Wat is er nieuw

blauw alg bij opstarten

• Onderwerp starter Onderwerp starter smidsy
  • Startdatum Startdatum
Die moet ook goed zijn hoor. Even kijken wat voordeliger is.

Net alle donkere algen van 16:30 de stenen gezogen, en van de bodem... Ongeveer 30% van het water er daarmee uitgehaald en weer vers aangevuld...
Daarna inderdaad JBL Denitrol toegevoegd, deze hadden ze wel bij veldhuis gelukkig ik hoop dat de bacteri�n zich nu echt gaan nestelen in de bodem en in het filter... En dat daarmee ook de slechte algen van de baan zullen zijn....
Wat is nu het advies.. De bak 3 dagen met rust laten, en alleen als er zwarte alg zich vormt deze zsm wegzuigen??

Ik zou even alleen de alg wegzuigen de eerste 48 uur ivm de toevoeging. Wel zou ik daarna blijven verversen en ik denk dat het wel snel zal verbeteren want je bak is nog erg "vers".
Ik heb het hier gehad in de 60cm met dwergklauwkikkers. Dat heeft wel 4 maanden geduurt vanaf de opstart. Ik zag alleen 2 a 3x per week een steentje dat wat groen/blauw was maar door veel te verversen wordt je het wel de baas. Ik ververste dagelijks 20%.Je ziet dit vaker bij net opgestarte bakken.

Maar vanaf wanneer zou ik vissen kunnen toevoegen? want de waardes lijken wel redelijk goed volgens mij... De bak draait dus nu wel ruim 3 weken...
Ik zal dan eerst even 2 dagen deze bacteri�n hun gang laten gaan en de algen wegzuigen, en daarna blijven verversen...

Normaal moet je al wel zo n 4 weken rekenen om goed in te draaien. ik zou nu eerst even geen vissen bij gaan plaatsen want dat is weer een extra belasting voor de bak.
Ik denk dat je te vroeg de vissen hebt geplaatst en dat daardoor de belasting teveel is geworden en daardoor heb je de blauwalgen gekregen.

Euhm... Er heeft nog nooit vis in gezeten... En hij draait dus nu ruim 3 weken... Kan het ook niet zijn omdat er juust nog nooit evht afval in de bak 7s gekomen dat t filter dus ook niet echt in draait... De bacteri�n hebben neem ik aan ook afvalstoffen nodig...

Klopt, ik zag je foto net(ik was even in de war met een andere bak) :sorry: . Natuurlijk hebben die ook afvalstoffen nodig. Heb je in het begin niet iets van voer verkruimeld?
Dat zie je wel vaker bij de opstart namelijk. Maar ik zou dus nu nog geen vissen nemen of beginnen met 1 of 2 vissen. de bacteriecultuur moet zich aanpassen aan je bestand namelijk.

Hey John, geen probleem haha, ik ben al lang blij met je input!!
Zoals je aan mijn bak kunt zien wil ik malawi gaan houden, dus dat is niet echt te beginnen met 2 visjes... Ik heb inderdaad wel wat voer erin gedaan..
Ik had de hoop omdat hij an ruim 3 weken aan t draaien is en de waardes goed lijken toch met vis te kunnen beginnen....

Helaas dus nog niet... ??
Hmmmz toch met de aanschaf en inrichting en indraaien nu inmiddels 7 weken bezig haha... Geduld is een schone zaak :'(

geduld is inderdaad een schone zaak, weet niet of je nog een bak hebt, anders zou je daar een paar vissen van kunnen nemen om je bak vanaf nu verder in te draaien. en deze er dan weer uit zodra alles goed is en je de groep malawi s gaat halen.

Dat is misschien nog niet zo n slecht idee van Rich. Anders zou je er tijdelijk snelgroeiers in kunnen plaatsen ook omdat die veel opnemen/verbruiken.

Helaas heb ik geen andere bak waar ik even een paar logeerende visjes uit zou kunnen halen...

Toch best grappig dat de fabrikanten op hun producten zetten dat je er na 48 uur al vis in kan doen, wat willen ze daarmee bereiken dat je bak uit evenwicht raakt en je nog meer middelen van ze koopt??

jessicapilon zei:
Dat zit na ongeveer 48 uur in je bodem en je filter en ik zou dagelijks het liefste verversen.
Bacteriekuur en verversen gaat niet samen.
Na toeding van bacterien zou ik de eerste twee dagen niet verversen.
en gezien een goeie kuur een dagelijks behandeling beslaat gedurende een paar dagen zal verversen de eerste week er niet in zitten.

Dus eerste een flinke waterwissel en daarna bacteriekuur. 🙂

Ik heb inderdaad gisteren de zwarte alg verwijderd, water ververst, bij gevuld en de bacteri�n toegevoegd. Vandaag weer wat toegevoegd, het water ververs ik nog niet, 9as als de zwarte alg er is dit dan wel wegzuigen, of beter om toch te laten zitten en niks met de bak doen....

De bacterien zitten binnen 48 uur in je bodem en filter maar ik zou de algen wel afzuigen. een dag overslaan is niet zo erg maar het kan een snelle alg zijn namelijk.

Dus zoals nu zie ik wel al weer een paar kleine plekken ontstaan op de stenen.. Dus deze wel wegzuigen is wel verstandig.... Of toch tot morgen wachten??

Als het echt een beetje is dan zou je een dagje kunnen wachten. Het is een alg die zich snel kan uitbreiden. Misschien kun je de steen eruit nemen en schoonmaken als dat kan.

Euhm nee dat zal niet gaan ze zijn allemaal gestapeld, en de bak wil ik toch niet teveel ontregelen... Het zijn een paar plekjes op een aantal stenen maar ik hoop dan ook niet dat als dat ik het laat zitten het zich weer gaat verspreiden door de hele bak.... Of werkt dat zo niet met alg...

Blauwalg altijd zo snel mogelijk afhevelen en wegpoetsen.

Oke.. Dan ga ik zo weer even met de slang aan de gang... Afpoetsen kan niet echt maar met de slang is t redelijk van de stenen te zuigen...

Is het beste om steeds weg te halen.
Kan je niet met een tandenborste tussen de stenen poetsen?

peterdenhaag53 zei:
Is het beste om steeds weg te halen.
Kan je niet met een tandenborste tussen de stenen poetsen?

En met de slang in de andere hand direct als het kan afzuigen.

Als ik met de slang bij de stenen kom, komt de zwarte slijmerige alg wel los en komt als een soort filmlaag van de stenen af... Of moet je dan alsnog met een borstel aan de gang??
Het zit niet echt tussen de stenen maar wel bovenop en langs de randen.

Nee, als het weg is dan is het weg h� 😉

Haha, ja maar dat dan het niet minimaal achter blijft en weer aangroeit... Of is die hardnekkigheid er niet??

Als je het als een velletje/vlies weg kan afhevelen is het okee.

Ga ik dat maar eens even doen...

En de zwartste algen zijn weer verwijderd, ik hoop dat het met de dag minder zal worden en de bak mooi in balans komt....

Geduld is hier vaak wel op zn plaats denk ik 😉

Ik weet t... Maar dat is best lastig aangezien ik nu ruim 7 weken bezig ben, en al 4 weken t enige beweegbare t vallesneria is wat er door de stroming heen en weer gaat haha

Ja ik begrijp dat want geduld is ook niet mijn sterke punt hoor.

smidsy zei:
Ik weet t... Maar dat is best lastig aangezien ik nu ruim 7 weken bezig ben, en al 4 weken t enige beweegbare t vallesneria is wat er door de stroming heen en weer gaat haha

even naar de speelgoedwinkel en een robofish kopen 😀

neehoor grapje, sommige mensen hebben geluk dat alles meteen goed gaat, en sommige hebben wat tegenslag. laat je er iig niet door ontmoedigen.

Hahaha en mijn 2 katten willen ook hun televisie weer terug haha...
Ik wou aankomende donderdag mijn bewoners kopen... Willen de algem dan automatisch zeggen dat mijn waardes van het water ook niet goed zijn?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan