Wat is er nieuw

blauw alg bij opstarten

• Onderwerp starter Onderwerp starter smidsy
  • Startdatum Startdatum
Het heeft eerder met de belasting te maken. Vaak is het zo dat vissen prima tegen de omstandigheden met blauwalg kunnen maar als je deze al hebt zou ik niet direct nog meer de bak gaan belasten.
Haast iedereen krijgt er weleens mee te maken denk ik.

Als je maar lang genoeg bezig bent met bakken water krijg je er vanzelf wel eens mee te maken.
En wat John zegt is ook zo. Steeds weg halen dus.

Het is dus dikke pech dat ik het nu heb.....
Ik heb gister de alg weg gehaald en vanochtend niks gezien... als ik aankomende dagen geen alg meer zie....

Zoals al gezegd dacht ik had ik het bij de opstart van de dwergklauw kikkerbak. Dat heeft 4 maanden geduurd. Nu was het wel heel minimaal met ieder stipje dat op de bodem kwam zoog ik direct weg en ververste dagelijks dus 20%. Zo kun je het winnen van deze alg (bacterie eigenlijk).

Hmmm dat is toch wel raar, blauwalgen al bij opstart. Het evenwicht bij de gemiddelde cichlidenbak is wel lastiger te bewaren maar met een flink filter en veel verversen voorkom je al een hoop. Meestal als je blauwalg heb zit er toch ergens iets te rotten, een zacht stuk hout of een dichtgeslagen bodem. Ik kan me alleen niet voorstellen dat dat bij jou nu zo is...

Je hebt geen bevriende aquariaan in de buurt waarvan je een filterspons of handje keramiek ofzo kunt bietsen?

Verder zou ik normaal gesproken niet verversen tijdens het indraaien, maar nu met blauwalg wel.

Als je langere tijd blauwalg problemen blijft houden zou je de bak kunnen afplakken (me vuilniszakken o.i.d.) en licht uit, dat dan een aantal dagen zo in het donker laten staan.

Hey hey,
Nee ik heb helaas geen bevriende aquariaan nee.. Mijn idee is juist dat de bak te schoon is en geen afvalstoffe. Heeft om alles in gang te zetten...
De waardes zijn wel goed, en ik voeg nu Denitrol toe om de bacteri�n in de bak te krijgen... Maar kan mijn theorie kloppen??

SaskiaZ zei:
Hmmm dat is toch wel raar, blauwalgen al bij opstart. Het evenwicht bij de gemiddelde cichlidenbak is wel lastiger te bewaren maar met een flink filter en veel verversen voorkom je al een hoop. Meestal als je blauwalg heb zit er toch ergens iets te rotten, een zacht stuk hout of een dichtgeslagen bodem. Ik kan me alleen niet voorstellen dat dat bij jou nu zo is...

Je hebt geen bevriende aquariaan in de buurt waarvan je een filterspons of handje keramiek ofzo kunt bietsen?

Verder zou ik normaal gesproken niet verversen tijdens het indraaien, maar nu met blauwalg wel.

Als je langere tijd blauwalg problemen blijft houden zou je de bak kunnen afplakken (me vuilniszakken o.i.d.) en licht uit, dat dan een aantal dagen zo in het donker laten staan.

In mijn geval was de belasting net iets teveel nog en daardoor kreeg ik op enkele stukjes grint af en toe een heel klein plekje blauwalg. Stelde niet veel voor dus al met al. Als je het al krijgt bij de opstart dan komt dat vaak doordat de belasting teveel is voor de bak op dat moment.

jessicapilon zei:
In mijn geval was de belasting net iets teveel nog en daardoor kreeg ik op enkele stukjes grint af en toe een heel klein plekje blauwalg. Stelde niet veel voor dus al met al. Als je het al krijgt bij de opstart dan komt dat vaak doordat de belasting teveel is voor de bak op dat moment.

Dit gaat om een nog lege bak toch? Wat valt er dan te belasten..? Rottend hout, dichtgeslagen eerder gebruikte bodem of evt veel rottende planten misschien, maar ook dat is hier niet het geval. Vandaar mijn " :S " 😉

Dat klopt hoor en ik heb mijn voorbeeld alleen even aangehaald om aan te geven dat je het vaak ziet bij opgestarte bakken en dat de oorzaak dan in de belasting zit.
Waarom er dan nu in deze bak blauwalg de kop op steekt is dan ook de vraag. Er zitten inderdaad nog geen vissen in.

Wellicht dat er toch materiaal van de planten tussen de stenen aan het vergaan is en dat dit de bak teveel belast. het moet ergens wegkomen zou je toch denken.
Of eventueel een nitraattekort.

ik heb als enigste planten de vallesneria geplant, deze niet te ver de bodem in gezet en een aantal anubais plantjes....

Deze plant zag er niet zo best uit als me niet vergis dus misschien dat daar veel afval vanaf is gekomen maar dat kun je het beste zelf dan inschatten.

dat klopt inderdaad, aangezien hij nog even moest aanslaan denk ik... nu komen er al heel wat nieuwe sprieten uit als ik t vergelijk met de eerste foto, dus ze groeien nu wel aardig!!

Wellicht dat de rottende delen dan je alg hebben veroorzaakt. Deze plant moet altijd even aanslaan in de regel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan