dierenwinkel) raden ze me easylife ijzer toevoeging aan. Ik heb toen met easylife gebeld en hij vertelde me dat er genoeg ijzer extract in profito aanwezig moet zijn. De dosis nagesproken en dit was goed.

Wellicht zijn er leden die deze bladproblemen ook hebben gehad. Wat zijn de stappen en die jullie hebben ondernomen? Kan het aan fosfor of N03 tekort liggen?

Dit wijst op een Nitraat/Fosfaat tekort. Misschien kan je bij je Lfs het water laten testen? Overigens kun je voor een redelijke prijs druppeltesten aanschaffen.

Groet,
Ben.

Bij die kh en ph heb je erg weinig co2 en wellicht dat dit de oorzaak is van de slechte groei.

Ik heb vanochtend de uitgebreide testkit van sera besteld. Ik had nu alleen de kit met PH KH GH NO2.Er kan inderdaad weinig Co2 in het water zitten maar ik voeg toch nu ook EasyCarbo toe?

Ik had eerst een aantal drijfplanten die helaas langzaam opgelost zijn in het water, nu las ik op internet dat dit komt door Nitraat tekort. Ik las ook dat planten bij een nitraat tekort ook bijna niet groeien maar ze groeien dus wel maar niet heel hard.

Toch is carbo geen co2 maar meer een vervanger ervan.
Nitraat is nodig voor een goede groei dus bij een nitraattekort zullen je planten in groei stagneren.

Mijn aquarium staat dus nu al anderhalf jaar. dan zou er van nature toch ook nitraat moeten ontstaan als restproduct. mijn nitriet = 0

Xifiz zei:
Mijn aquarium staat dus nu al anderhalf jaar. dan zou er van nature toch ook nitraat moeten ontstaan als restproduct. mijn nitriet = 0

Ja, maar dat nitraat wordt opgenomen door je planten.
Er kan dus zeker een tekort optreden.

Om de plantengroei te ondersteunen voeg ik volgens de aanbevolen dosis in mijn 120ltr aquarium toe profito:dagelijks 1.5ml en easycarbo:dagelijks 3ml (dosis afgestemd op 100ltr.

Waarom doe jij zoveel??? 30 %? zware bezetting?

Easy carbo is koolstof. doe dat een s minder , zal niet opgenomen worden.
Stop lateriet(ijzer) bolletjes bij de planten.

Er moet voor voldoende voeding worden gezorgd dus waarom de carbo stoppen want co2 wordt ook al niet gegeven. Zo heb je juist meer kans op problemen in mijn ogen.
Zorg voor voldoende nitraat, fosfaat en sporen en co2 en dan komt het wel goed en bij planten die dat graag willen een voedingsbolletje bij de wortels.
Er is juist al een tekort in deze bak.

Bertus zei:

[color:#FF6666]Easy carbo is koolstof. doe dat een s minder , zal niet opgenomen worden[/color].

Hoezo wordt EasyCarbo niet opgenomen Bertus?

peterdenhaag53 zei:
Bertus zei:

[color:#FF6666]Easy carbo is koolstof. doe dat een s minder , zal niet opgenomen worden[/color].

Hoezo wordt EasyCarbo niet opgenomen Bertus?

Naar mijn weten en wat ik een keer gelezen heb word koolstof juist beter opgenomen door planten zoals crypto's 🙂
jessicapilon zei:
Er moet voor voldoende voeding worden gezorgd dus waarom de carbo stoppen want co2 wordt ook al niet gegeven. Zo heb je juist meer kans op problemen in mijn ogen.
Zorg voor voldoende nitraat, fosfaat en sporen en co2 en dan komt het wel goed en bij planten die dat graag willen een voedingsbolletje bij de wortels.
Er is juist al een tekort in deze bak.

Denk dat dit verschillende te korten zijn, denk dat de n03 en p04 0 zijn en deze plant houd ook wel van wat voeding bij de wortels.

Oke dus als ik het goed begrijp zou de mijn crypto knuppelplant wel een bolletje tussen de wortels lusten, ook heb ik een paar grasjes die ondergrond groeien, deze lusten ook wel een kleibolletje. Ik ga vanmiddag langs wesdijk en kijken voor een potje root tabs, iemand ervaring met de easylife variant? Ik heb de rest ook van easylife, misschien beter om alles 1 merk te houden. Wat betreft Co2, ik heb al eens een systeem gehad maar op opvullen van de fles is hier in de buurt niet te doen. te weinig vul mogelijkheden. Met een zelfbouw Bio-Co2 vind ik dat je teveel co2 krijgt. De eerste 2 dagen komen er bergen co2 uit die fles en daarna zwakt het helemaal af tot niks. Daarnaast heb ik geen co2 indocator, wel morgen nu een test in de testkit.
Wat betreft die waterwisseling, mijn aquarium is schoon en netjes, geen poep resten op de bodem te zien. Het water wordt wel groenig na een week, daarom vervangen.

Moerasplanten houden wel van wat voeding bij de wortels ja. Je kan anders lid backplay wel een pb sturen want die verkoopt hele goede voedingscapsules en ook andere voeding en desgewenst kan hij je prima adviseren bij problemen.
Plantenproblemen=Backplay nemen 😉.

Even voor de zekerheid: deze planten staan er niet pas kort in? Als dat wel het geval zou zijn is er ook nog de overgang van bovenwatervorm naar onderwatervorm die tijd en energie kost.

In de startpost geeft de TS aan dat het al zo n 2 maanden gaande is 😉.

Ja, dat is juist. Maar er staat 2 maanden plots, dus even checken hoe het nu zit, want twee maanden is bij ons niet 'plots' maar al een tijdje 😉

Dus Xifiz kun je wat meer uitleg geven?
- is het probleem alleen bij de plant van de foto?
- is het probleem met planten die je al langer hebt?
- heb je ook nog nieuwere planten en hebben die ook problemen?

Haha, ja daar heb je een punt. Dan is even navragen geen overbodige luxe 😉.

Bertus zei:
Easy carbo is koolstof. doe dat een s minder , zal niet opgenomen worden.

Onzin,

Carbo is een ontsmettingsmiddel voor ziekenhuizen..

EasyCarbo � Nederlands - Easy Life

https://easylife.nl/nl/zoetwater/easycarbo

EasyCarbo is een zeer krachtige en effectieve koolstofvoeding voor aquariumplanten. Bovendien wordt algengroei actief tegengegaan en voorkomen. Koolstof ...

Google maar eens naar "GLUTARALDEHYDE" daan gooi je het spul nooit meer in je bak.

JackV zei:
Google maar eens naar "GLUTARALDEHYDE" daan gooi je het spul nooit meer in je bak.

Dat weet ik allang, maar blijf het gebruiken in mijn kleinere bakkies en soms als "stootkuurtje" .

Google ook maar eens wat in je eten zit 😀

peterdenhaag53 zei:
JackV zei:

Dat weet ik allang, maar blijf het gebruiken in mijn kleinere bakkies en soms als "stootkuurtje" .

Liever niet.. straks durf ik niks meer in me mond te steken 😉

kellemes zei:
peterdenhaag53 zei:
JackV zei:

Liever niet.. straks durf ik niks meer in me mond te steken 😉

hahaha...

Het is ook niet voor niks dat je moet oppassen met teveel doseren.

De planten staat er al een half jaar in. sommige wat langer maar de groei stond stil.

Ik ben vandaag naar wesdijk geweest en daar een fles Easy-Life Nitro en Easy-Life fosfo flesje gekocht. Ook een aantal Ijzer tabletten. Deze komen zowieso bij de crypto's want die groeit helemaal niet en de uiteindes van de knuppels trekken krom naar binnen en sterven af.

Ik heb net alvast een test kunnen doen met de testkit van en kennis. De waarde van Nitraat gehalte was 10mg/l en voor fosfaat 0,5mg/l. Wie kan mij vertellen wat deze waardes betekenen.
Ijzer gehalte heb ik niet kunnen meten, deze zit niet in deze testkit.

Deze plant waar we het nu over hebben lijkt een Hygrophila corymbosa? Als dat zo is dan is kijken en afgaan op de kleur alleen wat verradelijk. Meestal is hij groen maar er zijn varianten die bij meer licht roodachtig kleuren zoals de bovenste blaadjes op de foto. De onderbladen zijn duidelijk aan het vergaan en er zitten gaatjes in de bladeren. Dat maakt dat ik toch denk met name aan een fosfaat tekort. Bij een CO2 tekort zie je vaak, niet altijd, ook wat kleinere bladeren en eerder algehele stagnatie in de groei. Kijkend naar de foto lijkt dit laatste niet zo te zijn?

Groet,
Ben.

Deze plant heb ik gekocht onder de handelsnaam Hygrophila Compacta Mini. Fosfaat gehalte was 0,5mg/l. Ik heb nu de root tabs erin. Nu is het even afwachten. Ik ben heel benieuwd of er verbetering komt.

Wat Ben aangeeft is correct en ik denk dat je nu even moet aankijken wat de plant gaat doen.

Xifiz zei:
Deze plant heb ik gekocht onder de handelsnaam Hygrophila Compacta Mini. Fosfaat gehalte was 0,5mg/l. Ik heb nu de root tabs erin. Nu is het even afwachten. Ik ben heel benieuwd of er verbetering komt.

Dat is volgens mij ook een corymbosa, de versie Kompact dus die ook wel als drijvende plant gebruikt wordt. Root tabs zullen wel wat doen maar de plant neemt het voedsel voornamelijk met haar bladeren op. Van dit plantje weet ik dat het de onderste bladeren, zeker bij minder licht, laat vallen. Overigens kun je deze plant goed ergens in stroming zetten, daar houden ze van evenals wat harder water.

Groet,
Ben.

Volgens mij is het water hier in zeeland redelijk hard dus dat zou de plant fijn moeten vinden.
Ik heb vadaag mijn uitgebreide Sera testkit binnen gekregen en het aquarium getest.

Dit zijn alle waardes die eruit kwamen:
PH: 7,5
KH: 6
GH: 11
No2: 0
Nh2/Nh3: 0

De waardes waar het om gaat:
Fe: 0,1mg/liter
Po4 1mg/liter
No3: 10mg/liter

Ijzer blijkt toch erg laag, profito levert dus toch niet genoeg op. Komt er nog ijzer vrij van die tabletten of moet het echt vloeibaar zijn? De waardes van fosfaat en nitraat lijken in orde?

Ijzer is lastig te meten en in de regel is 0,1-0,2mg wel voldoende hoor. Nitraat en fosfaat zijn wel op orde. je co2 zit niet hoog met zo n 6mg. Ik heb ook 80cm bakken en heb de ervaring dat je al snel co2 tekorten kan krijgen als je iets te lang het licht aan hebt staat.
Maar 8 uur valt verder mee. Als de andere planten het goed doen dan zou ik me er niet te druk om maken. Soms doet een plant het domweg gewoon niet echt goed.

Wat betreft de Co2 is een systeem voor mij niet handig ivm met geen locatie voor het opvullen.
Ik heb al eens eerder een bio-c02 systeem gemaakt maar ik beschik niet over een co2 meter. Ik ben bang dat ik overdoseer of dat het niet goed werkt waardoor het nutteloos is en zonde van de moeite. Als ik weer bio co2 zou gebruiken veranderen er dan waardes in het water waardoor ik het alsnog kan terugrekenen volgens een tabel?

Met een omgekeerd bakje kan er weinig misgaan hoor. Ook kun je eventueel een continutest aanschaffen.
Als je bio co2 gaat nemen dan zal de ph als het goed is dalen en met de ph en kh kun je grofweg dan de co2 bepalen.

En met dat omgekeerde bakje. Die moet neem ik aan wel een specifiecke oppervlakte hebben op het water.

http://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/Bio_CO2.pdf

Hier staat info en je kan het bakje op ongeveer 1% van het bodem oppervlak nemen. Ik zat meestal op 1,5%.
Ik gebruikte 250 gram suiker en 2 gram gist op 1 liter water in een petfles van 1,5 liter.
Er zijn meer recepten maar die vond ik moeilijker en dus niet zo makkelijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan